موضوع: "تدبری در قرآن"

مديريت بحران اقتصاد با رونق توليد

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 21ام تیر, 1399

 

? با رونق تولید، بحران اقتصاد را مدیریت کنید. ?

? قَالَ تَزْرَعُونَ سَبْعَ سِنِینَ دَأَباً فَمَا حَصَدتُّمْ فَذَرُوهُ فِی سُنبُلِهِ إِلاَّ قَلِیلاً مِّمَّا تَأْکُلُونَ
(یوسف /4٧)

⚡️ترجمه :
(یوسف در جواب) گفت: هفت سال پى درپى کشت کنید و آنچه را درو کردید، جز اندکى را که مى خورید، در خوشه اش کنار بگذارید.


❌ در مواقعى که بحرانى در پیش است باید بر ظرفیّت تولید و کار افزود: «تزرعون…»

? مسئولین باید براى رفاه مردم فکر کنند و طرح هاى دراز مدّت و کوتاه مدّت داشته باشند. «قال تزرعون سبع سنین»

? برنامه ریزى در تولید و صرفه جویى و ذخیره سازى، یک ضرورت است.

? آینده نگرى وبرنامه ریزى بلند مدّت براى مقابله با مشکلات اقتصادى جامعه، لازمه مدیریّت کشور است.

دفع استرس كرونايي با عواملي از جمله ... .

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام اسفند, 1398

برخى از عوامل آرامش و رفع استرس از ديدگاه قرآن عبارت است از:


- ايمان: انسان مؤمن كه بنيان هاى اعتقادى خويش را مستحكم و خلل ناپذير بنا نهاده و در مقام عمل تنها به انجام تكاليف الهى نظر دارد، هيچ گاه هراس و اندوهى به قلبش راه نمى يابد; زيرا نه خود را مالك ثروت ونه صاحب اختيار در تصميم گيرى ها مى بيند؛ بلكه او تنها امانت دار در برابر خداوند بر زمين بوده و موظف به شناخت خير و شر بر اساس دستورات خداوند است؛ اما انسان بى ايمان از اين پشتوانه مستحكم روحى و روانى محروم است و تنها و سرگردان در زمين رها مى ماند: « ذلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ مَوْلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ أَنَّ الْكافِرِينَ لا مَوْلى‏ لَهُم؛چرا كه خدا سرپرست كسانى است كه ايمان آورده اند، ولى كافران را سرپرست و ياورى نيست…» (محمد/11)
- ياد خدا:«أَلاَ بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئـِنُّ الْقُلُوب»(رعد،28)
- تقوا و توكل:«…وَ مَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لاَ يَحْتَسِبُ وَ مَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَــلِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَىْء قَدْرًا؛ و هر شخص از خداوند پروا كند خدا براى او راه بيرون شدنى قرار مى دهد، و از جايى كه حسابش را نمى كند، به او روزى مى رساند و هر كس بر خدا اعتماد كند او براى وى بس است. خدا فرمانش را به انجام رساننده است. به راستى خدا براى هر چيزى اندازه اى مقرّر كرده است»(طلاق/3)
- توبه:بازگشت مستمر انسان به سوى خداوند موجب تخليه روانى از فشار احساس گناه شده و حالت پاكى و طهارت نخستين را به او باز مى گرداند. اعتقاد انسان با ايمان به فضل و رحمت بى كران خداوند و امكان محو شدن تمام و كمال همه گناهان در نهاد او آرامش بى كران مى آفريند: «قُلْ يَـعِبَادِىَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لاَ تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ بگو: اى بندگان من كه بر سر خويشتن زياده روى داشته ايد، از رحمت خدا نوميد نشويد. درحقيقت خدا همه گناهان را مى­آمرزد كه او خود آمرزنده مهربان است»(زمر/53)
- صبر: بردبارى به تقويت شخصيّت و افزايش توانايى انسان در برابر سختى ها و بارهاى سنگين زندگى انجاميده و اعتدال روانى انسان را حفظ مى كند از اين روى خداوند به يارى جستن از صبر و نماز در مشكلات زندگى دعوت كرده است: «يَـأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلَوةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّـبِرِينَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده ايد از شكيبايى و نماز يارى جوييدزيرا خدا با شكيبايان است»(بقره/153)
- نماز و نيايش: پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله وسلم) به هنگام سختى ها براى كسب آرامش به نماز پناه مى برد. اساساً دعا و نيايش به درگاه خدا آرامش­گر نگرانى مؤمنان است و هر گاه بندگان من از تو درباره من بپرسند، بگو من نزديكم و دعاى دعا كننده را ـ به هنگامى كه مرا بخواند ـ اجابت مى كند، پس آنان بايد فرمان مرا گردن نهند و به من ايمان آورند، باشد كه راه يابند.
بنابراين وقتي انسان رو به درگاه خدا مي‌كند، به باطل پشت کرده و به حق مي‌پيوندد، دل او زنده شده و به «حيات طيّبه» و زندگاني واقعي نايل مي‌شود.
در حديث قدسي خداوند فرمود: هر كه مرا در ميان مردمان ياد كند من او را در ميان فرشتگان ياد مي‌كنم.( اصول کافی،ج 2، ص 499) با اين بيان معلوم مي‌شود كه ذكر به معناي ياد کردن است و اختصاصي به نام خاص ندارد و حوزة وسيعي را شامل مي‌شود. از امام محمد باقر ـ عليه السّلام ـ روايت شده كه: موسي كليم از پروردگارش پرسيد: آيا تو نزديكي تا با تو نجوا كنم يا دوري تا تو را ندا كنم؟ خداوند فرمود: أنا جليسُ من ذكرَي… من هم نشين كسي هستم كه مرا ياد كند. و آيات و روايات فراواني در اين زمينه وارد شده است که به علت اختصار از ذکر تمام آن ها صرف نظر مي شود.
ذكر خداوند علاوه بر اين كه از بزرگترين عبادات و بهترين نيكي‌هاست، وسوسه‌هاي شيطاني نفس و اضطراب و افسردگي و كسالت‌هاي روحي را برطرف مي‌كند و سرزمين روح و قلب آدمي را براي شكوفايي فضيلت‌ها آماده مي‌سازد. دل در پرتو ياد خدا به آرامش مي‌رسد و نگراني او از آيندة مبهم و تاريك به اميد و اطمينان تبديل مي‌شود

