موضوع: "مقالات"

علت خشکی و خارش پوست

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 21ام خرداد, 1396

خشکی پوست میتواند علامت ۴بیماری جدی باشد!


پوست خشک معمولا بی ضرر است و به راحتی با استفاده از کرم ها لوسیون های مرطوب کننده برطرف می شود. اما اگر لایه اپیدرم پوست خشک و خارش دار باقی بماند و با استفاده از لوسیون ها برطرف نشود، نشان دهنده ابتلا به مشکلات جدی سلامت است.

در صورت ادامه دار بودن خشکی پوست با پزشکتان برای تشخیص ۴ مشکل و وضعیت پزشکی مشورت کنید:

دیابت: یکی از تظاهرات بیماری دیابت، تظاهرات پوستی است. هنگامی که سطح قند خون شما بیش از حد بالا می رود، بدن دچار کم آبی می شود. دیابت همچنین منجر به دخالت در فرایند تعریق معمول و کاهش رطوبت پوست می شودد. خشکی و ترک پوست و آسیب پذیری آن در برابر باکتری ها و عفونت ها از عوارض شایع دیابت است. استفاده از نرم کننده ها در فصول خشک سال، استفاده از دستگاه بخور در منزل، پرهیز از حمام و دوش گرفتن با آب بسیار گرم و در نهایت مراجعه به پزشک در بیماران دیابتی که از عوارض پوستی رنج می برند، ضروری است.

کم کاری غده تیروئید: هنگامی که سطح هورمون تیروئید بیش از حد پایین می آید، علائمی مانند کاهش متابولیسم، احساس سردی، فراموشی، افسردگی و یبوست ظاهر می شوند. هورمون های تیروئید نقش مهمی در سلامت سلول های های جدید پوست دارند. اگر کم‌ کاری غده تیرویید برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، تاثیر خاصی را روی پوست و موی فرد به جا می ‌گذارد مانند خشک‌ شدن، ریزش، بد رنگ‌ شدن و از بین رفتن جلای موها. البته این عوارض بر پوست نیز قابل‌ مشاهده‌ اند که از مهم‌ ترین آنها می‌ توان به پوسته ‌پوسته‌ شدن و خشک ‌شدن پوست اشاره کرد. در کم‌ کاری تیرویید با استفاده از داروی لووتیروکسین به تدریج مشکل‌ پوسته ‌پوسته شدن، زبری و خشکی پوست و همچنین ریزش مو و تنک ‌شدن آن برطرف خواهد شد و جای نگرانی نخواهد بود.

بیماری کلیوی: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کلیوی از وجود آن بی اطلاعند در حالی که نشانه هایی مانند خستگی، مشکل در تمرکز یا خواب، افزایش ادرار، پف کردگی و … را تجربه می کنند. خارش و خشکی پوست نیز زمانی اتفاق می افتد که کلیه ها دیگر قادر به حفظ تعادل مواد معدنی و مواد مغذی موجود در خود را ندارند. بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه، پوست خشکی دارند که گاهی اوقات ممکن است همراه با پوسته باشد. کوچک شدن اندازه غدد عرق در این بیماران ممکن است در ایجاد این مشکل دخالت داشته باشد. گرچه مصرف مقادیر بالای داروهای مدر (ادرارآور) در این بیماری نیز، یک عامل تشدید کننده خشکی پوست است. کرم های مرطوب کننده در افرادی که پوست خشک دارند ممکن است سبب تسکین خارش شود. در طولانی مدت، تنها پیوند کلیه می تواند سبب تسکین دائمی این عارضه ناراحت کننده در این بیماران شود.

سرطان پوست: ضخامت و خشکی پوست که در نهایت باعث خونریزی می شود، می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان سلول سنگفرشی باشد؛ یعنی دومین فرم رایج سرطان پوست. این سرطان خود را با زگیل یا زخم های باز نیز نشان می دهد. سرطان سلول سنگفرشی در اثر قرارگیری طولانی مدت در معرض اشعه یو وی آفتاب ایجاد می شود و به راحتی قابل درمان است. به ندرت این نوع سرطان بدشکل و کشنده است.منبع سلامت نیوز

اربعین در فرهنگ اهل بیت علیهم السلام

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 28ام آذر, 1392

 


 

واژه «اربعین » در متون دینی و مجموعه های حدیثی از ارزش والایی برخوردار است . آثار حفظ چهل حدیث، اخلاص عمل در چهل روز و دعای عهد در چهل صبح، کمال عقل در چهل سالگی، دعا برای چهل مؤمن، شهادت چهل مؤمن برای میت، برگزاری عبادت در چهل شب چهارشنبه برای دیدار حضرت ولی عصر علیه السلام، و بعثت غالب انبیاء در چهل سالگی، از جمله مواردی است که ارزش و جایگاه این اصطلاح اسلامی و عرفانی را مشخص می سازد .

