موضوع: "معرفی کتاب"

مسابقه كتابخواني در لرستان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 9ام تیر, 1399

سمیه عزیزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، با تأکید بر ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، اظهار کرد: به مناسبت دهه کرامت و بزرگداشت روز حجاب و عفاف، با همکاری موسسه خاتم النبیین صلوات الله علیهم اجمعین مسابقه کتاب‌خوانی در حوزه علمیه خواهران لرستان به صورت مجازی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: محور این مسابقه برگرفته از محتوای کتاب ارزشمند «حجاب عزت است یا اسارت» است، ضمن اینکه کتاب و فایل pdf به صورت رایگان در اختیار ثبت‌نام کنندگان قرار خواهد گرفت.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران لرستان با اعلام تمدید فرصت ثبت‌نام، افزود: متقاضیان شرکت در این مسابقه می‌توانند تا چهارشنبه هفته جاری نسبت به ثبت نام از طریق معاونین فرهنگی مدارس علمیه سراسر استان اقدام کنند.

عزیزی بیان داشت: تاکنون در این مسابقه بالغ بر ۲۱۰ نفر از اساتید، کادر و طلاب محترم مدارس علمیه استان ثبت‌نام کرده‌اند.

وی اواخر تیرماه را زمان برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی مجازی «حجاب عزت است یا اسارت»؟ عنوان کرد.

معرفی کتب مقاتل جهت بهره مندی مبلغین در ایام محرم و صفر

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 28ام مهر, 1395

کتاب لهوف سيد بن طاووس
مستندترين مقتل امام حسين عليه السلام

 کتاب مقتل مدينه تا مدينه
مقتل امام حسين عليه السلام

آيت الله سيد محمد جواد ذهني تهراني

کتاب مقتل مقرم
استدلالي ترين مقتل امام حسين عليه السلام

عبدالرزاق مقرم

کتاب منتهي الآمال
تاريخ و مقتل چهارده معصوم عليهم السلام

آيت الله شيخ عباس قمي

 

معرفی کتاب نقش مربّی در تربیت اخلاقی-معنوی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام تیر, 1395

حضور مؤثّر اخلاق در گستره زندگی فردی و اجتماعی، تنها با مطالعه و آگاهی از فضایل و رذایل اخلاقی حاصل نمی­آید. علاوه بر تأکید بر ضرورت توجّه به اخلاقیّات و ارزش‏ها و آگاهی از آن­ها، توجّه به ابعاد گوناگون تربیت اخلاقی نیز ضروری است. بسیاری از تردیدها و ابهامات، نسبت به اخلاق و ارزش‏ها، نه لزوماً به‏خاطر تردید در ضرورت یا ابهام در فضایل، بلکه به جهت تردید نسبت به روش‏های تربیت اخلاقی در نهادهای مربوط است. اخلاق، نظام ارزشی را بیان کرده، انسان را «آن‌گونه که باید» ترسیم می‌کند. اما مسیر رسیدن به این ایده‌آل‌ها و نقاط نهایی از علمی به نام «تربیت اخلاقی» انتظار می‌رود. به عبارتی اخلاق، قلّه‌های انسانیت و کمال مطلوب‌ها را ترسیم می‌کند و تربیت، راه فتح آن­ها را.

جوان، اندکی پس از بلوغ جسمی به بلوغ عقلی و شکوفایی فطری می‌رسد و روح کمال‌جویی و معنویّت‌خواهی در وجود او شعله‌ور می‌گردد. همه جوانانِ مشتاق کمال معنوی و اخلاقی و همه کسانی که سیر و سلوک روحانی را به ندای فطرت خود آغاز می‌کنند، در معرض این گزاره مشهور قرار می‌گیرند که «برای حرکت معنوی به یک مربی کارآزموده بصیر نیاز است». این گزاره، دغدغه ذهنی شدیدی برای آنان ایجاد می‌کند که باید به صورتی روش­مند، روشن، گویا و به‌موقع پاسخ داده شود.

این مطالبه، هم اثباتاً و هم نفیاً نیاز به پاسخ دارد. اثباتاً برای همه مشتاقان که بتوانند اصل ضرورت مربّی، نوع این نیاز و کیفیّت و زمان مراجعه به استاد را بدانند و نفیاً برای این­که مدّعیان دروغین و کم‌بضاعت را بشناسند و سِره را از ناسِره تشخیص دهند تا این نیاز روحی، مورد سوء استفاده قرار نگیرد. امروزه مانند اکثر مقاطع تاریخی دیگر، زمینه انحراف و مدّعی استادی زیاد است و باب شیّادی و کلاهبرداری و سوءاستفاده باز.