12 شاخص سخن گفتن از منظر قرآن کریم

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 24ام آذر, 1398

چگونه #حرف‌زدن را از #قرآن بیاموزیم؟

┘◄ #دوازدہ ویژگے یڪ"سخن خوب”
از دیدگاہ قرآن ڪریم؛

❣ 1.آگاهانہ باشد.
“لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ”

❣ 2.نرم باشد.
“قَوْلاً لَّیِّناً” زبانمان تیغ نداشتہ باشد.

❣ 3.حرفے ڪہ مے زنیم خودمان هم عمل ڪنیم. “لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ”

❣ 4.منصفانہ باشد. “وَإِذَا قُلْتُمْ فَاعْدِلُوا”

❣ 5.حرفمان مستند باشد. “قَوْلًا سَدِیدًا” منطقی بزنیم.

❣ 6.سادہ حرف بزنیم. “قَوْلاً مَّیْسُورًا” پیچیدہ حرف زدن هنر نیست. “روان حرف بزنیم”

❣ 7.ڪلام رسا باشد. ” قَوْلاً بَلِیغًا”

❣ 8.زیبا باشد. “قولوللناس حسنا”

❣ 9.بهترین ڪلمات را انتخاب ڪنیم. “یَقُولُ الَّتی هِیَ أحْسَن”

❣ 10.سخن هایمان روح معرفت و جوانمردی داشتہ باشد.
“و قولوا لهم قولا معروفا”

❣ 11.همدیگر را با القاب خوب صدا بزنیم. “قولاً کریماً”

❣ 12.ڪمڪ ڪنیم تا درجامعہ حرف های پاک جاری شود.
“هدوا الی الطّیب من القول”

#نورهدایت

کوثر نت

چه مرحله ای از ایمان، برترین مرحله است؟؟؟؟؟؟؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام دی, 1397

كدام خدا شايسته عبادت است؟؟؟؟؟؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 12ام آذر, 1397

◀️خدایی قابل عبادت است که بر همه چیز احاطه علمی داشته باشد: ( (وَسِعَ کلَّ شَیْ ءٍ عِلْماً) ).

