موضوع: "بخش سلامت"

ساده ترین و موثرترین راه درمان افسردگی...

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 30ام دی, 1396

لاتقنطوا من رحمه الله؛ موثرترین راه درمان افسردگی
هیچ قرص و دارویی و هیچ مشاور و همراهی بهتر از ایمان و اعتقاد به خدا وجود ندارد. اگر ایمان داشته باشید که یک ناظر همیشه حاضر و بیدار مراقب شما است و خود را به او بسپارید و این ایمان را در اعماق وجودتان جاری کنید خواهید دید که در بدترین شرایط همه چیز شکل و بوی دیگری به خود می گیرد. پس مثبت بیاندیشید و روحتان را سرشار از وجود خداوند رحیم و مهربان کنید. بدانید که خداوند از تمام اشتباهات بندگانش به شرط این که توبه کنند می گذرد. گذشت خداوند ارحم الراحمین مانند انسان ها نیست. او ستار العیوب است و همه چیز در دستان مهربان اوست. پس از او بخواهید که شما را ببخشد و او نیز می بخشد. موثرترین راه درمان افسردگی این است که از رحمت بی انتهای حضرت دوست ناامید نشوید.

افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد
بسیاری از افسردگی ها به دلیل احساس ضعف و ناتوانی است. وقتی انسان ها احساس پوچی کنند افسرده می شوند. اما شما باید بدانید که همه چیز تحت نظارت و کنترل خداوند یگانه است و از طرفی خداوند ما را مختار و آزاد آفریده است. حتی اگر به خدا اعتقاد ندارید و افسرده هستید برای یک بار هم که شده با خداوند صحبت کنید. تصور کنید که در آغوش کسی هستید که از مادر مهربان تر است. پیش او گریه کنید و خواسته هایتان را به او بگویید. اگر خودتان را به خدا بسپارید و ایمان بیاورید که در هر لحظه خداوند یاری تان می کند و نمی گذار که شما ناتوان و تنها باشید مانند دانه ای در زمین مرغوب رشد خواهید کرد و به درختی تنومند تبدیل خواهید شد.

به خداوند بگویید که خدایا خودم را به تو واگذار می کنم و هر چیزی که در دنیا بر من برسد از تو است. اگر حتی ایمان هم ندارید این کار را بکنید و نتیجه درونی اش را مشاهده کنید….

لقد خلقنا الانسان فی کبد
زمانی که شما با مشکلی رو به رو می شوید بدون این که بخواهید سوالاتی در ذهنتان پدید می اید. سوالاتی از قبیل اینکه هدف از زندگی انسان ها چیست و چرا باید انسان متحمل رنج و مشکلات بشود. اما باید بدانید که انسان از زمانی که نطفه ای در رحم مادر است مشکلات و سختی ها با او هستند و تمام مشکلات آزمایشی برای اوست و هر که از این آزمایش سربلند بیرون بیاید به جایگاه والایی دست می یابد. بنابراین گمان نکنید که سختی ها فقط برای عده ای است و عده ای دیگر از آن بی نصیب هستند…netnevesht.ir

حجامت در درمان بسیاری از بیماری ها

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام شهریور, 1396

دکتر حوریه محمدی متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی در رابطه با ارتباط حجامت با درمان سرطان گفت: در برخی مقالات کار شده در سایر کشورها بیان شده که حجامت در بیماران سرطانی می تواند باعث تاثیر بیشتر داروهای شیمی درمانی و افزایش پاسخ به درمان شود. البته بازهم تاکید می شود که در کنار سایر داروها می تواند کمک کننده باشد، در متون طب سنتی به قوت مریض و وضعیت گوارشی و کم خونی و … هم توجه شده که درصورت وجود شرایط لازم می توان حجامت را انجام داد.

عضو هیئت علمی دانشکده طب سنتی در خصوص اقدام خودسرانه افراد به انجام حجامت اظهار داشت: اقدام خودسرانه در پزشکی به صورت کلی ممنوع است و اگر خودسرانه و بدون نیاز انجام شود ممکن است مضر نیز باشد. در حجامت نیز پزشک باید وضعیت گوارش فرد، تغذیه وی، سن، شغل، بیماری های همراه، عادت های فردی و … را مدنظر قرار دهد و بعد حجامت را توصیه و یا منع کند.