سؤالات فراوانی در زمینه مربّی اخلاق، ذهن جوان مشتاق را به خود مشغول می‌کند: آیا اساساً مراجعه به مربّی اخلاق لازم است؟ یک مربّی اخلاق خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ این ویژگی‌ها را چگونه باید شناسایی کرد؟ آیا امتحان مربّی درست است؟ تا چه میزان باید خود را در اختیار مربّی گذاشت؟ وظایف متربّی در قبال مربّی چیست؟ و …

چندی پیش گروهی متشکّل از حجت­ الاسلام محمد عالم‌زاده نوری، آقای حسین مرادی و حجت­ الاسلام حسن بوسلیکی به سرپرستی حجت ­الاسلام عالم‌زاده نوری، پژوهشی گروهی آغاز کردند که هدف آن پاسخ­گویی به این سؤالات بود. سؤالات اصلی این پژوهش بیش از هر چیز، محصول ارتباطات مستقیمی است که این جمع با جوانان دانشگاهی و غیردانشگاهی داشته‌اند. پس از انجام پژوهش و قبل از تدوین نهایی محصول نیز، اثر تهیه‌شده به عدّه‌ای از جوانان (دانشگاهی و غیردانشگاهی) ارائه گردید و نظرات مخاطبان آینده آن، پیشاپیش در صورت‌بندی نهایی لحاظ شد. محصول این پژوهش اثری است به نام «نقش مربّی در تربیت اخلاقی-معنوی» که به­زودی به زیور طبع آراسته خواهد شد.

مخاطب اصلی این پژوهش متربّی است. انسان دردمندی که از خطوط اولیه عبور کرده، روی به کمال نهاده و بنا دارد انگیزه‌مندانه حرکتی آغاز کند. متربّی آگاهی که مراحلی از رشد را طی کرده و آگاهانه به دنبال این پرسش است که آیا برای ادامه مسیر، نیاز به دست‌گیری مربّی دارد یا نه؟ در مرحله بعد مربّیان و کسانی که می‌خواهند از دیگران دست‌گیری تربیتی نمایند، نیز از این اثر استفاده خواهند داشت.

در این کتاب که در مرکز اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید شده، علاوه بر مراجعه به قرآن و روایات که منابع اولیه تولید گزاره‌ دینی و آموزه وحیانی هستند، و نیز علاوه بر مراجعه به آثار گران‌بار عرفانی که خاستگاه اصلی پیدایش این حساسیّت به شمار می‌روند، تلاش شده به آموزه‌های عقلی و تجربی نیز توجه شود و از دستاورد تجربه بشری که در دانش روان‌شناسی و علوم تربیتی ذخیره شده بهره گرفته شود. بنابراین روش این تحقیق، تلفیقی است و برای اثبات مدّعیات و توجیه گزاره‌ها از روش عقلی، نقلی، عرفانی و تجربی بهره گرفته است. به عبارت دیگر سرفصل‌های تحقیق در این اثر بر محور موضوع مرتّب شده‌اند و دغدغه کشف حقیقت بر دغدغه استفاده از منبع یا روش خاص غلبه کرده است.

علاوه بر این طی نشست‌های جداگانه‌ای با شخصیّت‌های صاحب تجربه و تخصّص در حوزه عرفان و اخلاق و تربیت و روان‌شناسی مصاحبه‌هایی صورت گرفته که حاصل آن گفت­وگوها بدون اشاره به نام در لابلای متن کتاب حضور دارد.

مطالب این اثر در شش فصل سامان یافته است: فصل اول: کلیّات، فصل دوّم: ضرورت مربّی، فصل سوّم: صفات و ویژگی‌های مربّی، فصل چهارم: وظایف و کارکردهای مربّی اخلاق، فصل پنجم: وظایف متربّی و فصل ششم: اطاعت از مربّی. نویسندگان تلاش کرده‌اند ضمن این فصول سؤالات اساسی مربوط به مربّی اخلاق را دسته‌بندی کرده و پاسخ گویند.

عکسهای حیرت انگیز از روز های اشغال خونین شهر

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام خرداد, 1395

 

 

روز سوم خرداد ماه، سالگرد حماسه آزادی و فتح خرمشهر پس از بیش از یک سال و نیم اشغال آن به دست بعثیان است.

فتح خرمشهر، موجب برانگیختگی احساسات و عواطف پاک ملت ایران شد و هم دلی و وحدت را میان اقشار ملت پدید آورد.

