موضوع: "عرفانی،حکیمانه،مذهبی"

حکیمانه

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان

 با سخنان حکیمانه و تازه، روان خود را نشاط ببخشید.

خواندن آثار علمی، فرهنگی و ادبی در اوقات فراغت، سبب ساز نشاط روانی و سلامت شخصیت می شود

امام علی (علیه السلام)فرمود:«با سخنان حکیمانه و تازه، روان خود را نشاط ببخشید؛ زیرا روان همانند بدن خسته و رنجور می شود »       کافی ،ج1،ص48

استفتائات انتخابات

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام بهمن, 1394

جدیدترین فتاوای رهبر معظم انقلاب در خصوص احکام انتخابات

حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست ؟
 

در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، دفتر استفتائات مقام معظم رهبری به برخی استفتائات پیرامون انتخابات، مطابق با فتاوای آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای پاسخ داده است.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه ۱۳۹۴، دفتر استفتائات مقام معظم رهبری به برخی استفتائات پیرامون انتخابات، مطابق با فتاوای آیت‌الله‌ العظمی خامنه‌ای پاسخ داده است.

۱- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟

جواب: شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.

۲- آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟

جواب: واجب عینى است.

۳- با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟

جواب: شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

۴- حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست ؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟

جواب: در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.

۵- در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟

جواب: اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.

۶- در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟

جواب: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

۷ - با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد ؟

جواب: باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.

۸ - حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟

جواب: به طور کلى شرکت در انتخاباتى که موجب جلوگیرى از فساد و یا فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.» / حوزه

سخنان حکیمانه لقمان به فرزندش

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 28ام اردیبهشت, 1394

فرزندم ، تو را به شش خصلت توصيه مى كنم كه علم اولين و آخرين در آن است . 

1 - قلب را به امور دنيوى مشغول مدار مگر به اندازه اى كه در دنيا خواهى ماند.

2 - براى آخرت خود بقدرى تلاش كن كه در آنجا باقى هستى .

3 - پروردگارت را اطاعت كن به اندازه اى كه به او احتياج دارى .

 4 - تلاش تو بايد در مسيرى باشد كه موجب آزادى تو از آتش دوزخ گردد.

5 - جرئت تو بر ارتكاب گناه بايد به اندازه اى باشد كه مى توانى عذاب خدا را تحمل كنى .

6 - هر گاه خواستى خدايت را نافرمانى كنى در مكانى باش كه خدا ترا نبيند.

سرک کشیدن در زندگی دیگران ممنوع!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 10ام تیر, 1393

ما هیچکدام دوست نداریم کسی وارد حریم خصوصی زندگیمان شود و به نوعی در زندگیمان سرک بکشد حال آن فرد هر دلیلی که می خواهد داشته باشد؛ تجسس یکی از مهمترین موضوعات اخلاقی است که متأسفانه گریبان بسیاری را گرفته است.


تجسس

انسانی که سالم است نگاه مثبتی به زندگی و اطرافیانش دارد؛ پس کسی که دنبال عیبجویی دیگران است قطعا فردی است که از نظر شخصیتی مشکلی دارد چنانچه این رفتار بر طبق آیات قرآن و روایات، مذموم دانسته شده و جایز نیست. زیرا در روایات آمده است اگر کسی به آبروی دیگری بی‌احترامی کند و حرمت او را از بین ببرد مثل این است که به خانه کعبه بی‌احترامی کرده است.