به گفته محمدی، امروزه حجامت اکثرا در مطب پزشکان و با وسایل یکبار مصرف و استریل انجام می شود ولی اگر در مکان های غیربهداشتی و زیرزمین ها و با وسایل غیراستریل انجام شود می تواند عامل انتقال بیماری های عفونی باشد.

وی در رابطه نقش حجامت در درمان آلرژی های فصلی گفت: در منابع طب سنتی آمده که در هنگام تغییر فصل بخصوص فصل بهار میزان بروز آلرژی های فصلی بیشتر می شود و برای پیشگیری از آن ها باید قبل از شروع این بیماری بدن پاکسازی شود که شیوه پاکسازی، بسته به شرایط و افراد مختلف متفاوت خواهد بود و بسته به شرایط می تواند حجامت، فصد، داروی مسهل یا … انتخاب شود.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: اهدای خون یک اقدام خداپسندانه و خوب بوده و در نجات بیماران و نیازمندان به خون بسیار مفید و موثر است. در اهدای خون معمولا 1 واحد خون دریافت و برای نیازمندان اهدا می شود اما در حجامت از چند قطره تا 30-40 سی سی ممکن است خون دریافت شود پس از نظر حجم خون خارج شده قابل مقایسه نیستند. البته این بستگی به هدف پزشک از انجام حجامت نیز دارد اگر هدف از حجامت کم کردن خون به دلیل ازدیاد خون باشد می توان به بیماران توصیه کرد که به انتقال خون مراجعه و خون اهدا کند و یک هفته قبل و بعد آن سکنجبین، سوپ جو با سبزیجات و شربت لیمو مصرف کنند.

محمدی در پایان توصیه کرد: افرادی که قصد انجام حجامت دارند باید قبل و بعد حجامت از مصرف غذاهای شور و ترش و لبنیات و تخم مرغ پرهیز کنند، در حالت گرسنگی حجامت نکنند و غذاهای سنگین و حجیم هم نخورده باشند. ورزش سنگین و کار سخت نکرده باشند، همچنین خانم ها در دوران بارداری و ایام عادت ماهیانه نیز نباشند و حتما با نظر پزشک انجام شود./ afkarnews.ir

 

حافظه از منظر روایات

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 4ام خرداد, 1395

- « وَ الْحِفْظُ وَ ضِدَّهُ النِّسْیَان: و حافظه{از لشگریان عقل است} و ضدّ آن فراموشکاری است.‏»(الکافی/ 1 /20/ کتاب العقل و الجهل …/ ص10)

عوامل نسیان

-  پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم:« عَشْرُ خِصَالٍ تُورِثُ النِّسْیَانَ اَکْلُ الْجُبُنِّ وَ اَکْلُ سُوْرِ الْفَاْرِ وَ اَکْلُ التُّفَّاحِ الْحَامِضِ وَ الْجُلْجُلَانِ وَ الْحِجَامَهُ عَلَی النُّقْرَهِ وَ الْمَشْیُ بَیْنَ الْمَرْاَتَیْنِ وَ النَّظَرُ اِلَی الْمَصْلُوبِ وَ التَّعَارُّ وَ قِرَاءَهُ لَوْحِ الْمَقَابِرِ: نه چیزند که فراموشی می آورند: خوردن پنیر، پس مانده موش، سیب ترش، گشنیز؛ حجامت نقره؛ راه رفتن بین دو زن، نگریستن به دارآویخته؛ شب بیداری و خواندن سنگ قبرها.(در احادیث دیگر، ادرار در آب راکد هم ذکر شده است.)»(بحارالانوار/ 59 /295 /باب 89- نادر … ص 289)

- امام باقر علیه السلام: « وَ الْاِکْثَارُ مِنْ لُحُومِ الْوَحْشِ وَ الْبَقَرِ یُورِثُ تَغْیِیرَ الْعَقْلِ وَ تَحَیُّرَ الْفَهْمِ وَ تَبَلُّدَ الذِّهْنِ وَ کَثْرَهَ النِّسْیَانِ …: زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشی و گاو، عقل را دگرگون می کند، فهم را حیران می کند، ذهن را کودن می کند و فراموشی را زیاد می کند.‏»(مستدرک‏ الوسایل/ 16 /458 /112- باب نوادر ما یتعلق بابواب الاطعمه المباحه … ص 455)

 

تقویت کننده های حافظه و ذهن

 