حماسه شگرف آزادسازی خرمشهر، پیروزی سروقامتانی را پدید آورد که با فتح آفرینی خود، نهایت ایثار، اوج مظلومیت، انتهای پاک بازی و منتهای توکل را رقم زدند. خرمشهر برای ملت ما تنها یک شهر نیست، بلکه تاریخ گویای پایداری، ایثار و جاودانگی انقلاب است.


کتاب عکس خرمشهر از مجموعه چند جلدی عکس های جنگ تحمیلی است که از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس منتشر شده است. این مجموعه راوی خاطرات عکاسان دفاع مقدس از روزهای جنگ و حماسه در خرمشهر است.





این کتاب شامل 287 قطعه عکس از 48 عکاس و هنرمند است که در طی روزهای مقاومت و دوره اشغال شهر و طی برگزاری عملیات بیت المقدس و آزادسازی شهر و تاثیرات ناشی از حضور دشمن در ایام اشغال به عکاسی پرداخته‌اند. عکس های زیر که برگزیده این مجموعه است که لحظات فتح خرمشهر را روایت می کند./ فرا رو

مطالعه و بصیرت

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام آبان, 1394

محرم، ماه افزایش معرفت نسبت به شخصیت حضرت امام حسین(ع) و قیام عظیم ایشان است و یکی از راه‌های افزایش این شناخت بی‌شک مطالعه و انس بیشتر با کتاب‌هایی است که در این زمینه نوشته شده است، اما کدام کتاب‌ها تأثیر بیشتری در آگاهی ما نسبت به حادثه عاشورا دارد


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان جنوبی، هر چه بیشتر عاشورا و محرم را بشناسیم، بهتر و عمیق‌تر نقشی که این قیام عظیم در زنده نگه داشتن اسلام اصیل و ناب محمدی داشته را درک خواهیم کرد. چگونه می‌توان محب امام حسین(ع) بود و نخواست که بیشتر از محبوب بدانیم.محرم ماه افزایش معرفت نسبت به شخصیت حضرت امام حسین(ع) و قیام حماسه‌ساز ایشان است و یکی از راه‌های افزایش این شناخت بی‌شک مطالعه و انس بیشتر با کتاب‌هایی است که در این زمینه نوشته شده است.اما کدام کتاب‌ها تأثیر بیشتری در آگاهی ما نسبت به حادثه عاشورا دارد. در آستانه ماه محرم به سراغ کارشناسان رفتیم و این سؤال را مطرح کردیم که مطالعه چه کتبی را در ماه محرم توصیه می‌کنید.
حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در این‌باره به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از کتاب‌های بسیار مفیدی که درباره حضرت سید الشهدا(ع) نوشته شده و و بسیار مفید است کتاب قیام امام حسین(ع) نوشته مرحوم سید جعفر شهیدی است.کتابی که ثمره 50 سال تحقیقات نویسنده است. وی اظهار کرد: مرحوم سید جعفر شهیدی تحقیقات و پژوهش‌های قریب 50 سال خود را در این کتاب گرد آورده است و از این جهت این کتاب پشتوانه علمی و پژوهشی محکمی دارد که از برجستگی‌های آن محسوب می شود. این کتاب نگاهی تاریخی و جامعه‌شناختی به قضیه کربلا دارد و مرحوم شهیدی سندهایی که در کتاب خود آورده را بررسی کرده است که این مهم از دیگر نقاط مثبت کتاب است. مرحوم سید جعفر شهیدی از جمله محققان برجسته‌ای است که در حوزه و دانشگاه به مراتب علمی بالایی رسید، تألیفات متعددی در موضوعات دینی و تاریخی دارد که مطالعه آنها توصیه می‌شود.
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ممکن است عده‌ای وقت و فرصت مطالعه کتاب‌های حجیم و طولانی را نداشته باشند که به این افراد مطالعه کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا پیشنهاد می‌شود که آن هم کتاب مناسب و آموزنده‌ای برای علاقمندان به کتابخوانی در زمینه واقعه عاشورا است.این کتاب مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح یزدی درباره قیام سید الشهدا(ع) است که توسط شاگردان ایشان گردآوری شده و با نگاهی اعتقادی و اجتماعی واقعه عاشورا مورد بررسی قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی نیز در این باره گفت: هر کسی پای درس و منبری که برای امام حسین(ع) است نشسته باشد حتماً نام کتاب زیبای حماسه حسینی مرحوم شهید مطهری را شنیده است.در این کتاب شهید مطهری به صورت دقیق از زوایای مختلف قیام عاشورا(ع) را مورد بررسی قرار داده است و نکات درس آموزی برای دوستداران و عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) مطرح می‌کند که باید درباره آن اندیشید.تأکید بر شعور حسینی همراه با شور دینی در کلام شهید مطهری
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی بیان کرد: کتاب دیگری که در زمینه آشنایی با امام حسین(ع) پیشنهاد می‌شود کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع) است که در این کتاب سخنان حضرت از کودکی تا هنگام شهادت گردآوری شده است. درج اسناد سخنان همراه با توضیحات لازم و تفسیر آن از نکات مثبت و برجستگی‌های این کتاب قطور است که می‌توان به آن اشاره کرد.حجت‌الاسلام سید‌حسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: منابع مطالعاتی در زمینه قیام امام حسین(ع) بسته به مخاطب، سلیقه و ذائقه او متفاوت است و نمی‌توان برای همه نخسه واحدی پیچید.
کتاب حماسه حسینی با گذشت 40 سال از تألیف هنوز روایت نو از کربلا ارائه می‌دهد.کتابی که برای عموم مردم قابل استفاده است و می‌توان مطالعه کرد، دو جلد کتاب حماسه حسینی شهید مطهری است که تأمل در آن به ویژه برای دانشجویان و طلاب اهل مطالعه توصیه می‌شود.کتاب حماسه حسینی با گذشت 40 سال از تألیف هنوز روایت نو از کربلا ارائه می‌دهد که نشان از عمق بصیرت و نیازشناسی شهید مطهری دارد.سیدی با اشاره به اینکه بخشی از خطاءها و تحریفات در حوزه  وقایع روز عاشورا و چگونگی شهادت امام حسین(ع) و یارانشان رخ می‌دهد، ادامه داد: از این رو مطالعه مقاتل معتبر و قابل استناد برای جلوگیری از این تحریفات توصیه می‌شود.
کتاب لهوف، منبع مقتل خوانی‌های رهبر انقلاب
وی یادآور شد: یکی از مقاتلی که به زبان فارسی ترجمه شده و نکات ارزشمندی دارد، کتاب لهوف سید بن طاووس است که بزرگان حوزه بسیار بر آن تأکید دارد و رهبر معظم انقلاب نیز هر گاه ذکر مصیب امام حسین(ع) و اصحابشان را می‌گویند اشاره به کتاب لهوف سید بن طاووس دارند.

