موضوع: "آشپزی و تغذیه"

با خوردن این خوراکیها اشتهایتان را کور کنید

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 11ام مرداد, 1395

1. با سیب دوست باشید.
2. آجیل بخورید اما زیاده روی نکنید.

3. از خوراکی‌های تُرد استفاده کنید.

4- مایعات بدون کالری بخورید.

5. بشقاب‌های بزرگ را کنار بگذارید.

6. روی فیبر تمرکز کنید.

7. پیاده‌روی هم لازم است.

8. با سالاد کاهو شروع کنید.

9. تست گرسنگی را انجام دهید.

10. از حواس دیگرتان هم استفاده کنید.

11. اگر شک دارید، به قانون SSFV فکر کنید.
12.اول از همه مواد پروتئینی بخورید.

 

توصیه‌هایی برای سبد خرید آخرین ماه تابستان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام مرداد, 1393

در این مقاله، 5 ماده‌ی غذایی مخصوص سبد شهریورتان را ارائه می‌دهیم. از این نعمت‌های مفید و خوشمزه‌ی الهی بهره‌مند شده و شاکر باشیم.

خرید

 

تابستان کم کم دارد بار و بندیلش را جمع می‌کند تا جایش را به پاییز بدهد. اگر با دقت به هوا نگاه و به صدای طبیعت گوش کنید صدای پاهای پاییز را می‌شنوید. اما هنوز هم تابستان هست و با سخاوت تمام، میوه ها و سبزیجات خاص خود را در اختیار ما گذاشته است. کافی است سری به بازارهای میوه و تره بار بزنید و مواد غذایی مخصوص این فصل و این ماه را خریداری کنید.

در این مقاله، 5 ماده‌ی غذایی مخصوص سبد شهریورتان را ارائه می‌دهیم. از این نعمت‌های مفید و خوشمزه‌ی الهی بهره‌مند شده و شاکر باشیم.

 

 

تمشک

تمشک

این میوه‌ی کوچک با آن دانه های ریز خود که در دهان آب می‌شود و با آن رنگ زیبا و طعم دلچسب‌اش جزو میوه‌هایی است که نمی‌شود از آن دل کند.

هر یک فنجان تمشک فقط 64 کالری دارد.

این میوه های ریز خوش رنگ نه تنها خوشمزه‌اند بلکه منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین A، ویتامین C و فیبرها نیز محسوب می‌شوند.

تمشک‌ها، رنگ‌های مختلفی علاوه بر قرمز نیز دارند، اگر دسترسی داشته باشید حتماً از تمشک‌های بنفش یا سیاه رنگ نیز استفاده کنید.

تمشک‌ها را در یخچال نگهداری کنید. بهترین روش این است که مدت زمان طولانی آن‌ها را نگهداری نکرده و بعد از خرید بلافاصله مصرف کنید. سالاد میوه تهیه کنید و یا در تهیه‌ی دسرهایتان حتماً از این میوه‌ی کوچک که بی شباهت به جواهر نیستند استفاده کنید.

صفحات: 1· 2

بهترین آب سبزیجات برای مقابله با سرطان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام مرداد, 1393

حتی اسم این بیماری هم هولناک است. با وجود پیشرفت‌های فراوان در زمینه‌ی مهار برخی از انواع آن باز هم سرطان جان می‌ستاند و نمی‌شود کار زیادی بعد از ابتلا انجام داد؛ اما می‌شود با در پیش گرفتن زندگی سالم و البته توکل بر خدا از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

آب سبزیجات

 

یکی از بهترین و سالم‌ترین شیوه‌های در امان ماندن از سرطان مصرف آب سبزیجات است. اینکه آب سبزیجات چگونه می‌تواند انسان را از شر بیماری مهلکی مانند سرطان در امان بدارد سۆال بجایی است. اول از هر چیزی به دلیل ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های فراوانش. در این مطلب به سبزیجات مفیدی اشاره می‌کنیم که آب آن‌ها سدی در برابر ابتلا به سرطان خواهد ساخت. لطفاً همراه ما باشید.


آب سبزیجات منبع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها

آب سبزیجات حاوی میزان قابل‌توجهی از انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. این ویتامین‌ها بیشتر از خانواده‌ی پولی‌فنول‌ها و کاروتنوئیدها هستند و برخلاف مکمل‌ها که سنتزی می‌باشند طبیعی بوده و می‌شود با خیال راحت از آن‌ها بهره‌مند شد. زمانی که گفته می‌شود ویتامین C طبیعی فعال‌تر از نوع سنتزی (قرص‌های ویتامین C) می‌باشد منظور این نیست که مولکول آن متفاوت است. بلکه منظور این است که این ویتامین C طبیعی همیشه به پولی‌فنول‌ها وصل است. در حالت کلی تمام ویتامین‌های طبیعی موجود در سبزیجات برخلاف انواع سنتزی آن، طبیعی و در حد تعادل بوده و سلامتی را ارتقا می‌دهد. در نتیجه توصیه می‌کنیم همیشه نوشیدن یک لیوان آب سبزیجات یا میوه‌ها را به مصرف قرص‌های ویتامین موجود در بازار ترجیح دهید.