 

«اربعین » از اصطلاحات رایجی است که در متون اسلامی کاربرد زیادی دارد، مثلا در برخی از روایات به عنوان نماد کمال، حدی برای تصفیه باطن و … قلمداد شده است . در این نوشتار به مناسبت روز اربعین شهادت امام حسین علیه السلام برخی از موارد کاربرد این واژه ارزشمند که در فرهنگ اسلامی به مناسبتهای گوناگون از آن یاد شده و گاهی پیامهای اخلاقی و دستورهای الهی با آن همراه شده است، با اشاره به سی نکته تقدیم می شود:

 

1 . شهادت چهل مؤمن

امام صادق علیه السلام فرمود: «اذا مات المؤمن فحضر جنازته اربعون رجلا من المؤمنین وقالوا: اللهم انا لانعلم منه الا خیرا وانت اعلم به منا، قال الله تبارک وتعالی: قد اجزت شهاداتکم وغفرت له ما علمت مما لا تعلمون; (1) هرگاه یکی از اهل ایمان بمیرد و بر جنازه او چهل نفر از مؤمنین حضور یابند و گواهی دهند که پروردگارا! ما به جز خوبی و نیکی از این شخص ندیده ایم و تو از ما داناتر هستی، خداوند متعال می فرماید: من نیز شهادت شما را پذیرفتم و آنچه [از بدیها و گناهان] از او می دانستم که شما بی اطلاع بودید، همه را بخشیدم .»

 

همچنین امام صادق علیه السلام می فرماید: «در بنی اسرائیل عابدی بود که پیوسته به عبادت و راز و نیاز اشتغال داشت . خداوند متعال به حضرت داوود علیه السلام وحی فرستاد: ای داوود! این مرد عابد، فردی ریاکار و غیرمخلص است . هنگامی که او مرد، حضرت داوود علیه السلام به تشییع جنازه اش حاضر نشد . اما چهل نفر از بنی اسرائیل حضور یافتند و در درگاه الهی به نیکی و خوبیهای ظاهری وی شهادت دادند و از خداوند طلب عفو و آمرزش برای وی نمودند . در هنگام غسل نیز چهل نفر دیگر چنین کردند و در هنگام دفن چهل نفر دیگر آمده، بعد از گواهی به نیکمردی عابد از خداوند متعال آمرزش او را خواستار شدند . در آن حال، خداوند به حضرت داوود علیه السلام الهام کرد که من او را به خاطر شهادت آن عده بخشیدم و اعمال بد و ریایی او را نادیده گرفتم . (2)

 

2 . دعا برای چهل مؤمن

پیشوای ششم یکی از مهم ترین عوامل استجابت دعا را تقدیم دیگر مؤمنین در هنگام دعا می داند . آن حضرت می فرماید: «من قدم اربعین من المؤمنین ثم دعا استجیب له; (3) هر کس چهل نفر از مؤمنین را در دعا کردن بر خود مقدم بدارد، سپس حاجات خود را بطلبد، دعای او به اجابت خواهد رسید .» آن حضرت تاکید می فرماید که اگر این گونه دعا کردن در نماز شب و بعد از آن باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت . (4) همچنین دعا کردن چهل مؤمن در قنوت نماز وتر در دل شبهای تار اجابت دعا را نزدیک تر و سریع تر می نماید . (5)

ادامه »

استراتژی امام چهارم برای اصلاح جامعه

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 7ام آذر, 1392

 ——————————————————————————–
در دوران حیات امام سجاد علیه السلام خلفای بنی امیه آشکارا قوانین اسلامی را زیر پا می گذاشتند و از هر گونه ظلم و ستم و اشاعه فحشا دریغ نمی کردند . این اوضاع سیاسی و جوّ مسموم فرهنگی، شیوه های مبارزاتی خاصی را می طلبید، از این رو آن حضرت، برای پیشبرد اهداف الهی و گسترش معارف اسلامی و مقابله باظلم و فساد دستگاه حکومتی بنی امیه، که در حال سرایت به تمام جامعه اسلامی بود، از شیوه های خاصی استفاده می کردند که در ادامه به سه نمونه از آن ها اشاره می کنیم.