* قرآن، روزه داری، کندر، مسواک، عسل، خرفه، دعا، مویز، کرفس، انار، سرکه، به، حجامت، شانه زدن، خواب قیلوله و …

 

- وَ مِنَ الْفِرْدَوْسِ، عَنْ عَلِیِّ بْنِ اَبِی طَالِبٍ علیه السّلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ پیامبرصلّی الله علیه و آله و سلّم خَمْسٌ یَذْهَبْنَ بِالنِّسْیَانِ وَ یَزِدْنَ فِی الْحِفْظِ وَ یَذْهَبْنَ بِالْبَلْغَمِ السِّوَاکُ وَ الصِّیَامُ وَ قِرَاءَهُ الْقُرْآنِ وَ الْعَسَلُ وَ اللُّبَانُ: پنج چیزند که فراموشی را برطرف می کنند و حافظه را می افزایند و بلغم را می برند: مسواک زدن، روزه گرفتن، خواندن قرآن، عسل و کندر.- مستدرک ‏الوسایل 16 374 43- باب اللبن … ص 373

وَ قَالَ صلّی الله علیه و آله و سلّم عَلَیْکُمْ بِاللُّبَانِ فَاِنَّهَا تَمْسَحُ الْحَرَّ عَنِ الْقَلْبِ کَمَا یَمْسَحُ الْاِصْبَعُ الْعَرَقَ عَنِ الْجَبِینِ وَ تَشُدُّ الظَّهْرَ وَ تَزِیدُ فِی الْعَقْلِ وَ تُزَکِّی الذِّهْنَ وَ تَجْلُو الْبَصَرَ وَ تُذْهِبُ النِّسْیَانَ: بر شما باد کندر که حرارت را از قلب می زداید چنان که انگشتان، عرق را از پیشانی؛ کمر را سفت کرده؛ و ذهن را پاکیزه و دیـده را روشـن می کند و فراموشکاری را می برد.


بهار؛ بهترین فصل حجامت ‌

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 4ام خرداد, 1395

 تازه شدن فصل، بهترین زمان

برای پاکسازی بدن از آلودگی‌ها را فصل بهار دانست.

دکتر ابراهیم میقانی با اشاره به اینکه فصل بهار بهترین زمان برای انجام حجامت است، گفت: حجامت در ظاهر یک روش برای خونگیری است اما، در دین اسلام بسیار بر انجام آن تاکید شده است.

وی به فرمایشات پیامبر اکرم(ص) در خصوص حجامت اشاره و اظهار کرد: رسول اکرم(ص) حجامت را درمان‌کننده تمام بیماری‌ها عنوان کرده است و حتی حضرت علی(ع) نیز می‌فرمایند “به درستی که حجامت بدن را سالم و عقل را نیرومند می‌کند".

میقانی تصریح کرد: حجامت از سال‌های اولیه زندگی(از اولین روز پنج ماهگی نوزاد) تا پایان عمر توصیه می‌شود، چراکه این عمل کلیه آلودگی‌ها، فضولات، حالات غیرطبیعی و فشارهای بدنی را خارج می‌کند و علاوه بر خونگیری؛ تحریک سیستم خون‌سازی، تنظیم و فعال سازی سیستم ایمنی و عصبی بدن را به همراه دارد و کلیه اندام‌های بدن را به دلیل خروج خون‌های آلوده در جهت اصلاح عملکرد هدایت می‌کند.

وی با اشاره به زنده شدن طبیعت در فصل بهار و تاثیرپذیری طبیعت و حیوانات از تغییرات آب و هوایی افزود: انسان نیز به عنوان یکی از مخلوقات از این قاعده مستثنی نیست و از تغییرات جوی تاثیر می‌گیرد. این تاثیرات را می‌توان کاملا محسوس در بدن دید و این تغییرات و کرختی زمستان را می‌توان از طریق حجامت از بدن زدود.

این عضو موسسه تحقیقات حجامت ایران در خصوص تفاوت حجامت با خونگیری عنوان کرد: در روند خونگیری بالای بازو با گارو بسته می‌شود و یک آنژیو با سوزنی زخیم به منظور خروج خون از بدن وارد رگ شده و چیزی در حدود 450 تا 550 سی‌سی خون از بدن گرفته می‌شود که اگر در این روش حجم خون از 400 سی‌سی کمتر باشد، عملا خون دور ریخته می‌شود و کارایی ندارد. در این روش تنها خون سالم بدن خارج می‌شود و به هیچ عنوان خروج آلودگی‌های خونی از بدن را شاهد نیستیم.