 

آیا غیبت گویی واقعیت دارد؟!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 23ام تیر, 1393
کتاب

آگاهى از غیب و گزارش امام علی"علیه السلام” از حوادث و رویدادهاى پنهان و پوشیده، بالاخص جریان هایى كه پس از شهادت وى رخ داد، یكى از ابعاد گسترده ‘نهج البلاغه’ را تشكیل مى دهد و مجموعا در كتاب «نهج البلاغه و آگاهی از غیب» هفتاد و پنج خبر غیبى وجود دارد كه اكثرا و یا مجموع آن ها تحقق پذیرفته اند. و البته واضح است که خبرهاى غیبى نهج البلاغه، گواه بر این است كه امام، علاوه بر آگاهى هاى حسى و عقلى، از آگاهى سومى برخوردار بوده كه هرگز نمى توان آن ها را از طریق ابزارى به نام حس و عقل كشف كرد.

 

نهج البلاغه و آگاهی از غیب

این کتاب یکی از آثار و تالیفات آیت الله جعفر سبحانی است. آگاهی از غیب و گزارش امام از حوادث و رویدادهای پنهان و پوشیده، بالاخص جریان هایی که پس از شهادت وی رخ داد یکی از ابعاد گسترده نهج البلاغه را تشکیل می دهد و مجموعا در این کتاب هفتاد و پنج خبر غیبی وجود دارد که اکثرا و یا مجموع آنها تحقق پذیرفته اند. خبرهای غیبی نهج البلاغه گواه بر این است که امام، علاوه بر آگاهی های حسی و عقلی از آگاهی سومی نیز برخوردار بوده است که هرگز نمی توان آن را از طریق ابزاری به نام حس و عقل کشف کرد. در این رساله کوتاه فرصت آن نیست که پیرامون امکان آگاهی از غیب از نظر دانش های امروز بشری و یا از دیدگاه قرآن و اخبار اسلامی سخن بگوییم از این جهت به اصل موضوع می پردازیم و یادآور می شویم که نقاط بحث ما را در این نوشته سه موضوع زیر تشکیل میدهد:

- شاهراه های سه گانه معرفت

- دو نوع آگاهی از غیب

- نمونه هایی از خبرهای غیبی که در نهج البلاغه وارد شده است.