——————————————————————————–


زنده نگه داشتن یاد عاشورا
در زمان حکومت خلفای بنی امیه، جامعه اسلامی چنان از مسیر خود منحرف شده بود که سنت های رسول خدا صلی الله علیه و آله علنا ترک، و بدعت های زیادی در دین گذاشته می شد و به کسانی چون یزید، که ترک نماز و شرب خمر را به او نسبت می دهند (1)، در راس حاکمیت اسلامی قرار گرفتند، از این رو امام حسین علیه السلام با هدف مبارزه با ظلم و فساد عماّل بنی امیه و احیاء سنت امر به معروف و نهی از منکر و باز گرداندن جامعه اسلامی به مسیر مستقیم، آن حماسه بزرگ تاریخ را رقم زد.

پس از واقعه جانسوز عاشورا، امام سجاد علیه السلام در هنگام اسارت در کوفه و شام، بدون هیچ ترس و واهمه ای از دستگاه جبار بنی امیه، با خطبه های آتشین خود به روشنگری جامعه نسبت به چنین واقعه اسفباری پرداخت. پس از آن نیز از هر فرصتی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره عاشورا و بیان نمودن آن قیام عظیم، استفاده می نمود . به عنوان نمونه آن حضرت در موقعیت های مختلف به یاد مظلومیت پدر و فرزندان و یاران با وفایش می گریست . از جمله در روایتی نقل شده که آن حضرت، هر زمان ظرف آبی را برای نوشیدن برمی داشت می گریست، از ایشان درباره علت این کار سۆال شد، فرمودند: چگونه گریه نکنم در حالی که آب برای استفاده وحوش و درندگان آزاد بود، ولی پدرم از آن منع شد(2).

ادامه »

روشی زیبا از امام عارفان برای آموزش عقاید

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 7ام آذر, 1392

 

——————————————————————————–
همانگونه که بهترین روش تربیت، تربیت عملی است؛ در آموزش عقاید و رشد فکری نیز این روش مۆثرتر به نظر می رسد. این روش را در سیره امام علی بن حسین علیهماالسلام می توان یافت.
——————————————————————————–
                 

آموزش  عملی صفات الهی
در نمونه ای که در ذیل می آید نحوه یاد دادن صفات الهی از جمله علم خدا به گناهان، حلم خدا، عفو و احسان و پذیرش توبه از سوی خداوند به بردگان توسط حضرت نمایان است.

الف. علم خدا به گناهان: [در ماه مبارک رمضان] امام‏ سجاد علیه السلام هیچ‏گاه غلام و كنیزى كه مرتكب گناهى شده بودند مجازات نمى‏فرمود و تنها تاریخ آن روزى را كه مرتكب خطایى شده بودند یادداشت مى‏كرد و آخر ماه رمضان كه مى‏شد همه آنها را جمع مى‏كرد و یادداشتهایى را كه خطاهاى آنها را ثبت كرده بود نشان مى‏داد و مى‏فرمود: همگى با صداى بلند بگویید:

«اى على بن حسین: پروردگار تو تمام اعمال تو را بر شمرده است همان طورى كه تو اعمال ما را ثبت كرده‏اى و نزد پروردگار نوشته ‏اى است كه حق را بیان مى ‏كند و هیچ گناه صغیره و كبیره را فروگذار نمى‏ كند مگر این كه تمام اعمال تو را مى‏شمارد، و هر كارى كه كرده باشى، در پیش‏ روى خود، حاضر مى‏بینى(1)، همچنان كه ما هر عملى را كه انجام داده‏ایم در نزد تو حاضر مى‏بینیم، پس بر ما ببخش و از ما درگذر چنان كه از خداوند توانا امیدوارى كه بگذرد و همان طورى كه دوست دارى خداى توانا از تو بگذرد تو از ما بگذر خواهى دید كه خداوند بخشاینده است و نسبت به تو مهربان بوده و تو را مى‏آمرزد و پروردگارت نسبت به هیچ كس ستم روا نمى‏دارد … همچنان كه نزد تو نوشته‏اى است كه حق و حقیقت را به ما بازگو مى‏كند هیچ یك از اعمال خرد و كلان ما را فروگذار نكرده مگر آن كه بر شمرده است پس اى على بن حسین! به خاطر آور آن موقعى را كه در برابر پروردگار داور دادگر خود با خوارى ایستاده‏اى و او به مقدار خردلى به كسى ستم نمى‏كند و آن مقدار ناچیز را نیز در روز قیامت مى‏آورند و خدا را بس كه حسابرس و گواه بر اعمال بندگان است.