وی اضافه کرد: این روش فایده‌ای برای بدن ندارد تنها خون سالم بدن خارج می‌شود و بعد از مدتی مایعی ترشح و کاهش حجم خون را جبران می‌کند که البته ممکن است آنزیم‌ها و پروتئین‌هایی که به واسطه خونگیری از بدن خارج شده است، جبران نشود و همچنان آلودگی‌ها در بدن باقی می‌ماند.

میقانی با اشاره به اینکه آلودگی‌های خونی در قسمت تحتانی بدن تجمیع می‌شود و منجر به بروز دردهای سیاتیک و دردهای شدید عصبی می‌شود، گفت: حجامت کاملا عکس خون‌دهی عمل می‌کند به شکلی که با مکش تمام آلودگی‌ها و کثیفی‌های خون از بدن خارج شده و حتی اضافات چربی خون نیز از این راه از بدن دفع می‌شود.

وی ادامه داد: حتی در افرادی که مبتلا به میگرن و یا سردرد هستند، حجامت آنزیم‌هایی را که منجر به درد می‌شود، از بدن خارج می‌کند و در درمان میگرن نیز موثر است. فرمایش پیامبر(ص) مبنی براینکه حجامت درمان همه بیماری‌هاست، عین حقیقت است و با یک حجامت ساده که عموما در بین دو کتف صورت می‌گیرد و با رعایت اصول بهداشتی می‌توان سلامت بدن را تضمین کرد.

میقانی فصل بهار را بهترین زمان حجامت عنوان کرد و افزود: تازه شدن فصل بهترین زمان برای پاکسازی بدن از آلودگی‌ها و کاهش دادن غلظت خون است، به همین دلیل بهار زمان مناسبی برای انجام حجامت محسوب می‌شود. لازم است به صورت مکرر در طول سال این عمل را انجام داد، چراکه کوچکترین عوارض جانبی ندارد./ نیک صالحی

خواص زنجبیل

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام فروردین, 1395

زنجبیل یک تنه می‌تواند طعم هر غذا یا شیرینی را از این رو به آن رو کند. علاوه بر طعم‌دهی خواص درمانی زیادی نیز برای این ادویه قائل شده‌اند؛ اما با تمام خواصی که دارد می‌تواند برای افرادی که از بیماری‌های خاصی رنج می‌برند مضر نیز باشد. در این مطلب شما را با خواص و مضرات زنجبیل بیشتر آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

زنجبیل برای کاهش حالت نفخ

اگر همیشه نفخ می‌کنید توصیه می‌کنیم به چای خود کمی زنجبیل اضافه کنید و یا اینکه یک تکه‌ی کوچک زنجبیل تازه و پوست‌کنده بجوید. شما همچنین می‌توانید برای جلوگیری از نفخ حاصل از خوردن حبوبات یک تا دو ورقه‌ی نازک زنجبیل تازه را به غذای حاوی این مواد اضافه کنید. خواهید دید که حالت نفختان به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

زنجبیل برای تسکین درد

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که افرادی که با شروع اولین علائم میگرن یا سردرد زنجبیل مصرف می‌کنند درد کمتری احساس می‌کنند. به خاطر اینکه ترکیبات موجود در زنجبیل باعث مسدود شدن ترشح هورمون‌های التهاب زا می‌شود. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند به بهبود و تسکین آرتریت کمک کند. 

  

اگر به دلیل ورود یک ویروس به بدنتان و یا حالت تهوع ناشی از ماشین‌گرفتگی و غیره دچار حالت تهوع می‌شوید زنجبیل می‌تواند به دادتان برسدبه عقیده‌ی محققان افرادی که از آرتروز یا پولی آرتریت روماتوئید رنج می‌برند و روزانه پودر زنجبیل میل می‌کنند درد و تورم کمتری در مفاصل خود احساس می‌کنند. توصیه می‌کنیم مقداری پودر زنجبیل به شیر یا چای خود اضافه کنید. می‌توانید از زنجبیل تازه برای تهیه‌ی غذاهایتان نیز استفاده کنید.