علم او به تمام جزئیات است.
علم او دقیق است: «أَحْصاهُ اللَّهُ».
علم او حضوری است: «عَلی کلِّ شَیْ ءٍ شَهِیدٌ».
به علم او غبار نسیان نمی نشیند: «أَحْصاهُ اللَّهُ وَ نَسُوهُ».
به واسطه علم او دیگران از اعمال فراموش شده خود باخبر می‌شوند: نَسُوهُ … یُنَبِّئُهُمْ.
احاطه علمی خدا به همه هستی، همیشگی و ازلی است: «هُوَ مَعَهُمْ أَیْنَ ما کانُوا».
علم او دائمی است نه موسمی: «یَعْلَمُ»، «عَلِیمٌ».
علم او به آسمان‌ها و زمین، یکسان است: «یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ».

◀️خلاصه آنکه: علم خداوند، اجمالی نیست؛ بلکه دارای احاطه و احصای کامل است.

#استاد_قرائتی

پاسخ به چند شبهه...

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 13ام شهریور, 1397

#آیا_ممکن_است_زن_دوقلب_داشته_باشد؟؟
#بله این را #قرآن ثابت کرده..
درجلسه ای که عده زیادی ازدانشجو‌یان شرکت داشتند استاد از فصاحت و بلاغت و دقت قرآن سخن می گفت که اگر کلمه ای در آن جابجا شود کل معنی عوض می شود و مثلها می زد.

دانشجویی پاشد و گفت من این را قبول ندارم.

در قرآن آیاتی است که سست وبی پایه اند.

به این دلیل مثلا این آیه.

(( ﻣَّﺎ ﺟَﻌَﻞَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟِﺮَﺟُﻞٍ ﻣِّﻦ ﻗَﻠْﺒَﻴْﻦِﻓِﻲﺟَﻮْﻓِﻪِ )) .

خداوند در درون هیچ مردی دو تا قلب قرارنداده.

چرا گفته مرد و نگفت درون هیچ بشری..

و تمام مردم بجز یک قلب ندارند.

چه مرد باشند و چه زن..

در این لحظه سکوتی سنگین در سالن حکم فرما شد.

وچشم ها متوجه استاد شد و همه منتظر جوابی قانع کننده.

سخن دانشجو تا اینجا درست به نظرمی رسید چه مرد چه زن یک قلب دارند

چرا قرآن فقط اشاره به مرد کرده.؟؟

پاسخ را بشنوید و به اعجاز ودقت قرآن پی ببرید.

که بدون دقت و تفکر عمیق محال است به آن برسید.

استاد گفت بله مرد از محالات است دوتا قلب درون سینه داشته باشد

ولی زن وقتی باردار شد براستی دو قلب درون سینه اش دارد

قلب خودش و قلب طفلی که حامله است.!!

توجه کردید دقت انتخاب کلمات قرآنی را واقعا معجزه از این بالاتر و خداوند واقعا باحکمت کلمات را انتخاب و در جای مناسب در قرآن قرار داده است .

راستی چرا میت در آن دنیا میگوید اگر مرا دوباره بدنیا برگردانی صدقه می دهم

چرا صدقه را انتخاب کرد؟:

( ﺭﺏ ﻟﻮﻻ ﺃﺧﺮﺗﻨﻲ إلى أﺟﻞ ﻗﺮﻳﺐ ﻓﺄﺻﺪّﻕ ) ؟

چرا نگفت به حج و عمره میروم،

یا نماز میخوانم؟ .یا روزه میگیرم ؟

اهل علم میگویند

برای اینکه بعد از مرگ اثر صدقه را در آن دنیا دیده که فقط به آن اشاره می کند.

زیرا موُمن در روز قیامت در سایه صدقه اش قرار دارد.