ادامه »

نیکی به پدر ومادر

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 5ام آذر, 1392

احترام به پدر و مادر

 چکيده
يکي از مهمترين اصول اخلاقي در مکتب اسلام، احترام به پدر و مادر است: آيات و روايات تاکيد فراوان در اين باره دارند جالب اين است که در موارد بسيار بعد از توحيد و يکتاپرستي بدون فاصله احسان به اين دو نهاد ارزشمند عالم خلقت را مطرح مي کنند، آري اينگونه بيانات آن هم از قادر حکيم علي الاطلاق و رسول گرامي اش و ائمه هدي عليهم السلام خود بيانگر اهميت آن است.
کليد واژگان:
احترام، احسان، حق، پدر، مادر، رابطه بين اينها.
مقدمه:
عواطف انساني و حق شناسي دو مسئله ارزشمندي است که براي رعايت احترام به والدين کافي است و لي از آن جهت که در مکتب اسلام عزيز روي مسائل که عقل در آن استقلال دارد و عاطفه هم آن را در مي يابد به عنوان تاکيد حکم دارد و سکوت را ناروا مي داند و در مسئله احترام والدين تاکيدات دارد که در جاي ديگر کمتر ديده مي شود.
در قرآن کريم سوره لقمان آيه 15 مي فرمايد: « ان جاهداک علي ان تشرک بي ما ليس لک به علم فلا تطعهما و صاحبهما في الدنيا معروفاً» در اين آيه شريفه توصيه مي کند حتي اگر پدر و مادر کافر باشد احترام آنها لازم است: امام صادق عليه السلام مي فرمايد: « لو علم الله شيئاً هو ادني من اف لنهي عنه و هو من ادني العقوق ان ينظر الرجل الي والديه فيحد نظر اليهما» اگر چيزي کمتر از اف وجود داشت خداوند از آن نهي مي کرد اف کمترين اظهار ناراحتي است و اين حداقل مخالفت و بي احترامي نسبت به پدر و مادر است و از اسن جمله نظر تند و غضب آلود به آنها است. (مکارم شيرازي/ تفسير نمونه/ ج 12/ ص 96)

ادامه »

نظم وانظبات اجتمایی، مدیریت زمان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 4ام آذر, 1392

 

چکیده:

نظام هستی، قوانین الهی و احکام شرعی بر اساس نظمی شگفت آور سامان یافته است. در آموزه های دینی بر این اصل، پافشاری شده و در رأس ارزشهای اسلامی جای گرفته است. آنچه در این نوشته می آید جمع بندی و ارایه آیات و روایاتی است که به گونه ای به موضوع مرتبط می باشند.
گستره نظام از حوزه فردی تا حوزه های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را در بر می گیرد. امّا در این نوشته روی کرد ویژه ای به این موضوع در حوزه اجتماعی، از نگاه آموزه های دینی شده است.
با نگاه به عالم هستی درمی یابیم مجموعه عالم، یک نظام بزرگ تشکیلاتی است که تحت حاکمیت خداوند قرار دارد و کمترین درهم ریختگی و نابسامانی در آن وجود ندارد. تشکیلاتی که انسان در مسیر پیمودن کمال، نیازمند هماهنگی با آن می باشد. چه اینکه عالم تشریع همسو با عالم تکوین است. لذا آنچه می تواند گرایشهای متفاوت و گاه متضاد را سازماندهی کند و به صلاح جامعه سوق دهد، نظمی است که میان آنها مدیریت نماید. احترام به مرزها و پایبندی به آن، نیاز بشر برای زندگی عاری از تنش می باشد.
در این نوشته پس از بیان تعریف و جایگاه نظم سه اصل هدف، برنامه ریزی و مدیریت به عنوان مؤلفه ها [عناصر] نظم معرفی شده است.
عرصه های نظم به عنوان دومین فصل به نظم شخصی و اجتماعی پرداخته است. در نظم شخصی نیز به نظم محیطی، رفتاری و ارتباطی اشاره شده و خانواده، سازمان و جامعه به عنوان زیرفصلهای نظم اجتماعی یاد شده است.
راه های ایجاد با زیر فصل دینداری، انگیزه، عدالت، الگوسازی، برنامه ریزی، تقویت سیستم های نظارتی، برخورد با قانون شکنان، تشویق و توجه به نیازهای معیشتی سومین فصل این نوشته را تشکیل می دهد.
کارکردها و آسیبها [عوامل بی نظمی] دو فصل بعدی را تشکیل می دهند که آسیب ها شامل زیر فصلهای ذیل می باشد: عوامل زیستی، روانی، عاطفی، اجتماعی، تربیتی، فرهنگی و فردی.
پیامدهای بی نظمی و راه های گریز از بی نظمی دو فصل پایانی نوشته را تشکیل می دهد.