آگاهى از غیب و گزارش امام علی"علیه السلام” از حوادث و رویدادهاى پنهان و پوشیده، بالاخص جریان هایى كه پس از شهادت وى رخ داد، یكى از ابعاد گسترده ‘نهج البلاغه’ را تشكیل مى دهد و مجموعا در كتاب «نهج البلاغه و آگاهی از غیب» هفتاد و پنج خبر غیبى وجود دارد كه اكثرا و یا مجموع آن ها تحقق پذیرفته اند

صفحات: 1· 2

حکمت نامه لقمان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 5ام خرداد, 1393
لقمان

حكمت نامه لقمان، ثمره تلاشى است نو در جهت ارائه اندرزهاى ارزنده مشهورترین حكیم در تاریخ ادیان ابراهیمى، حدیث به صورتى نو و با كاربردى آسان.


لُقمان، نام مردی حکیم که اصلش حبشی بوده و در روزگار داود پیغمبر(علیهم السلام) می زیسته و در قرآن کریم نام وی آمده است:

«وَ لَقَدْ آتَیْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلّهِ وَ مَنْ یَشْکُرْ فَإِنَّما یَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللّهَ غَنِیٌّ حَمیدٌ»[ لقمان، آیه 12]ما به لقمان حکمت عطا نمودیم. یعنی وی را خرد و دانش دادیم و هوش و بصیرت عطا کردیم. در باره لقمان اختلاف کرده اند: برخی گفته اند: حکیم بوده و مقام نبوت را نائل نگشته است.بعضی او را پیامبر دانسته و حکمت را که در قرآن صفت وی آمده است به نبوت تفسیر نموده اند. بواسطه برخورداری از اخلاق و صفات نیک، عقل، تدبیر، بیان شیرین و منطق محکم به نام لقمان حکیم معروف شد. از زندگی او اطلاعات دقیقی در اختیار نیست اما این نکته محرز است که سخنان حکیمانه وی زینت بخش صفحات کتابهای اخلاقی، تفاسیر و تاریخ است.

یکی از این کتاب ها کتاب حکمت نامه لقمان است.

حكمت نامه لقمان، ثمره تلاشى است نو در جهت ارائه اندرزهاى ارزنده مشهورترین حكیم در تاریخ ادیان ابراهیمى، حدیث به صورتى نو و با كاربردى آسان.

این حكمت نامه، در ده فصل، تنظیم گردیده و شامل: زندگى نامه لقمان حكیم، اندرزهاى وى به روایت قرآن، داستان هایى از حكمت لقمان و نیز: حكمت هایى درباره علم و معرفت، عوامل و آفات خودسازى، آداب اخلاقى و اجتماعى، مَثَل ها، حكمت هاى پراكنده و حكمت هاى جامع، همگى از زبان لقمان یا درباره وى است.

برگی از این کتاب را با هم ورق می زنیم. نویسنده در فصل سوم این کتابت با عنوان داستان هایی از حکمت های لقمان موضوعاتی چنین را مطرح می کند:

نخستین حكمتى كه از لقمان آشكار شد

نخستین حكمتى كه از لقمان آشكار شد، این بود كه: تاجرى مست شد و با هم پیاله اش شرط بست كه همه آب دریاچه را بنوشد و گرنه، خود و عیالش تسلیم او شوند. وقتى صبح شد و به هوش آمد، [از این شرط بندى] پشیمان شد. رفیقش از او مى خواست كه به شرط عمل كند.

لقمان به فرزندش گفت: «مى بینى كه تحصیل رضایت مردم، محال است. پس به آن اعتنا نكن و به جلب رضایت خداوند  ـ جلّ جلاله ـ مشغول باش، كه كسب و كار و سعادت و خوش بختىِ دنیا و روز حساب و سۆال، در آن است»

 

لقمان گفت: «من تو را [از این مخمصه] خلاص مى كنم؛ به شرط این كه دیگر چنین كارى نكنى. [به طلبكار] بگو: آیا آبى را كه شرط كردیم، بنوشم؟ پس آن را بیاور [تا بنوشم]. یا آبى را كه الان در دریاچه است، بنوشم؟ پس دهانه هایش را ببند تا آن را بنوشم. یا آبى را كه بعدا خواهد آمد، بنوشم؟ پس صبر كن تا بیاید!». [با این استدلال]، رفیقش از او دست بر داشت.