پس تا می توانید صدقه بدهید

هم برای خودتان هم به نیابت مردگانتان.

چرا که آنان آرزوی بازگشت و دادن صدقه دارند.

باز گشت آنان ممکن نیست شما بجای آنان صدقه بدهید.

و فرزندانتان را هم به این کار عادت دهید.


حتی نشر این مطلب هم صدقه است.
زیرا آموزش اینکار هم صدقه است.. كوثر نت

انسان‌ها در مقابله با مشکلات و مصائب دو دسته هستند... .

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام فروردین, 1397

انسان‌ها در مقابله با مشکلات و مصائب دو دسته هستند؛ برخی همیشه ناراضی و طلبکارند و آرامش را هیچ‌گاه در زندگی لمس نمی‌کنند اما عده از خواص که به حکمت و تدبیر الهی اعتقاد و اطمینان دارند، اگر خداوند امری برای آنان مقدر کند، آنان نیز راضی هستند.

*آیه:

رَضِىَ ٱللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ     مجادله/22

خدا از آن‌ها خشنود است و آنان نیز از خدا خشنودند

* آینه:

حکایت؛ آیت‌الله‌العظمی اراکی فرمودند: یک آقا سید احمد نامی داشتیم که ترک تبریزی بود، می‌آمد پشت سر آقا میرزا جواد آقا ملکی تبریزی برای نماز می‌ایستاد. ماه رمضان بود، من هم می‌رفتم. در آن وقت وبا آمده بود و هر روز آدم بود که کشته می‌شد.

آقا سید احمد گفت: یک روز رفتم به دیدن آقا میرزا جواد آقا تا احوال پرسی کنم. رفتم کنار ایشان نشستم، آقا باهمان حال طبیعی فرمودند: آقا میرزا علی رفت! (میرزا علی فرزند میرزا جواد آقا بود) من خیال کردم به مسافرت رفته. فرمودند: آقا میرزا علی رفت، وبا او را کشت.

آقا میرزا علی که بود؟ چه علمی داشت، من آقا میرزا علی را دیده بودم. چه علمیتی و چه تقوایی داشت. او جانشین پدر می‌شد! جوان بود، بین 25 تا 30 سال. آن وقت آقا میرزا جواد می‌گفت: آقا میرزا علی رفت، بدون این‌که گریه بکند، مثل‌اینکه سفر رفته است در حالی که ایشان علاقه زیادی به فرزندش داشت اما در مقام رضا، تسلیم مقدرات الهی بود.1

   عاشقم بر لطف و بر قهرش بِجِدّ                                 بوُالعجب من عاشق این هر دو ضدّ

با اقتباس و ویراست از کتاب طبیب دلها

کدام حسنه، گناه را از بین می برد؟؟؟؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام فروردین, 1397

با انجام این کار خداوند از فضل خود شما را بی نیاز می‌سازد!!!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 21ام اسفند, 1396

با نگاهی به آموزه های دینی و روایی در می یابیم که خداوند متعال، که حکیم و مدبر و خالق این بشر است، برای زندگی انسان و ازدواج وی، شرط اقتصادی را ملاک نمیداند. و در قرآن خود چنین می فرماید:

«[نور/32] مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می‌سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است»

بله، خودش می فرماید که اگر فقیر بودند من از فضل خود، آنان را بی نیاز می کنم. اما چه کنیم که این اعتقاد ما به الله، به میزان اعتقاد به قول و وعده ی یک انسان معمولی هم نیست!

از طرفی دیگر، وقتی به سیره ی ائمه اطهار علیهم السلام نظر می کنیم، در می یابیم که حضرات معصومین همچون صدیقه کبری حضرت زهرا سلام الله علیها نیز چنین ملاکی را در تشکیل خانواده شرط نمی دانستند.

بعنوان مثال وقتی در جهیزیه و مهریه ی حضرت دقت می کنیم، آنچه که دیده می شود این است که آنان به حداقل امکانات زندگی راضی شده بودند. و با اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها بواسطه پدر از موقعیت اجتماعی عالی یی برخودار بوده، و امکان ازدواج با بسیاری از ثروتمندان مکه را داشته، به هیچ یک پاسخ مثبت نداده است.

