موضوع: "آموزش حرفه ای سخنرانی"

آفات گفتار در تبلیغ «2»

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 4ام آبان, 1392

                           

امام صادق عليه السلام فرموده است: پيروان ما را [در سه مرحله] بيازماييد: هنگام فرا رسيدن وقت نماز كه چگونه بدان مواظبت دارند و در مورد اسرار ما كه چگونه آن‌ها را از اطلاع دشمنانمان محفوظ مي‌دارند و در مورد اموالشان…قسمت اول را اينجا بخوانيد.

 

7 ـ هدف‌هاي شخصي و خودستايي

حاج شيخ عباس قمي - رحمه الله - در اين باره مي‌نويسد: «سخن را براي هدف‌هاي باطل دراز نكند و در وعظ خويش منظور شخصي نداشته باشد.»

مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي نيز مي‌فرمايد: « [واعظ و سخنران] بايد مواظب آفات سخنانش باشد؛ مبادا خودستايي كرده و يا كلامي بگويد كه در ضمن آن فضيلتي را براي خود ثابت كند يا مردم را در ناداني بيندازد.»

ادامه »

آفات گفتار در تبلیغ «1»

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 4ام آبان, 1392

[تنها] كلماتي را بگو كه در روز قيامت، تو را مفيد افتد و ثبت آن‌ ها در نامه اعمالت، مايه خرسندي تو گردد. مقدمه
فقيه پارسا، ابراهيم بن سليمان قطيفي، نوشته است:

«[تنها] كلماتي را بگو كه در روز قيامت، تو را مفيد افتد و ثبت آن‌ ها در نامه اعمالت، مايه خرسندي تو گردد، از سخناني كه شرمساري آن روز را در پي دارد، دامن گير (دوري كن).»

مواظبت و دقّت در گفتار و بيان و كنترل كردن سخنان خود، از بايسته‌هاي تبليغ و وعظ است. مبلّغ بايد به اين نكته توجّه داشته باشد كه شنوندگان و موعظه پذيران، شريف‌ترين و با ارزش‌ترين اعضاي خود؛ يعني، عقل و خرد خود را در اختيار سخنران قرار مي‌دهند تا آداب ديني و دستورات فقهي و اخلاقي را از او فرا گيرند و برنامه سعادت و راهكارهاي عملي هدايت را بياموزند.

عارف الهي ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي رحمه الله نوشته است:

ادامه »

آموزش حرفه ای سخنرانی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 6ام مهر, 1392


سعی کنید شنوندگان شما دچار حواس پرتی نشوند.


ذکر این نکته ضروریست که حضار به تمام سخنانتان گوش فرا نمیدهند و امکان دارد در پارهاي

قبل از زمانی « گوش ندادنها » و « حواس پرتی » موارد دچار حواس پرتی شوند. پس نیکوتر آنکه این

باشد که شما هنوز به موضوع اصلی و ژرفاي مطلب نرسیدهاید. شما باید مراتب سپاس خود را به

شیوهاي ابراز دارید که گویی به مهمانی رفتهاید و از اینکه دعوتتان کردهاند، خشنودید و در آستانۀ در

میخواهید دست میزبان را به گرمی بفشارید و با سخنان محبتآمیز از وي سپاسگزاري نمایید.

نگذارید پس از اتمام سخنرانی، جاي کوچکترین شک و شبههاي باقی بماند.

ادامه »

چگونه شنوندگان خود را میخکوب کنید؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 1ام مهر, 1392


مخاطبین خود احترام بگذارید.


یک سخنران مشهور به خاطر اینکه در یکی از سخنرانی هاي همگانی خود در رابطه با هنر سخنوري

به حضار توهین کرده بود به پرداخت ده هزار دلار جریمه محکوم شد. او گفته بود که یک سخنران

خوب باید هنگام سخنرانی به نگاهها و حرکات شنوندگان خود بی اعتنا باشد و فرضرا بر این

بگذارد که براي یک عده گوسفند بی عقل و کله پوك در حال سخنرانی است. این سخنران مشهور

ظاهراً یادش رفته بود که خیلی از ترفندها و شگردهاي شغلی اش را نباید راحت و بی پروا بر زبان

آورد. قاضی دادگاه ضمن تایید ضمنی نظریۀ جناب سخنران خطاب به او گفته بود: حتی اگر براي

یک گوسفند هم سخنرانی می کنی، هرگز نباید او را آنچنان که هست نشان دهی!

ادامه »