موضوع: "پژوهشی"

غدير در منابع اهل سنت

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 2ام شهریور, 1398

معرفي كتاب سير مطالعاتي آشنايي با انديشه حضرت آية الله خامنه اي

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام تیر, 1398

#سیر_مطالعاتی آشنایی با اندیشه های #مقام_معظم_رهبری
با 6 #ویژگی_ممتاز، به همت مجموعه #شناخت_رهبری منتشر شد! ✨

آیا حضرت علی اکبر (ع) همسر و فرزندانی داشتند؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 8ام اردیبهشت, 1397

شیخ کلینی در فروع کافی حدیثی از امام رضا(علیه السلام) نقل کرده که حکایت از ازدواج حضرت علی اکبر(علیه السلام) با یک کنیز و داشتن فرزندی به نام حسن دارد. در مقابل گروهی ازعلمای انساب و محققان تصریح کرده‌اند که از وی فرزندی نمانده و نسل امام حسین(علیه السلام) تنها از طریق امام سجاد(علیه السلام) ادامه پیدا کرده است. اما در باره این که حضرت علی اکبر (علیه السلام) همسر و فرزندی داشته یا خیر، دو نظر وجود دارد:

اول اینکه برخی گفته اند که ایشان دارای فرزند نبود. اینان در باره همسر وی سخنی نگفته اند(تاریخ الیعقوبی، ج 2، ص 246؛ مقریزی، إمتاع الأسماع، ج 5، ص 365، تاریخ الطبری، ج 11، ص 5200؛ هاشمی بصری، الطبقات الکبری، ج 5، ص 163، ابو الفرج اصفهانی‌، مقاتل الطالبیین، ص 86).

دوم اینکه بر اساس دلایلی که وجود دارد، گروهی دیگر وجود زن و فرزند را برای آن جناب ثابت کرده اند. برخی از این دلایل عبارت اند از:

1.در زیارتی که ابوحمزه ثمالی از امام صادق (علیه السلام) درباره حضرت علی اکبر (علیه السلام) نقل کرده، عباراتی وجود دارد که نشان دهنده این است که علی اکبر (علیه السلام) دارای فرزند بوده است؛ مانند این فراز:«…صلّى الله علیک یا أبا الحسن ثلاثا..». (ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص 240)  و « صلى الله علیک و على عترتک و أهل بیتک و آبائک و أبنائک و أمهاتک الأخیار  الأبرار الذین أذهب الله عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا»؛ که در این زمینه باید گفت؛ گرچه فراز اول را به تنهایی نمی توان دلیل قانع کننده ای برای اثبات وجود فرزندی برای ایشان دانست، اما فراز دوم قطعا نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (علیه السلام) دارای خانواده و فرزندانی بوده است؛ زیرا کلمه «ابنائک» جمع است و نیز کلمه «عترتک» که عترت هرکسی ذرّیه و فرزندان او محسوب می شود.

2.بزنطى می گوید: از حضرت امام رضا (علیه السلام) پرسیدم: آیا کسی می تواند با زن و با کنیزى که از پدرش فرزند دار شده، ازدواج کند؟ آن حضرت فرمود: اشکالى ندارد. گفتم: از پدرت شنیدم که فرمود امام سجاد (علیه السلام) علاوه بر ازدواج با دختر امام حسن علیه السلام) با ام ولد (کنیز صاحب فرزند) ایشان نیز ازدواج کرد… .امام در پاسخ فرمود: این طور که گفتى نیست؛ امام سجاد (علیه السلام) با دختر امام حسن (علیه السلام) ازدواج کرد و نیز با ام ولد (کنیزِ صاحب فرزند) برادرش على بن الحسین که در کربلا کشته شد، نیز ازدواج کرد.( مجلسی، بحارالانوار، ج 46، ص 163 و 164 به نقل از قرب الاسناد، ص217).

از جهت سندی، شخصیت های موجود در سند این روایت ثقه هستند(در سند این روایت، ابن عیسی معروف به ابی عقیل عمانی و بزنطی قرار دارند که هر دو ثقه هستند و به  روایاتشان اعتماد می شود. (ابن أبی عقیل العمانی، حیاة ابن ابی عقیل و فقهه، ص 18 ؛ طوسی،  الفهرست، ص 54 و 194، خوئی، ‌معجم رجال الحدیث، ج 6، ص 25 – 27؛ تأریخ الفقهاء و الرواة، الوسائل، ج 30، ص 309).