و وقتی اطرافیان به سبب فقر مولا علی علیه السلام به ایشان طعنه می زدند، حضرت چنین می فرمود:

«رضیت به فوق الرضا؛ من به علی راضی هستم و رضایت من از او، فوق درجات رضایت است. »  

همچنین وقتی پیامبر اکرم از این دو نور الهی، نظرشان را در مورد هم می خواهد، این چنین می گویند: علی علیه السلام عرض کرد: «چه قدر او یاور خوبی در راه اطاعت خداست»، و فاطمه علیهاالسلام پاسخ داد: علی علیه السلام بهترین شوهر است.

نگاه مولا نیز به همسر خود، نگاه زیبایی و جمال نبوده، بلکه نگاه، نگاهی متعالی در رسیدن به محبوب و معشوق واقعی بوده است.

که این نیز پیامی برای پسران این مرز و بوم است؛ که در انتخاب همسر آنچه که از همه مهم تر است این است که همسر آینده شان تا چه اندازه می تواند در راه رسیدن به خدا یار و یاور باشد.

و یا در پرده ایی دیگر از این ازدواج آسمانی می بینیم که حضرت زهرا سلام الله علیها در شب عروسی خود؛ که شاید آروزی هر دختری باشد که در بهترین لباس و زینت باشد؛ ایشان در مقابل در خواست فقیری، آن را از تن خود در آورده و انفاق می کنند.  و همچنین در زمان تشرف به منزل مولا، به جای رسم و رسومات غلطی که در حال حاضر از عروس کشان و … وجود دارد؛ به گفتن تکبیر که آن هم ذکر الهی است، می پردازند.afkarnews.com

بهترین راهکارهای قرآنی برای رسیدن به آرامش و مبارزه با اضطراب

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 8ام اسفند, 1396

راه های معنوی رسیدن به آرامش اعصاب و روان و رفع دلشوره

پناه بردن به خدا

وضو گرفتن با آب سرد

دور نمودن علل خشم از خود

صبر پیشه کردن

دعا برای آرامش یافتن

نماز

یاد خدا کردن

بی شک دعا، نیایش، نماز ، توبه، یاد خدا  و صبر از موثرترین احیاگران روح و روان انسانی است  که موجب رفع دلشوره و استرس می شوند.

سوره های قرآنی برای دست یابی به آرامش

دعا و ذکر آرامش بخش  انسان ها است. ازجمله رایج ترین دعاهای آرامش عبارتند از :

۱_ “ماشاءَ الله لا حَولَ وَ لا قوّهَ اِلّا باللهِ العَلِیَّ العظیم “

با نیتی صادقانه و قلبی اگر این ذکر را بگویید تاثیر زیادی در  کسب آرامشتان خواهید دید.

۲_ میرزا احمد آشتیانی در کتاب هدیه احمدی آورده است که  علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان  فرموده اند:  برای رسیدن به آرامش در حالت نشسته و ایستاده   دست خود را روی سینه بگذارید و  چندین مرتبه  آیه ۲۸  سوره رعد را بخوانید:

“الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم  بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب “ آرامش بخش ترین دعا برای  آنان که به خدا ایمان دارند.

 حجت الاسلام صحفی در این باره روایت می کند:  در اواخر عمر  علامه طباطبایی از ایشان  خواستم تا پیشنهادی جهت آرامش روان بدهند و ایشان  فرمود دستت را در حالت ایستاده یا نشسته بر روی سینه ات  بگذار و  چندین بار آیه  “الذّینَ امَنوا و تَطمَئِنُّ قُلوبُهُم  بذِکرِ اللهِ اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب ” را  ذکر کن. معنی را می توان به صورت این که :  کسانی که ایمان آورده اند و دل هایشان با یاد خدا آرام می گیرد،  آگاه باش  که با یاد خدا  دل ها آرامش می یابد. خلاصه نمود.