 

معنای تجسس

واژه عربی تجسس، در اصل به معنای «با دست لمس کردن» و مجازاً به معنای «نگاه کردن از سر کنجکاوی برای شناسایی دیگران» است.(1)این واژه در فارسی به معنای «خبر جستن» است(2) مرحوم شهید ثانى نیز در تعریف اصطلاحی آن مى‏فرماید: معنى تجسّس این است كه بندگان خدا را زیر پرده ستّاریّت پروردگار رها نكنى و پرده از روى كار آنان بردارى و آنچه را كه خداوند پوشیده داشته است آشكار كنى كه این كار وسیله كسب اطلاع از امور مخفى آنها و پرده برداشتن از روى اسرارشان مى‏شود و در نتیجه آنچه بر تو پوشیده بود آشكار مى‏گردد كه اگر مخفى بود دل و دینت سالم‏تر مى‏ماند.(3)

صفحات: 1· 2

4 ویژگی نورانی ماه رمضان!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 9ام تیر, 1393

پیامبر اکرم صلوات الله علیه می فرمایند: اگر بندگان خدا می دانستند که در ماه رمضان چه برکاتی هست آرزو می کردند که رمضان یک سال باشد. اما این برکات چگونه برکاتی است که معرفت بدان موجب چنین آرزویی می گردد؟


رمضان

ویژگى ها و بركات ماه رمضان

ماه رمضان، ویژگى هاى مهمّى دارد كه ریشه بركات بزرگ این ماه و پایه نعمت هاى بى شمار آن هستند. شُكوه، عظمت و بركات مادّى و معنوى اى كه از این ماه، نصیب اهل ایمان مى شود، از نگاه احادیث اسلامى ، قابل توصیف نیستند و اگر مسلمانان شناخت درستى از بركات این ماه بافضیلت داشتند و مواهب و دستاوردهاى بزرگ آن را مى دانستند، آرزو مى كردند كه سراسر سال، رمضان باشد . حدیث پیامبر خدا در این مورد، چنین است: لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فى رَمَضانَ، لَتَمَنَّت أن یَكُونَ رَمَضانُ سَنَةً ؛اگر بندگان بدانند كه در رمضان، چه [نعمت ها و آثارى ]هست، آرزو مى كنند كه رمضان، یك سال باشد.از میان ویژگى هاى فراوانى كه این ماه دارد  به اختصار به چند نمونه ـ به خاطر اهمّیتى كه دارند ـ اشاره مى كنیم:

صفحات: 1· 2

آیه الکرسی،یک آیه یا بیشتر؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 17ام خرداد, 1393

قرآن حکیم

 

در مورد حدود آیة الکرسی دو دیدگاه وجود دارد و قائلان به هر دیدگاه، دلایلی ارائه کرده‌اند که به اختصار بیان می‌شود.

1. آیة الکرسی، یک آیه است؛ یعنی از «اللَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ» تا «وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ» است؛ به چند دلیل:

الف. ظاهر بسیارى از روایات همین را تأیید می‌کند، بویژه این‌که آنچه مشهور است و در روایات آمده عبارت «آیة الکرسى» است که کلمه «آیة» مفرد است و تنها شامل یک آیه می‌شود.[10] و اگر تا «هُمْ فِیها خالِدُونَ» بود باید تعبیر به آیات می‌شد.

ب. اضافه شدن آیه به کرسى هم، مۆیّد دیگر است؛ زیرا آیه‌ای که مشتمل بر لفظ «کرسى» است، آیه 255 سوره بقره بوده، ولی در آیات بعد از آن، لفظ کرسى نیامده است.[1]

ج. تمام مفسران شیعی و سنی؛ فضائل و خواص آیة الکرسى را ذیل آیه 255 سوره بقره بیان کرده‌اند، سپس به تفسیر دو آیه بعد از آن پرداخته‌اند.

2. برخی نیز آیة الکرسی را تا آیه 257 (هُمْ فِیها خالِدُونَ) دانسته‌اند. به سه دلیل:

الف. متعارف بودن بین مسلمانان.

ب. در روایات سفارش شده است که آیة الکرسى و دو آیه بعد از آن خوانده شود.[2]

آنچه درباره آیة الکرسی مناسب به نظر می‌رسد این است که؛ با توجه به روایاتی که عنوان «آیة الکرسی» در آن ذکر شده، به همان آیه 255 سوره بقره می‌گویند، اما در برخی روایات علاوه بر سفارش به خواندن آیة الکرسی، به خواندن دو آیه بعد از آن هم سفارش شده است، ولی نه به عنوان آیة الکرسی؛ از این‌رو، میان عرف مۆمنان جا افتاده است که آیة الکرسی به سه آیه 255 تا 257 سوره بقره گفته می‌شود.