زنجبیل برای پیشگیری از خطر ابتلا به سرطان

اگر در گذشته مردم از قحطی، وبا و یا طاعون و غیره می‌مردند امروزه سرطان بلای جان انسان شده است. به نظر می‌رسد که چاره‌ای جز تلاش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک نیز وجود ندارد. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که زنجبیل حاوی ترکیباتی است که خواص ضدسرطانی دارند. محققان مشاهده کرده‌اند که زنجبیل با سلول‌های سرطانی تخمدان مقابله می‌کنند. نتایج بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که مصرف زنجبیل تازه باعث کاهش التهاب‌های کولون (روده) می‌شود./تبیان

ورزش و نشاط

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 5ام بهمن, 1394

ورزش از منظر روایات

حق بدن
قال رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ :اِنَّ لِرَبِّكَ‌ عَليكَ حقّاً، وَ انَّ لِجَسَدِك عَليكَ حقّاً، وَ لِاَهْلِكَ عَلَيكَ حقّاً.[ بحار‌الانوار، ج 70، ص 128.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: پروردگارت بر تو حقّي دارد، و بدنت بر تو حقّي دارد، و خانواده‌ات (نيز) بر تو حقّي دارد.

زمان و هوايِ مناسب
قال علي ـ عليه السلام ـ : و َسِرِِالْبَرْدَيْنِ، وَ‌غَوِّرْ بِالنّاسِ وَ رَفِّهْ فِي السَّير.ِ نهج‌البلاغه فيض الاسلام، نامه 12، ص 856.
حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمود: در بامداد و عصر كه هوا خنك است راه‌پيمايي كن و در وسطِ روز (كه هوا گرم است) مردم را (براي استراحت و آسايش) باز دار و آهسته بران (تا ناتوانان نيز بتوانند همراه توانايان بيايند).

كار و ورزيدگي
قال علي ـ عليه السلام ـ : مَنْ يَعمَلْ يزدد قُوَّةً، مَنْ يُقَصِّرْ في الْعَمَلِ يَزْدَدْ فَتْرَةً .غررالحكم، ج 5، دص 204.
حضرت علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: هركس كار (بدني) كند قوي‌تر شده، و هر كس در كار كردن كوتاهي نمايد، ضعيف‌تر خواهد شد.

 

ورزشكار خوشبخت است
قال رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ : طُوبي لمنْ اَسْلَمَ وَ كان عَيْشُهُ كِفافاً وَ قُواهُ شِداداً.بحار‌الانوار، ج 72، ص 67.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمودند: خوشبخت كسي است كه اسلام را پذيرفته و به قدر معاش خود، درآمد دارد قواي بدنش نيرومند است.

جوازِ بازي و ورزش
قال رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ : اُلْهُوا وَ الْعَبُوا فَاِنّي اَكْرَهُ ان يُري في دينِكُم غِلظَة.نهج‌الفصاحه، ص 105، حديث شماره 531.
رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ فرمود: تفريح و بازي كنيد زيرا دوست ندارم، در دين شما خشونتي ديده شود./ راسخون 

عادت بدی که استعداد راکم می کند!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام بهمن, 1393

 


در روایات هم آمده است: اگر سیر هستید، غذا نخورید. غذا خوردن در حال سیری استعداد را كم می‏ كند.


پر خوری

از بیانات نورانی حضرت امیرمومنان(علیه‌السلام) این است: «لا تَجْتَمع الفِطْنَةُ والْبِطْنَة»؛

یعنی فطانت و هوشمندی با پرخوری جمع نمی‏ شود و پُرخور هرگز خردمند نمی‏ شود، زیرا تمام تلاش و كوشش روح او این است كه غذاها را هضم كند و دیگر فرصت اندیشیدن ندارد.

درست مثل اینكه شما یك انسان متخصص و دانشمند را به رفتگری در كوی و برزن بگمارید تا زباله‏ ها را جمع كند. اگر كسی می‏ تواند در كرسی یك استاد به تدریس بپردازد، چرا او را به رفتگری واداریم؟! روح انسان می‏ تواند یك استاد و مربی خوب باشد، حیف است كه او را به رفتگری جسم بگماریم.

غذایی كه می‏ خوریم، برای تبدیل به مواد جذبی و دفعی، به زمان نیاز دارد كه روح، این كار را به واسطه بدن انجام می‏ دهد. روح انسان سلسله ای از قوای ادراكی و تحریكی را در اختیار دارد؛ قوای تحریكی روح هم، ابزار فیزیكی ‏ای چون معده، روده و قلب دارد. آنچه غذا را به صورت خون، عادلانه میان مو، ناخن، گوش، چشم، مژه و… تقسیم می‏كند، روح انسان است.