می‌توانید آب هویج را با آب اسفناج مخلوط کنید تا بتاکاروتن، پتاسیم و کلسیم را یکجا دریافت کنید

آب سبزیجات: کدام علیه سرطان؟

 

هر آنچه فکرش را می‌کنید. البته به شرطی که سبزیجات از انواع ارگانیک و باکیفیت باشد؛ اما با این حال هر نوع سبزی که به فکرتان می‌رسد خواص و ویژگی‌های خاص خودش را دارد. در این مطلب به چند نمونه از بهترین‌ها اشاره می‌کنیم و البته خودتان هم می‌توانید با جستجو در کتاب‌ها و سایت‌های اینترنتی نمونه‌های بیشتری پیدا کنید.


آب هویج


هویج


اگر هویج ارگانیک باشد حتی نیازی نیست که پوست آن را بکنید. هویج حاوی میزان زیادی کاروتنوئید است که علاوه بر پیشگیری از ابتلا به سرطان برای شبکیه‌ی چشم و پوست نیز مفید است. آب هویج به خودی خود خوش‌طعم است و می‌توان از آن برای طعم‌دهی به آب سبزیجات دیگر نیز استفاده کرد. خوشبختانه آب هویج یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در بین ما ایرانی‌هاست پس تا می‌توانید از خواص بی‌نظیر آن استفاده کنید.

صفحات: 1· 2

٩ دمنوش زمستانه: بنوش برای سلامتی‌ات

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام دی, 1392

 


زمستان، سرما، روزهای کوتاه، شب‌های بلند. همه‌ی این‌ها باعث می‌شوند که بدن ما به نوعی آسیب‌پذیرتر باشد. در واقع در طول زمستان سیستم ایمنی بدن ما ضعیف‌تر و حساس‌تر می‌شود و خیلی‌ها از دل و دماغ می‌افتند.

 



 

 

در این مطلب چند دمنوش ساده معرفی می‌کنیم که هم سرحالتان می‌آورند، هم سرماخوردگی و آنفلوانزا را از شما دور می‌کنند و هم اینکه به شما انرژی بیشتری می‌دهند. لطفاً با ما همراه باشید.

 

 

 

اکیناسه

 

 

 


سرخارگل یا گیاه اکیناسه

این گیاه حاوی خواص متعددی است. ریشه آن همانند گل‌ها و ساقه‌اش در طب سنتی استفاده‌ی زیادی دارد. سرخارگل سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر عفونت‌های باکتریایی و ویروس‌ها مقاوم می‌کند.

 

به عقیده‌ی متخصصان این گیاه ضدالتهاب، ضدعفونی‌کننده، ضد باکتری، آنتی‌بیوتیک، ضدویروس و حتی تسکین‌دهنده‌ی زخم‌هاست.

 

خلاصه اینکه سرخارگل یکی از آن گیاهان ناب زمستانی است. سری به عطاری بزنید و خودتان را یک فنجان دمنوش سرخارگل مهمان کنید.

 

 

 


آویشن

آویشن شهرت فراوانی در تقویت و ضدعفونی کردن بدن دارد. این گیاه سرشار از روغن‌های ضروری است که عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌دهد. دمنوش آویشن برای باز شدن بینی بسیار مناسب است. این گیاه بخش‌ها و اعضای درونی بدن را تمیز و ضدعفونی می‌کند. اگر به شدت سرماخورده‌اید و سرفه امانتان را بریده است هر روز سه تا پنج فنجان دمنوش آویشن میل کنید. کافی است آویشن تازه تهیه کنید و در آب جوش انداخته و به مدت چند دقیقه دم کنید.

 

گل‌های مریم‌گلی سیاه برای درمان عفونت‌های تنفسی، احتناق سینوس‌ها

 

و آنفلوانزا مفید است. اگر سرما خورده‌اید و زیاد سرفه می‌کنید توصیه می‌کنیم

 

که روزانه دو تا سه فنجان از این دمنوش میل کنید. مریم گلی شما را از پیری

 

زودرس هم دور می‌کند

 

ادامه »

8 ماده ی غذایی ضد درد ،مسکن وآرام بخش

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 13ام آذر, 1392

دردهای جسمی و روحی‌تان را با این مواد غذایی فراموش کنید


اگر عادت دارید تا کمی سرتان درد می‌گیرد یا کمی بی‌حوصله می‌شوید مشت مشت قرص و مسکن بخورید دست نگه دارید! می‌خواهیم بگوییم که برخی از مواد غذایی افسردگی را از شما دور می‌کند، دردهایتان را تسکین می‌دهد و مانند آرام‌بخش عمل می‌کنند.