به خشنودی مردم دل نبند

روایت شده كه لقمان حكیم، در سفارش به فرزندش گفت: «به خشنودى و مدح و ذمّ مردم، دل خوش مدار؛ زیرا این، دستْ یافتنى نیست؛ هر چند انسان در تحصیل آن، نهایت تلاش خود را به انجام رساند». فرزندش به او گفت: معناى این سخن چیست؟ دوست دارم براى آن، مَثَلى یا كارى و یا سخنى را ببینم.لقمان به او گفت: «من و تو بیرون برویم». بیرون رفتند و لقمان علیه السلام حیوانى را كه با آنها بود، سوار شد و پسرش را پیاده رها كرد تا پشت سر او بیاید. بر گروهى گذر كردند، كه آنها گفتند: عجب پیر سنگ دل و بى رحمى است؛ خودش كه قوى تر است، سوار حیوان شده و بچه را پیاده رها كرده! این، كار بدى است.

لقمان به فرزندش گفت: «آیا سخن آنان را شنیدى كه سوار شدن من و پیاده رفتن تو را بد شمردند؟». گفت: آرى. لقمان علیه السلام گفت: «حال، تو سوار شو تا من پیاده بیایم».

این حكمت نامه، در ده فصل، تنظیم گردیده و شامل: زندگى نامه لقمان حكیم، اندرزهاى وى به روایت قرآن، داستان هایى از حكمت لقمان و نیز: حكمت هایى درباره علم و معرفت، عوامل و آفات خودسازى، آداب اخلاقى و اجتماعى، مَثَل ها، حكمت هاى پراكنده و حكمت هاى جامع، همگى از زبان لقمان یا درباره وى است

 

فرزند، سوار شد و لقمان، پیاده راه افتاد تا این كه بر گروه دیگرى گذر كردند، و آنها گفتند: عجب پدر و فرزند بدى هستند! پدر به این دلیل بد است كه بچه را خوب ادب نكرده و او سوار شده و پدر را پشت سر خود، پیاده رها كرده، در حالى كه پدر، سزاوار احترام و سوار شدن است. فرزند نیز بد است؛ زیرا او با این حال، عاقّ پدر شده است. بنا بر این، هر دو ، كار بدى كرده اند.

آن گاه، لقمان به فرزندش گفت: «شنیدى؟». گفت: آرى. لقمان گفت: «حال، هر دو با هم، سوار حیوان مى شویم». سوار شدند و وقتى بر گروهى دیگر گذر كردند، آنها گفتند: عجب! در دل این دو سوار، رحمى نیست و از خدا بى خبرند؛ هر دو، سوار این حیوان شده اند و خارج از توان، از آن، بار مى كشند. بهتر بود یكى سوار شود و دیگرى پیاده برود.

لقمان گفت: «شنیدى؟». گفت: آرى. آن گاه گفت: «حال، بیا حیوان را بدون سواره، از پشت سر برانیم».

چنین كردند و وقتى بر گروهى گذر كردند، آنها گفتند: این كارِ این دو شخص، عجیب است كه حیوان را بدون سواره رها كرده اند و خودشان پیاده مى روند.در هر حال، آنها را مذمّت كردند. لقمان به فرزندش گفت: «مى بینى كه تحصیل رضایت مردم، محال است. پس به آن اعتنا نكن و به جلب رضایت خداوند ـ جلّ جلاله ـ مشغول باش، كه كسب و كار و سعادت و خوش بختىِ دنیا و روز حساب و سۆال، در آن است».

این کتاب به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی ری شهری توسط سازمان چاپ و نشر دارالحدیث منتشر شده است.

250 روش برای نه گفتن

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام آذر, 1392

250 روش برای نه گفتن

 بله…البته…مشکلی نیست… کلماتی هستند که بی اراده و بدون این که واقعیت داشته باشند از دهان شما خارج می شوند و خیلی دیر به این نتیجه می رسید کاری که از شما خواسته شده است را دوست ندارید انجام دهید و یا وقتی برای آن ندارید . شاید شما توان مالی ندارید که به کسی قرض دهید ، وقت آن را ندارید که با دوستانتان به خرید بروید و یا کاری که همکارتان به شما محول می کند وظیفه شما نیست اما انجام می دهید . خودتان هم تعجب میکنید که چطور انجام چنین کارهایی را پذیرفته اید. از خود می پرسید چگونه این مسائل برای من پیش می آید؟