شکرگذار بودن مایه آرامش روان است

 در طول روز  به تفصیل  درمورد  نعمت های الهی  و الطاف خداوند  نسبت به خود فکر کنید و شکر تمامی نعمت هایتان باشید. از پروردگار عالم و اهل بیت (ع) یاری بطلبید و با نیروی مضاعف به  زندگی تان بپردازید. آگاه باشید که محبت خداوند نسبت به بندگانش توصیف ناپذیر است و نمی توان آن را محدود کرد. ” اَلا بذِکرِالله تَطمَئِنُ القلوب"  گواه روشنی است که وجود خدا و حس حضور او مایه آرامش بندگان است.  هم چنین با خواندن دعاهای دیگر مفاتیح الجنان  هم چون  دعای کمیل،  دعای ندبه،  دعای مکارم الاخلاق، مناجات  شعبانیه ،  زیارت عاشورا،  زیارت  جامعه کبیر می توان از نگرانی ها و اضطراب ها  دور شد. خواندن قرآن موجب رفع دلشوره و کسب آرامش می شود.   سوره هایی نظیر  احقاف هر جمعه،  مداومت بر سوره های قدر،عصر و هم چنین آیت الکرسی نیز در آرامش شما بی تاثیر نخواهند بود.

مداومت بر استغفار  و گفتن ذکر  استغفر الله ربی  و اتوب الیه  و ذکر  لا حول و لا قوه الا با الله  العلی العظیم  نیز بر رفع پریشانی بسیار موثر است.

دعا برای رفع و دفع ترس و وحشت

حلبی روایت می کند که فردی نزد امام جعفر صادق علیه السلام رفت و گفت:  زمان تنهایی وحشت زده می شوم و غم و اندوه مرا فرا می گیرد ولی در بین مردم چنین حسی ندارم. 

امام فرمود: در ابتدا دستت بر روی قلبت  بگذار و بگو: بسم الله .

بعد دستت را بر روی قلبت کشیده و ۷ مرتبه بگو:

أَعُوذُ بِعِزَّةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِقُدْرَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَحْمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَلَالِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِعَظَمَةِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِجَمْعِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِرَسُولِ اللَّهِ وَ أَعُوذُ بِأَسْمَاءِ اللَّهِ مِنْ شَرِّ مَا أَحْذَرُ وَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ عَلَی نَفْسِی 

آن شخص آن چنین کرد و بعد گفت به لطف خدای متعال  ترس و وحشت از من زدوده شد و به آرامش رسیدم. (بحار الانوار ج ۹۵ ص ۱۳۸)

راه حلی برای آرامش روحی و سعه صدر

برای افزایش حوصله و صبر خود هرشب قبل از خواب سوره مبارکه عنکبوت را  قرائت کنید.

 هم چنین امام صادق ( ع) در روایتی فرموده است که در شگفتم  برای فردی که از ۴ چیز می ترسد ، چگونه  به ۴ کلمه  پناه نمی برد!

فردی که ترس بر او غلبه کرده است  به ذکر ” حسبنا الله  و نعم الوکیل” سوره آل عمران آیه ۱۷۱  پناه ببرد.

افراد اندوهگین به ذکر ” لا اله انت سبحانک انی کنت من الظالمین “  سوره مبارکه انبیا آیه ۸۷ پناه ببرند.

 افرادی که مورد حیله و مکر  قرار گرفته اند به ذکر” افوض امری الی الله ، ان الله بصیر بالعباد” سوره مبارکه  غافر آیه ۴۴ پناه ببرند.

برای کسانی که خواستار دنیا و زیبایی های دنیا هستند بهتر است به ذکر ” ماشاءالله  لاحول و لاقوه الا بالله” سوره مبارکه کهف آیه ۳۹ پناه ببرند.

بی شک همه ما انسان ها در بسیاری از اوقات زندگی خود  دچار اضطراب و نگرانی می شویم و به همین جهت لازم است  تا بدانیم در این شرایط باید چه کنیم. امید است با خواندن آموزه های دینی و دعاهای گفته شده آرامش به  عنصری جاویدان و همیشگی در زندگیتان  تبدیل گردد.shahrekhabar.com