ادامه »

وظیفه ما در برابر اشاعه فحشا چیست؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام آبان, 1392

——————————————————————————–
يکي از مهمترين موانع براي بازداري از فحشاء و انتشار آن در جامعه ارتباط عملي با قرآن مجيد است، ارتباطي که سبب مي شود، آدمي از گناه و معصيت و فحشاء دوري کند و اهل تقوا و پرهيزکاري شود.

——————————————————————————–

                              

از جمله مسائلي که متاسفانه در جامعه امروز در حال افزايش است و آمار قابل تاملي از گوشه و کنار به چشم مي خورد مساله اشاعه و انتشار فحشاء در جامعه و در رسانه هاي محتلف است، اينکه عده اي خود را وقف انتشار فحشاء در جامعه کرده اند و روزانه با آبروي صدها و هزاران نفر بازي مي کنند و حتي براي برخي از افراد، اين عمل تبديل به يک عمل افتخار آميز شده است که از گناهان پنهاني خود و ديگران فايل هايي را تهيه و آن را با افتخار در رسانه هايي چون تلفن همراه و شبکه هاي اجتماعي در فضاي مجازي منتشر مي کنند، آنهايي که از مستي گناه لذت مي‌برند و به آن افتخار مي‌کنند. اقدام اين افراد را مي توان از دو بعد مورد توجه قرار داد:

بعد اول: افتخار به گناه

ادامه »

وظیفه ما در برابر سرمایه عظیم نهضت کربلا

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام آبان, 1392

  
 * آيت الله جوادي آملي

مكتب سراسر شور و حماسه عاشورا، تجليگاه معنويت و اخلاق و بزرگ ترين خاستگاه عزّتمداري و پايمردي براي اِحقاق حقيقت تابناك خلافت الهي و آزادي طلبي رادمردان عالم است.
انقلاب اسلامي ايران كه زمينه ساز سرنگوني طاغوتيان و حركت بر مدار عدالت و ايمان در برابر همه زورگويان جهان محسوب مي‌شود، در تمامي طول حيات پربركت خود وامدار حماسه خونين سالار شهيدان (ع) است. رسالت خطير برگزار كنندگان محافل حسيني، بخصوص روحانيّت كه مرزبانان فرهنگ ناب عاشورا هستند، زدودن غبار غفلت و آلودگي تحريفات و كجروي ها نسبت به اين قيام جهاني است.
با عنايت به قرار گرفتن در آستانه محرّم حسيني (ع)، تحليل عالم فرزانه، « حضرت آيت الله جوادي آملي » نسبت به سرمايه عظيم نهضت كربلا از نظر خوانندگان عزيز مي گذرد.
فرهنگ عاطفي و سياسي شعارهاي ديني

ادامه »

سبک زندگی عاشورایی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام آبان, 1392

——————————————————————————–
عاشورای حسینی قریب 1400 سال پیش برای زنده نگه داشتن اسلام، برپایی نماز، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد فی سبیل الله و مبارزه بین حق و باطل پیش آمد. واقعه عاشورا زمانی رخ داد که سبک زندگی اسلامی، رو به فراموشی بود.
——————————————————————————–

                                         

امام خمینی (ره) فرمودند «محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است». انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین انقلاب قرن بیستم، تنها یک تحول سیاسی و تغییر نظام حکومتی نبود، بلکه تحولی اساسی در ابعاد مختلف سبک زندگی ایرانیان بوده است. انقلابی که با فرهنگ عاشورایی آغاز شده و همچنان با زنده نگه داشتن نام عاشورا و فرهنگ متعالی آن، پابرجا و مقتدر خواهد ماند.

ادامه »

امام سجاد از کربلا تا شهادت

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 25ام آبان, 1392

قيام بزرگ عاشورا ماندگارترين نهضت اسلامى است كه در محرم سال 61 قمرى روى داده است. اين نهضت داراى دو مرحله بود.

ادامه »