صفحات: 1· 2

چگونه می توانیم راه درست زندگی کردن ورسیدن به کمال را پیدا کنم؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 5ام خرداد, 1393

پاسخ

كمال در پدیده‏ های مجبور به صورت غریزی و حركت تكوینی طی می‏شود مثل حیوان و درخت كه رشد آنها به طور غریزی سازماندهی شده ‏اند. امّا در انسان آگاهی به بینات و میزان‏ها، لازم است،تا با انتخاب خویش به كمال برسد. بینات دلایل روشن و مطابق فطرت آدمی است كه رسولان«علیه السلام» بر ما روایت می‏كنند و میزانهایی در اختیار می‏گذارند كه مقصد دچار اشتباه نشود.

برای مثال یادآوری از هدف، آنهم هدفی هماهنگ با نیازی بی‏نهایت انسان در دین یادآوری می‏شود. و برنامه نیز از این هدف سرچشمه می‏گیرد. هنگامی كه انسان متذكر شد كه چقدر هست، دیگر در زندانهای، هوی و عادت و غرایز خویش نمی‏ ماند و به راه می‏افتد همانكه حضرت ابراهیم«علیه السلام»فرمود: انی ذاهب الی ربی، سیهدین
من رونده به سوی پروردگارم هستم و به زودی هدایت خواهم شد. اصل كار، این است كه از این هدف به مقاصد پایین‏تر رضایت ندهیم. هر چه در این راه نشانت دهند گر نپسندی به از آنت دهند در سوره فتح آیه 29 انسان پیرو مكتب محمدی «صلی الله علیه وآله»به خوشه ‏ای از گندم تشبیه شده كه مراحل كمال را طی می‏كند مراتبی چون روئیدن، استواء، استغلاظ، حركت تدریجی عمل و رشد را نشان می‏دهد.با مراجعه به تفسیر (ترجمه المیزان، نمونه) این اصطلاحات روشن می‏شود و مراحلی چون تفكر، شناخت، ایمان، تقوی، بلاء، رضا، تفویض(پسران امور به خداوند) استخراج می‏شود. كه با روایات ائمه اطهار«علیه السلام» آن انسان‏های كامل به شفافیت كامل دست می‏یابیم، كه البته باید به كتب تربیت اسلامی از نویسندگان متعهد به مكتب مراجعه نمود در مرحله‏ ای موانع راه مثل شیطان و نفس و جلوه‏ های سپس جهت یافته، در پرتو بینات و موازین حاضر به معاوضه خویش با اهدافی پست‏تر نخواهد شد و یا در صورت لغزش باز خواهد گشت. نكته اجتناب‏ ناپذیر این است كه برای تأمین این مقصد مهم، هشیاری به خرج داده و به دام هر دعوت كننده‏ ای مثل دراویش و صوفیان یا امثال آنان كه حتّی عرفان الحادی و بدعتهای دیگر ساخته‏ اند، نیفتیم زیرا مهم‏ترین مساله قواعد كمال است كه در پیوند با فقه كه همانا ستبر رویش است انجام می‏گیرد. فقه به مفهومی گسترده از محدوده احكام. گرچه همین احكام به وضوح ستبر رشد هستند چنانكه در بزرگان سالك چون امام«رحمه الله» و دیگران مشاهده نموده‏ ایم. این مجموعه در كلامی نورانی از امام كاظم«علیه السلام» دیده می‏شود «الكمال كل الكمال، التفقه فی الدین، و تقدرالمعیشه و الصبر فی التائبه، تمامیّت كمال در این است كه شخص تفقه دین(فهم عمیق در همه ابعاد دین) پیدا نماید و در معیشت خویش اندازه‏ گیر داشته و در ناملایمات زندگی شكیبا باشد این نمونه و نمونه‏ های دیگر آثار كمال را روشن می‏نمایند كه با آگاهی بر نشانه‏ ها، گمراه نگردیم و با توهمات به كمالات واهی دلخوش نشویم. زیرا گاهی می‏بینیم افرادی چنین خیال می‏كنند كه نهایت كار كشف و شهود است و با همین معیار دچار رهزنان طریق می‏شوند. خیر! مهم‏ترین مرحله انجام وظیفه‏ هاست، گرچه چیزهایی هم نصیب انسان سالك می‏گردد.