مواد غذایی تأثیر زیادی روی سلامت و آرامش تک‌تک ما دارد. برای همین توصیه می‌کنیم از این به بعد زمانی که یک درد ناگهانی به سراغتان می‌آید بی‌خیال مسکن و آرام‌بخش شوید و یک فنجان چای، یک عدد هویج یا یک تکه شکلات میل کنید. با ما باشید تا با 8 ماده‌ی غذایی ضد درد و آرام‌بخش آشنایتان کنیم.

 

ماهی

 

ماده‌ی غذایی آرام‌بخش شماره‌ی یک: ماهی

اگر خدای نکرده افسرده‌اید یا دل و دماغ ندارید بدانید که اسیدهای چرب امگا 3 که در ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماکرو، ماهی تن و ماهی ساردین به وفور وجود دارند اگر با مواد غذایی دیگر مصرف شوند تأثیر خیلی زیادی در رفع افسردگی دارند.

متخصصان حوزه‌ی تغذیه توصیه دارند که افراد بزرگ‌سال هر هفته دو مرتبه ماهی بخورند و افرادی که از مشکلات روحی رنج می‌برند روزانه حداقل 1 گرم قرص امگا 3 مصرف کنند.

 

ادامه »

آشنایی با روش تهیه ماکارونی با گوشت قلقلی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 12ام آذر, 1392





 

یک کاسه ماست‌خوری گوشت چرخ‌کرده را با یک پیاز متوسط رنده شده و کمی نمک و فلفل ورز می‌دهیم و آن را به صورت توپ‌های قلقلی در می‌آوریم.

 




   ماکارونی با گوشت قلقلی

 

 

 


مواد لازم برای ماکارونی با گوشت قلقلی

گوشت چرخ‌کرده                         یک کاسه ماست‌خوری

 

ماکارونی                                    250 گرم

 

پیاز                                             یک عدد

 

روغن                                         نصف فنجان

 

گوجه‌فرنگی                                دو عدد

 

نمک و فلفل                               به مقدار لازم

 

زعفران                                      یک چهارم قاشق مرباخوری

 

 

 

با این مقدار مواد لازم به اندازه یک دیس متوسط از “‌ ماکارونی با گوشت قلقلی” خواهیم داشت.

 

 مواد لازم برای ماکارونی با گوشت قلقلی

یک عدد پیاز متوسط، حدود صد گرم. یک کاسه ماست‌خوری گوشت چرخ‌کرده، معادل 250 گرم

 

تهیه ماکارونیتهیه ماکارونی

 

 

 

250 گرم ماکارونی، نصف بسته پانصد گرمی ماکارونی. یک چهارم قاشق مرباخوری زعفران

 

ادامه »

توصیه های اسلام درمورد غذا خوردن

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام آبان, 1392


————————————————————————–آداب غذا خوردن از نظر اسلام تنها سلامت جسم را تضمين نمي‌کند بلکه تضمين کننده سلامت هم جسم و هم جان است.

————————————————————————–

از آنجا که عقل و علم، بر همه رازهاي آفرينش احاطه ندارند، چه بسا حکمت برخي از رهنمودهاي اسلام براي دانش امروز، مجهول باشد ولي بي ترديد اين به معناي بي دليل بودن آن رهنمودها نيست، چنان که فلسفه شماري از احکام اسلام، در گذشته مجهول بود و امروزه علم به راز آن‌ها پي برده است …

مهم‌ترين رهنمودهاي اسلام در مورد غذا خوردن:

ادامه »

آشنایی با روش پخت 13نوع ماهی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام آبان, 1392

همه گزينه‌ها روي ميز است!

——————————————————————————–

از سرخ کردن بيش از حد ماهي خودداري کنيد زيرا در اين صورت اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در آن از بين خواهد رفت.

——————————————————————————–

پزشکان مي‌گويند ماهي بخوريد و سعي کنيد ماهي‌هاي متنوعي را در سبد غذايي‌تان داشته باشيد اما وقتي براي خريد آن مي‌رويم يا سري به بازار ماهي فروش‌ها مي‌زنيم. با انواع و اقسام ماهي‌ها روبرو مي‌شويم و سردرگم مي‌مانيم که کدام يک را برداريم. گاهي هم شايد فقط با توجه به قيمت‌ها يکي را انتخاب کنيم بدون آنکه بدانيم هر ماهي بايد به روشي خاص پخته شود و براي غذايي خاص مناسب است. اين مطلب به اين موضوع اختصاص دارد که هر ماهي بهتر است با چه روشي پخته و مصرف شود.

ادامه »

آشنایی با روش تهیه تارت مرغ و هویج

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 6ام خرداد, 1392

تارت مرغ و هویج

مواد اولیه:

آرد                         250 گرم

زرده تخم‌مرغ           یک عدد

کره سرد                 125 گرم

بیکینگ‌پودر             یک قاشق مرباخوری

نمک و فلفل            به میزان لازم

 

مواد لازم برای داخل تارت:

ادامه »