وقتی دو ساله بودید بدون هیچ مشکلی به راحتی فریاد می زدید: نه! اما کم کم این کلمه از شما دور شد.هر چه بیشتر نه می گفتید پدر و مادرتان عصبانی تر می شدند آموزگارتان این کلمه را غیر قابل قبول می دانست.وقتی بزرگتر شدید از این می ترسیدید که با نه گفتن عشق و وفاداری پدر و مادر و یا دوست خود را از دست بدهید.بدون شک بسیاری از این ترس ها در زندگی کنونی شما و در روح و روان شما همچنان وجود دارد. خیلی مواقع فکر می کردید اگر نه بگویید و کاری که از شما خواسته شده است را انجام ندهید دیدشان نسبت به شما عوض خواهد شد جایگاه خود و یا علاقه اطرافیانتان را از دست خواهید داد. بارها شاید شده باشد که خودتان را به زحمت و دردسر انداخته اید که برای دیگران کاری انجام دهید و برخلاف میلتان عمل کرده باشید و حتی از کار خود گذشته اید و زمان زیادی را صرف  کرده اید تا به کار دیگران رسیدگی کنید تنها و تنها برای اینکه نه نگویید و با شاید توانایی گفتن نه را نداشته اید. 

بسیاری از افراد بر این باور هستند که کلمه نه با خود واکنش های شدیدی را به همراه دارد.ترس از طرد شدن و نادیده گرفته شدن بسیار شدید است. باید این را باور داشته باشید که در واقع ضرر و آسیبی که کلمه بله روی شما می گذارد خیلی بیشتر از آسیبی است که با نه گفتن شما روی افراد دیگر گذاشته می شود.افرادی که مدام پاسخ های مثبت می دهند افرادی بی اراده ضعیف و ناتوان هستند که در نتیجه زندگی غمناکی داشته و باعث آزار خود می شوند .

دلیل دیگر برای بله های غیر قابل کنترل ناتوانی برای فکر کردن در مورد آنچه از ما خواسته می شود است.آنچه که شما را از نه گفتن باز می دارد معمولا در متن سوال و درخواستی است که از شما پرسیده می شود و ترس از نا امید کردن و رنجاندن دیگران باعث می شود که در این زمینه ناتوان باشید.در این شرایط در یک محیط خاکستری قرار گرفته اید که هیچ تصمیمی نمی توانید بگیرید.درخواستهایی که مدام از شما می شود شما را هر چه بیشتر گرفتار این محیط خاکستری می کندتا زمانی که دست از قبول درخواستها برنداشته تا فکری به حال خود بکنید همچنان در این حالت می مانید.در عین حال این موضوع هم باعث آزار شما شده و هم کسی که نمی توانید به او نه بگویید باعث رنجش شما می شود تا جایی که حتی ممکن است نسبت به او دلسرد شوید و در درون خود احساس کنید که از شما سوء استفاده می شود. ولی در واقع اینطور نیست ما خودمان هستیم که با اعمال خود انتظارات دیگران را از خود بیشتر می کنیم و یا اجازه می دهیم که دیگران از ما خواسته های زیادی داشته باشند باید بدانید هر چه بیشتر به دیگران یاری دهید انتظارات بیشتری از شما خواهند داشت.

ادامه »

کتاب «شرح شمع در آب سوگواری ومقتل سید الشهداء علیه السلام »

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 19ام آذر, 1392

عاشورا

 

حادثه عظیم عاشورا و واقعه جانگداز کربلا، فقط یک صحنه تاریخ نیست، بلکه فرهنگ زندگی و مرام بندگی تا قیامت است. همانطور که سوگواری بر سیّد و سالار شهیدان عالم حضرت امام حسین بن علی علیهماالسلام و اقامه عزا و ماتم بر آن‌ بزرگوار و شهدای والامقام کربلا، سبب نورانیت دل و صفای باطن می‌ گردد، قلب را از غفلت و کدورت دور می ‌سازد، روح بندگی را در کالبد جامعه بشری می‌ دمد و فطرت‌ ها را شکوفا و قلب ‌ها را متوجه ذات حضرت حق می ‌نماید.

کتاب « شرح شمع »، اثر حجة الاسلام شیخ علی ثمری، خلاصه ای از مهمترین مقاتل معتبر در حادثه عاشوراست که به گونه ای تدوین شده تا برای همگان خصوصاً ذاکران اهل بیت علیهم السلام سودمند باشد. و از رهگذار شرح این واقعه جانگداز به نکات مهم و آموزنده از حرکت کربلاییان عاشق‌پیشه پرداخته و در این میان از اشعار و مراثی مناسب نیز بهره برده است.