وجود مبارك امیرمومنان(علیه‌السلام) می‏ فرماید: «لاتَجتَمعُ عزیمةٌ و وَلیمةٌ».

بعضی انسان ها اهل سورچرانی هستند و دوست دارند، هر روز میهمان یك نفر باشند. انسان سورچران اهل عزم و اراده نیست.(نسیم اندیشه ج1،ص146)

صفحات: 1· 2

چربیهایتان را با دارچین آتش بزنید!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام بهمن, 1393

 


دارچین، یکی از پرکاربردترین ادویه‌های موجود است که در غذاهای گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارچین، ادویه محبوب سرآشپزهاست که علاوه بر خوش‌طعم کردن غذاها، به بدن در کاهش وزن، کمک شایان توجهی می‌کند.

 


دارچین

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف دارچین، سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن را بهبود بخشیده و افزایش می‌دهد. یافته‌های حاصل شده از این تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری از این ادویه، سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن را تا 20 بار فراتر از توانایی طبیعی بدن افزایش می‌دهد و به بدن اجازه می‌دهد تا چربی و کالری‌های ذخیره شده را با سرعت بیشتر و کارآمدی بهتری بسوزاند. در حقیقت، هنگامی‌که سوخت‌وساز (متابولیسم) بدن افزایش می‌یابد، بدن این توانایی را پیدا می‌کند که برای انرژی خود، از چربی ذخیره شده در سلول‌ها استفاده کند. اگر بدن افراد دارای رژیم، از سوخت‌وساز (متابولیسم) پایینی برخوردار باشد، بدن آن‌ها نمی‌تواند چربی ذخیره شده را بسوزاند، در نتیجه، وزن آن‌ها افزایش یافته یا به عبارتی، وزنی از دست نمی‌دهند.

بر اساس مطالعات، هنگامی‌که دارچین را با غذا مصرف کنیم، نه‌ به‌صورت جداگانه، به بدن کمک می‌کند تا قند ذخیره شده را بهتر و کارآمدتر بسوزاند و در نتیجه‌ی این کار، سطح قند خون کاهش می‌یابد. با کاهش یافتن سطح قند خون، بدن می‌تواند سطوح انرژی، میل به غذا و سیگنال‌های گرسنگی خود را تنظیم کند. علاوه بر این، تمایل بدن برای ذخیره چربی را نیز کاهش می‌دهد. با فوایدی که به خاطر افزایش سوخت‌وساز (متابولیسم) و تعادل قند خون نصیب بدن می‌شود، دارچین در نهایت به سلول‌های چربی درون بدن کمک می‌کند تا نسبت به سطح انسولین خون، پاسخ‌ده و دارای عکس‌العملی سریع باشد؛ و نتیجه‌ی این پاسخ‌دهی، فوایدی است که از سوزاندن چربی و کاهش وزن به دست می‌آید.

صفحات: 1· 2

5تاثیر مضر فشار خون بالا

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 19ام آبان, 1393

خبر خوب را اول به شما می دهیم و آن هم این است که فشار خون بالا، یک بیماری کاملا قابل کنترل است و ابتلای به این بیماری و درمان آن کاملا به رفتار و سبک زندگی ما بر می گردد. در این مطلب می خواهیم برخی تاثیرات مضر و البته جالب توجه فشار خون بالا بر وضعیت سلامتی را با هم بررسی کنیم.


فشار خون بالا

در حال حاضر با صنعتی شدن زندگی، فشار خونی که در زمان مادر بزرگ ها و پدر بزرگ های ما هیچ اثری از آن نبود، چنان شایع شده که دیگر وقتی می شنویم فلانی فشارخون دارد، هیچ واکنش خاصی نشان نمی دهیم، چراکه به نظر ما آدم های دنیای امروز، فشار خون یک بیماری پیش پا افتاده است.

 

1- فشار خون بالا و اختلال عملکرد مغزی

از آنجایی که فشار خون بالا یک بیماری بدون علامت و به ظاهر خاموش است، بیشتر افراد از ابتلا به آن بی خبرند. به همین خاطر است که امروزه به آن قاتل خاموش گفته می شود.

