موضوع: "فقهی"

گرفتن ربا در این 3 مورد جایز است

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 12ام شهریور, 1397

طبق نظر مراجع عظام تقلید که برگرفته از آیات و روایات می باشد، معامله ربوی جایز نیست اما چند مورد از این حکم استثناء شده که به آن اشاره می شود:

1. ربا گرفتن مسلمان از کافر که در پناه اسلام نیست .

2. ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر.

3. ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر.

 تبصره. طبق فتواى آیت اللَّه تبریزى معامله ربوى با کافر نیز حرام است ; ولى مسلمان مى ‌تواند از او چیزى را به صورت ربا به قصد استنقاذ ( تصرف مجاز ) بگیرد.

پی نوشت:

توضیح‌ المسائل مراجع، م 2080

آیت الله وحید، توضیح ‌المسائل، م 2108

آیت الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 759

آیت الله نورى، توضیح ‌المسائل، م 2074

آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1982.

وظيفه مقلدي كه نمي داند ، آيا فتواي مجتهد عوض شده يا خير؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام تیر, 1397

اگر مقلد نمي داند كه آيا فتواي مجتهد عوض شده يا خير؟

مشهور مراجع عظام مي فرمايند: تا انسان يقين نكند كه فتواى مجتهد عوض شده است مى‌ تواند به آن چه در رساله نوشته شده عمل نمايد، و اگر احتمال دهد كه فتواى او عوض شده، جستجو لازم نيست.

حکم دوچرخه سواری بانوان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 13ام تیر, 1397

* دوچرخه سواری بانوان

سؤال: حکم دوچرخه سواری برای بانوان چیست؟

جواب: دوچرخه سواری زنان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم است، جایز نیست.

رهبر معظم انقلاب اسلامی

حکم حضور در مجالس بازی با ورق

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 2ام تیر, 1397

* بازی با ورق و حضور در مجالس آن*

سؤال: آیا اگر افراد بدون شرط‌ بندی و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط برای سرگرمی و مشغول بودن، مبادرت به بازی با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده اند؟ حضور در مجالس بازی با ورق برای تفریح چه حکمی دارد؟

جواب: بازی با ورقی که عرفاً از آلات قمار محسوب می شود، به‌طور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازی با آلات قمار شرکت کند"رهبر معظم انقلاب اسلامی “

مبلغ فطریه و کفاره غیر عمد و عمد

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 20ام خرداد, 1397

 

حجت الاسلام محمد فراهانی کارشناس استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در خصوص مبلغ فطریه و کفاره سال 97، گفت: حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر 8 هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) است.

وی ادامه داد: همچنین مبالغ کفاره غیر عمد روزی 2500 تومان و کفاره عمد روزی 150 هزار تومان تعیین شده است.

” افکار نیوز”

استفاده رُژِ لب برای زنان روزه دار

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 6ام خرداد, 1397

 آیت الله مکارم شیرازی

* حکم استعمال رُژِ لب برای زنان روزه دار

پرسش: استفاده از رژ لب برای بانوان روزه دار چه حکمی دارد؟

پاسخ: در صورتی که آغشته به آب دهان نشود و در حلق فرو نرود روزه صحیح است

فرق فديه با كفاره

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام اردیبهشت, 1397

كفاره به عنوان عقوبت ارتكاب محرمات است،

بر خلاف فديه كه رويكرد جبراني دارد.

ضمن آنكه كفاره اعم از مال و غير مال است.

در باب روزه، زماني فديه واجب مي شود كه شخص بر اثر عذري مانند پيري، وضع حمل، شير دادن به بچه و بيماري تا رمضان آينده بيماري اش ادامه داشته باشد و روزه نگيرد.

اگر نمازگزار تا نيمه شب شرعي نماز مغرب يا عشاء را نخواند؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 22ام اردیبهشت, 1397

الف- اگر عمدا تا انتهاي زمان -نيمه شب شرعي- نخوانده:

آيات عظام زنجاني، مكارم، فاضل: نمازش قضا شده و بعد از آن بايد به نيت قضا بخواند.

بقيه مراجع: بنابر احتياط واجب تا اذان صبح به نيت ما في الذمه بايد بخواند. 

ب- اگر از روي عذر نخوانده:

آيات عظام امام، فاضل: بنابر احتياط واجب تا اذان صبح به نيت ما في الذمه بخواند.

آيت الله بهجت: بنابر احتياط واجب تا اذان صبح به نيت اداء بخواند.

بقيه مراجع: تا اذان صبح به نيت اداء بخواند.

پي نوشت: ———————

امام: تحرير الوسيله، نماز، مقدمات، م 6. رهبري: اجوبة الاستفتائات، س346 و رساله آموزشي، ج1، درس 35، ص 135، مورد 4. سيستاني، نوري، مكارم، فاضل، اراكي: عروظ الوثقي، الصلاة، فصل في اوقات اليوميه. وحيد، تبريزي، خويي: منهاج الصالحين، الفصل الثاني، قبل از م 501 و م 502. صافي، گلپايگاني: هداية العباد، نماز، م 637 و 638. بهجت: وسيلة النجاة، اوقات الفرائض اليومية، م 605. مكارم: توضيح المسائل، م 672و 675. سيستاني: توضيح المسائل جامع، ج 1، م 886 و المسائل المنتخبة، ص 114، م 189. توضيح المسائل16 مرجع، ج1، م 735.

چه کسانی می توانند روز نگیرند؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 22ام اردیبهشت, 1397

شرائط وجوب روزه چيست??

1. بلوغ
2. عقل
3. بي هوش نبودن 
4. مسافر نبودن
5. حائض و نفساء نبودن
6. ضرر يا سختي فوق العاده نداشتن
7. از افرادي نباشد كه رخصت در افطار دارند.

توضيح: روزه بر افرادي واجب است كه واجد شرائط فوق باشند؛ بنابراين، روزه بر كودك نابالغ، ديوانه، بيهوش، فردي كه توانايي گرفتن روزه ندارد، مسافر، زن حائض و نفساء، كسي كه روزه براي او ضرر يا حرج (مشقت زياد) دارد، واجب نيست.

پي نوشت: ———————-

عروة الوثقي، فصل في شرائط وجوب الصوم

جنگ با خدا !!!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 14ام بهمن, 1396

 

ربا در لغت به معنای زیادی است که معامله دو کالای همجنس با زیادی دریک طرف، یا قرض دادن به شرط زیادی را ربا می‌گویند که از آن، در باب تجارت سخن گفته‌اند.

در چند مورد ربا حلال است که عبارتند از:

1- اگر مسلمان از کافری که در پناه اسلام نیست ربا بگیرد، اشکال ندارد؛

2- زن و شوهر دائمی اگر از یکدیگر ربا بگیرند، حرام نیست؛

3- پدر و فرزند اگر از یکدیگر ربا بگیرند حرام نیست، لیکن بین مادر و فرزند، مشهور از فقها فرموده‌اند، ربا حرام است.afkarnews.ir