 

نگارنده در فصل نخست کتاب، به آدابی که در سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام باید رعایت شود تا منجر به بهره‌مندی صحیح از محافل عزاداری گردد، پرداخته است. فصل دوم، شامل معرفی گوشه ‌ای از مناقب و فضایل حضرت سیدالشهداء علیه السلام است، و فصل سوم کتاب، به روزشمار حادثه کربلا تا هنگامه شهادت سالار شهیدان علیه‌السلام اختصاص دارد. فصل پایانی نیز، حوادث و مصائبی را که در مسیر اسارت یادگاران آن حماسه جاودان از کربلا تا مدینه متوجه اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بوده، بررسی نموده است.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

«عصر عاشورا، پس از شهادت اصحاب و یاران، حضرت عباس علیه السلام تنهایی و بی كسی امام را نتوانست تحمل كند. محضر امام علیه السلام رسید و رخصت میدان رفتن و جانفشانی خواست… . امام علیه السلام فرمودند: مقداری آب برای این طفلان تهیه نما. جناب قمر بنی هاشم علیه السلام مشك به دوش گرفت و روانه میدان شد. با سپاه حریف، درباره آوردن آب به خیمه ها سخن گفت.  وقتی از آن ها مأیوس شد، نزد امام علیه السلام بازگشت و طغیان و سركشی دشمن را به عرض رسانید. در این حال صدای العطش كودكان فضای خیمه ها را پر كرده بود.  سقّا نگاهی به چهره معصوم كودكان انداخت و بدون تأمل سوی شریعه فرات برگشت و به نگهبانان شریعه حمله كرد و جمع كثیری را كشت و وارد شریعه شد، دست زیر آب برد تا مقابل صورت آب را بالا آورد. «ذَكَرَ عَطَش الحسین و اهل بیته» به یاد لبان خشكیده حسین علیه السلام و اهل بیتش افتاد و آب را برگرداند به شریعه.

هنگام بازگشت، دشمن راه را بر او بست. حضرت برای محافظت از مشك به سمت نخلستان رفت و دشمن نیز به دنبالش . … از هر طرف تیر و نیزه به سمتش پرتاب می كردند، تا اینكه زره از انبوه تیرها همچون خار پشت به نظر می رسید…. . ابرص بن شیبان دست راست حضرت را قطع نمود، حضرت مشك را به دوش چپ انداخت و با دست چپ جنگید… .در این هنگام دست چپ حضرتش را حكیم بن طفیل از مچ قطع كرد. مشك را به دندان های مبارك گرفته سعی می كرد آب را به خیام برساند. لذا خود را به روی مشك انداخت.  در این حال دشمن تیری به چشم و تیری به مشك زد، حكیم بن طفیل با گرزی آهنین فرق مبارك را نشانه گرفت و ضربتی وارد کرد و او را بر زمین انداخت.  عباس علیه السلام عرضه داشت: «یا اباعبدالله علیك منی السلام»،… امام علیه السلام خود را به نعش برادر رسانید، وقتی قمربنی هاشم در بالین امام حسین علیه السلام جان سپرد، حضرت فرمودند: «الان انْكَسَر ظَهری»، عباسم الآن كمرم شكست و چاره ام از هم گسست».

شرح شمع

 

کتاب « شرح شمع »، در 352 صفحه توسط انتشارات آرام دل به زیور چاپ مزین شده است.

معرفی کتاب

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام آذر, 1392

معرفي کتاب/ مجموعه اي جالب و کاربردي شامل 300 نکته با موضوعات مختلف


——————————————————————————–

 

عنوان کتاب: دقايقي با قرآن: براساس تفسير نور

پديدآور: محسن قرائتي

مشخصات نشر: تهران: مرکز فرهنگي درسهايي از قرآن

 

——————————————————————————–

 

مجموعه حاضر شامل سيصد نکته و لطيفه با موضوعات اخلاقي، اعتقادي، کلامي، اجتماعي است.

نويسنده قسمتي از اين نکات را در پيام‌هاي سه دقيقه‌اي و برخي را در پيام‌هاي يک دقيقه‌اي ارائه داده است.

وي در همه اين نکات ابتدا با نقل آيه و ترجمه آن به نکات و پيام آن به صورت مختصر مي‌پردازد و در اين زمينه از روايات تفسيري بهره است. مجموعه حاضر را مي‌توان يک دائرةالمعارف قرآني دانست که حاوي صدها موضوع قرآني در زمينه‌هاي متعدد است که م?لف آن‌ها را به شکل موجز در يک مجلّد ارايه داده است.

ادامه »