از لحاظ محتوا این روایت نشانگر آن است که حضرت علی اکبر (علیه السلام) فرزندی از یک کنیز داشته است. پس، طبق بیان فوق، حضرت علی اکبر (علیه السلام) دارای همسر و فرزند بوده، هرچند برخى از علماى انساب تصریح کرده‌اند که از آن بزرگوار اولادى نمانده و نسل امام حسین(علیه السلام) تنها از طریق امام چهارم حضرت سجاد(علیه السلام) ادامه پیدا کرده است.

دل، به نوشتن آرام مى گيرد.

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 6ام آبان, 1396

 

استرس و فکر زیاد را فقط با یک راه متوقف کنید!

حديث امام صادق عليه السلام :

القَلبُ يَتَّكِلُ علَى الكِتابَةِ . دل، به نوشتن آرام مى گيرد.کافی 8 / 52 /1

مطالعه ایی توسط دانشمندان در این زمینه صورت گرفته است که راه ساده ای برای رهایی از این مشکل معرفی کند ،که به آن  خواهیم پرداخت.

این مطالعه در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شد و دریافتند که مهمترین مورد برای ترک این استرس ها فقط لازمه ی داشتن یک فکری سالم می باشد . یکی از دانشمندان به نام (Hans Schroder) برای این مطالعه از چندین دانشجو که استرس داشتند و بسیار مضطرب بودند استفاده کرد .

او از دانشجویان خواسته بود تا “flanker task” را که بر مبنای کامپیوتر را که میزان دقت پاسخ دهی و سرعت عکس العمل آنها را می سنجد ، انجام دهند یعنی به عبارت دیگر می توان گفت که یک نوع پرسش و پاسخ با دقت بالا را انجام دهد .

نیمی از دانشجویان خواسته بودند که از احساسات و افکار عمیق خود به منظور درخواست استادشان به مدت 8 دقیقه بنویسند و به نیم دیگر دانشجویان زمان بیشتری داده شده بود تا در مورد کارهایی که در روز گذشته خود انجام داده بودند بنویسند .

محققان این افراد را بطور کامل تحت نظر گرفتند و رفتار آنها را بررسی کردند و در انتها دریافتند که هر دو گروه حدودا با یکدیگر کاری که باید انجام می دادند را انجام دادند ولی گروه دوم کاری که برعهده شان بود را بهتر و سریعتر انجام دادند .

این تحقیق نشان داد افرادی که دائما مضطرب ، روزنامه نگار یا نویسنده هستند ممکن است در آینده برای انجام وظایف خود کمتر استرس داشته باشند .

دکتر جیسون موزر (Jason Moser) استاد دانشکده روانشناسی و مدیر آزمایشگاه روان شناسی بالینی در طی این مطالعه بیان کرد :نوشتن باعث می شود که ذهن کمتر درگیر شود و انسان نیز کمتر استرس های بی خود داشته باشد و می تواند در تقویت حافظه نیز موثر باشد .

این اولین مطالعه نیست که بیان می کند نوشن باعث می شود که استرس به مرور زمان کوتاه از بین برود . در سال 1986میلادی جیمز پنبانکر مطالعه ایی را انجام داد که در طی این مطالعه دریافت نوشتن می تواند استرس را کاهش دهد و به مرور زمانی اندک می تواند آنرا از بین ببرد و دریافت که با نوشتن خاطرات و تجربیاتتان بر روی کاغذ ، قادر به درک بهتر آن خواهید بود .

نوشتن می تواند دید ما از زندگی را تغییر دهد و یک نوع دید زیبا داشته باشیم و می تواند به راحتی در روابط عموم ما نیز تاثیر بگذارد و تمرکزمان نیز بیشتر شود ./.bornanews.ir

 

سن قاسم بن حسن(علیه السلام) هنگام شهادت

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 5ام مهر, 1396


سال ولادت حضرت قاسم به‌طور دقيق معلوم نيست. برخي نوشته‌اند او در هنگام شهادت به سن بلوغ نرسيده بود؛[1] ولي يكي از منابع سنش را شانزده سال نقل كرده است.[2] قول دوم آن است كه قاسم در سال 44 قمري در مدينه متولد شده است و تا زمان شهادت پدرش امام حسن(ع) در سال 50 قمري،[3] يعني تا شش‌سالگي، تحت نظر پدر بزرگوارش پرورش يافته و پس از آن، طبق وصيت پدرش به امام حسين(ع) ‌ـ مبني‌بر اينكه همة فرزندان و خاندانم را به تو مي‏ سپارم؛ پس نسبت به آنها پدري كن‌ـ[4] تحت سرپرستي عموي بزرگوارش قرار گرفته است.