دوست تو پروردگار

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام آبان, 1392


قشنگ ترین حس


چه حس قشنگی است این بندگی خدا، دچارش بودن …گرفتارش شدن… .چه قدر حس قشنگی است.

 محبت خدا به ماانسانها

خداوند هر یک از ما را چنان دوست دارد که گویی او فقط آفرینندة یکی از ما هست.

ادامه »

گرگ ومیش

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام آبان, 1392


در ايام صدارت ميرزا تقي خان اميرکبير، روزي احتشام الدوله عموي ناصرالدين شاه که والي
بروجرد بود به تهران آمد و به حضور ميرزا تقي خان رسيد .
امير از احتشام الدوله پرسيد: وضع بروجرد چگونه است؟
والي جواب داد: قربان اوضاع به قدري امن و امان است که گرگ و ميش از يک جوي آب مي
خورند.
اميرکبير برآشفت و گفت: من مي خواهم مملکتي که من صدر اعظمش هستم، آن قدر امن و
امان باشد که گرگي وجود نداشته باشد که در کنار ميش آب بخورد تو مي گوئي گرگ و ميش از
يک جوي آب مي خورند؟
احتشام الدوله که در برابر سخن اميرکبير جوابي نداشت سر به زير انداخت و چيزي نگفت.

جوانان وخداشناسی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 18ام مهر, 1392

یکی از راههایی که خداشناسان براي اثبات گفتۀ خویش بیان میکنند راه دل است که از آن به

(فطرت) تعبیر میکنند، این راه بسی نزدیکتر، مطمئنتر و پربارتر از راههاي دیگر است. در اینجا لازم

است که ابتداء معناي (فطرت) را بدانیم،


معناي فطرت:


به انگیزه و گرایشاتی که در عمق وجود انسان ریشه دارند (فطرت) گفته میشود. علم دوستی،

عدالت خواهی، و آزادي طلبی گرایشاتی فطري هستند انسان خود را مییابد و میبیند که هستیاش

در وجود و بقاء از آن خودش نیست و مییابد که هستیاش به هستی مبدأ وابسته است. و شاهد این

یا ایها الناس انتم »: مطلب آیۀ شریفۀ قرآن میباشد که خداوند در سورة مبارك فاطر آیۀ 15 میفرماید

اي مردم همگی شما فقیر و نیازمند به خدا هستید و تنها ) :« الفقراء الی الله والله هوالغنی الحمید

خداست که بینیاز و غنی و ستوده و منزه- از نیاز- است.) به عبارت دیگر انسان از راه توجه به

پی خواهد برد. « مبدأ بینیاز » خود و همۀ موجوداتی که پیرامون خویش میشناسد به وجود « نیاز »

ادامه »

کتابی حکیمانه

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 11ام مهر, 1392


قبل از اقدام به هر کاري، علاوه بر فواید، باید جنبه هاي منفی آنرا هم در نظر بگیرید.


موشی، دیوار چوبی را سوراخ کرد و توي سوراخ خزید. آنجا پر از خوراکی بود. موش که خیلی

طمع داشت آنقدر غذا خورد که شکمش باد کرد. وقتی روز شد خواست به لانه اش برگردد ولی

شکمش بقدري بزرگ شده بود که نمی توانست از سوراخ بیرون بیاید.

نتیجه :

ادامه »