 

مطالعات اخیر نشان داده اند که سابقه فشار خون بالای یک فرد می تواند بر وضعیت عملکرد مغزی مخصوصا در دوران سالمندی موثر باشد. در یک مطالعه، محققان سلامت عروقی، ساختار مغزی و توانایی های شناختی چهارهزار بیمار مبتلا به فشار خون را مورد بررسی قرار دادند.

 

آنها دریافتند ابتلا به فشار خون بالا در دوران میانسالی، مخصوصا در صورتی که کنترل نشده باشد، با کاهش حافظه و اختلالات شناختی در پیری مرتبط است.

اگر فشار خون بالا باعث کشیدگی عروق خون رسان به چشم شود، خونریزی چشمی عارضه ای شایع خواهد بود

 

2- فشار خون بالا و نارسایی کلیوی

فشار خون بالا را همچنین می توان در بیشتر کشورهای پیشرفته و صنعتی، علت دوم ابتلا به نارسایی کلیه در نظر گرفت. همانطور که می دانید کلیه ها نقش مهمی در تصفیه خون و برداشتن مواد زائد از بدن بر عهده دارند.

 

زمانی که فشار و قدرت خون ورودی به کلیه ها بالاتر از حد معمول باشد، بدون شک عروق و نفرون های کلیوی آسیب خواهند دید. در این صورت است که به مرور زمان مویرگ های کلیوی ضعیف تر و باریک تر می شوند و از قدرت عملکرد کلیه کاسته می شود.

 

نارسایی کلیه باعث می شود که مایعات و ترکیبات اضافی در بدن تجمع پیدا کند و فشار خون بالاتر برود. تکرار این وضعیت به چرخه ای مخرب برای کلیه ها تبدیل خواهد شد که روز به روز فشار خون را بالاتر و آسیب به کلیه ها را شدیدتر می کند.

 

به همین خاطر است که به بیماران مبتلا به فشار خون بالا توصیه می شود به طور مکرر تست های آزمایشگاهی تعیین سلامت کلیوی را انجام دهند. در این تست ها، سطح آلبومین ادراری و شاخص GFR مورد بررسی قرار می گیرد و وضعیت سلامت کلیه ها تعیین می شود.

صفحات: 1· 2

با این نکات، باهوش‌ها را بشناسیم!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام شهریور, 1393

یک فرد باهوش، در موقعیت‌های مختلف، به سرعت تصمیم‌های درست می‌گیرد. در حقیقت، با درک سریع روابط و بینش صحیح خود، به سرعت تصمیم‌های عاقلانه‌ای می‌گیرد.


باهوش

در دنیای رقابتی امروز، اگر می‌خواهید زندگی خوب و باکیفیتی داشته باشید، باید رفتار هوشمندانه‌ای از خود نشان دهید. هر قدر باهوش‌تر باشید، راحت‌تر زندگی می‌کنید. شما چگونه هستید؟ آیا دیگران شما را باهوش می‌دانند؟ خودتان نسبت به خود چه نظری دارید؟ اگر ویژگی‌های زیر را دارید، باید گفت که شما فرد باهوشی هستید.

تصمیم‌گیری سریع

یک فرد باهوش، در موقعیت‌های مختلف، به سرعت تصمیم‌های درست می‌گیرد. در حقیقت، با درک سریع روابط و بینش صحیح خود، به سرعت تصمیم‌های عاقلانه‌ای می‌گیرد.

خودشناسی

افراد باهوش به تمام زوایای وجود خود واقف هستند و نقاط قوت، ضعف شخصیت و همچنین ارزش‌های خود را به خوبی می‌شناسند. بزرگی می‌گوید: «کسی که دیگران را می‌شناسد، عاقل است، اما کسی که خودش را می‌شناسد، باهوش و زیرک است». آن‌ها می‌دانند تا زمانی که خود را به خوبی نشناسند، نمی‌توانند در زندگی موفق باشند.

اندیشه صحیح

کسی که باهوش است، هرگز تجربه بدی را دو بار تکرار نمی‌کند و از گذشته خود درس می‌گیرد. او به سرعت می‌فهمد که چه چیزی کارکرد درست دارد و چه چیزی درست پیش نمی‌رود و قبل از این که دست به کاری بزند، به خوبی در خصوص آن فکر می‌کند و همچنین وقتی کاری را انجام می‌دهد، به نتایج آن کاملاً فکر می‌کند تا مشکلات احتمالی را ارزیابی کند.

صفحات: 1· 2