قاسم را جواني زيباچهره و ماه‌روي توصيف كرده‌اند.[5]
قاسم هنگام هجرت امام حسين(ع) از مدينه به مكه و سپس از مكه به كربلا، در كنار عموي بزرگوارش بود و در روز عاشورا پس از كسب اجازه از ايشان عازم ميدان رزم شد. او با سن كمش مبارزه چشمگيري كرد و سرانجام به خيل شهداي كربلا پيوست..shahrekhabar.com

پي نوشت: ———————-
[1]. ابن‌سعد، «ترجمة الحسين و مقتله»، فصلنامة تراثنا، ش10، ص183.
[2]. ابن‌فندق، لباب الأنساب، ج1، ص401.
[3]. خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج1، ص150. برخي منابع سال 49 (بلاذري‌، انساب الاشراف، ج3، ص299ـ300) و برخي ديگر سال 51 (ابوالفرج اصفهاني، مقاتل الطالبيين، ص79؛ خطيب بغدادي، تاريخ بغداد، ج1، ص151) نيز نوشته‌اند.
[4]. شيخ‌ طوسي، الامالي، ص160.
[5]. طبري، تاريخ الامم و الملوك، ج5، ص447؛ ابوالفرج اصفهاني، مقاتل ‌الطالبيين، ص88؛ شيخ مفيد، الإرشاد، ج2، ص107.

معناي «ثارالله» چيست و چه كسي اين لقب را به امام حسين(ع) داد؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 2ام مهر, 1396

1- «ثار» در لغت هم به معني خون آمده است، و هم به معني طلب و انتقام گرفتن از خون كسي كه به دست ديگران كشته شده است. (1)
لذا در يك معنا، « ثارالله» يعني « طلب دمه الله ـــ كسي كه طالب خون او خداست و انتقام از قاتلين او را خداوند خواهد گرفت.» (2)
همچنين مرحوم مجلسي نوشته است: « … ثار الله اي الذي الله تعالي طالبُ دَمِه … ــــ ثار الله به معني كسي است كه طالب خون او خداوند است» (3)

2- احتمال دارد معناي ثارالله چنين باشد، خوني كه صاحب آن خداوند است و وليّ دم او خداوند است. چون خون حسين (ع) در راه خدا و براي حفظ قرآن و تماميت اسلام ريخته شده اين خون و اين شهيدان، خدائي هستند. بنابراين انتقام آن نيز بايد از طرف خداوند باشد‌، يا اينكه چون امام حسين عليه‌السّلام حجت خداوند بر زمين و ولي مطلق حق بود و مردم او را كشتند بنابراين خداوند انتقام حجتش را از قاتلين او خواهد گرفت.
و احتمال دارد به اين معنا نيز باشد كه جان و خون امام حسين (ع) چنان متعالي و حقاني است كه به خداوند استناد دارد و از شرافت ويژه‌اي برخوردار است مثل: بيت الله، يوم الله، يد الله، و …

3- امّا درباره اينكه اين لقب را چه كسي به امام حسين عليه‌السّلام داده است بايد گفت كه اين لقب در زيارت معتبر عاشورا آمده است و چون سند زيارت عاشورا قدسي است، يعني زيارت عاشورا كه زيارت امام حسين عليه‌السّلام است از طرف خداوند به ائمه رسيده است و‌ آنرا پيامبر اكرم از جبرئيل گرفته و جبرئيل آن را از خداوند ياد گرفته است و از طريق معصومين به ما آموخته‌‌اند تا آن حضرت را زيارت كنيم (4) بر اين اساس اين لقب را خداوند به امام حسين عليه‌السّلام داده است./.shahrekhabar.com
 
پاورقي‌ها:
(1) عبدالسلام محمد هارون، مقابيس اللغه، ج1
(2) ابن المنظور، لسان العرب، ج4، واژه ثار
(3) مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، موسسه الوفا، چاپ دوم، 1403، ج98، ص154
(4) ر.ك: قمي، عباس، مفاتيح الجنان، و سيد بن طاووس، اقبال

پژوهش و تولید علم

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام آذر, 1394

آیت الله علیدوست: پژوهش های حوزه باید مصرف و تبلیغ شود 

مدیر انجمن فقه و حقوق اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت تولید، مصرف و تبلیغ پژوهش، بر لزوم آگاهی بخشی به مردم در خصوص این تولیدات تاکید کرد.  آیت الله علیدوست گفت: مصرف تولیدات پژوهشی امروز در دنیا در کنار تولید مورد بحث قرار می گیرد. وی بیان کرد: در واقع تولید، تبلیغ و کاربست اندیشه ها باید در این زمینه مورد توجه واقع شود؛ خوشبختانه امروز حوزه های علمیه ما روند امیدوارکننده ای در عرصه پژوهش دارند. نسبت به عرصه کارهای پژوهشی حوزه بی انصافی می شود عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: متاسفانه نسبت به عرصه کارهای پژوهشی حوزه بی انصافی می شود و همیشه این سوال مطرح است که حوزه در فلان مساله چه کرده است ولی اگر فعالیت ها رصد شود مشخص می شود که حوزه چه کارهایی انجام شده است. این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در عرصه فقهی امروز پژوهش هایی انجام می شود که در گذشته وجود نداشته است و علم بزرگان گذشته در حال تکمیل است. رییس شورای انجمن های علمی گفت: از نظر تولید پژوهش نمره حوزه، نمره بسیار خوبی است ولی نکته مهم این است که این پژوهش ها باید نشر و همگانی شود.نباید کتاب هایی در حوزه چاپ شود و مردم و پژوهشگران از آن بی خبر باشند؛ باید نمایشگاه دائمی از پژوهش ها وتولیدات حوزوی وجود داشته باشند که در کنار تولید، بخش تبلیغی نیز وجود داشته باشد. باید دائما تولیدات حوزه عرضه شود وی افزود: باید دائما تولیدات حوزه عرضه شود که اگر این تولیدات تولیدات مفیدی باشد که اکثر آنها اینگونه است در حوزه کاربردی نیز به کار آید و فعالیت های مرتبط را پوشش و توسعه دهد. این استاد حوزه خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه باید تولیدات خود را تبلیغ کنند؛ در سال گذشته دانشگاه شهید بهشتی از نظریه پردازان برتر تجلیل کرد که 20 نظریه و نوآوری و نقد مطرح شد که از این میان 8 نظریه مابقی نظریات از حوزه علمیه بود ولی بازتابی در حوزه انجام نشد. رییس شورای انجمن های علمی گفت: همیشه باید تلاش خود را در جهت تولید، تبلیغ و مصرف قرار دهیم تا این همه تلاشی که در این عرصه انجام می شود به هدر نرود و دیگران نیز به خاطر عدم آگاهی از این تولیدات حوزه را متهم به کم کاری نکنند./خبر گزاری حوزه

کرسی آزاد اندیشی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام آذر, 1393

کرسی آزاد اندیشی با موضوع موانع و مشکلات ازدواج طلاب در مکز تخصصی زینبیه(سلام الله علیها) خرم آباد با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی بخشی برگزار شد.

جلسه درخصوص جشنواره علامه حلی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام مهر, 1393

روز چهارشنبه مورخ 23/7/93 جلسه با حضور جناب آقای گودرزی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره علامه حلی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مدرسه معصومیه (سلام الله علیها) و فاطمیه(سلام الله علیها) خرم آباد برگزار گردید.
آقای گودرزی بیان نمودند مدارس علمیه خواهران ازجهت پژوهش مایه امید هستند. حوزه خواهران آموزش پژوهش را در دروس خود گنجانده و با جدیت کار می کند. رویکرد پژوهشی به سمت  مقاله نویسی است . آمار مقاله نویسی خواهران در جشنواره پایین است . انتظاری که از حوزه های علمیه خواهران استان لرستان می رود بیش از این است. آثار خواهران از جهت کمی حدود 300 اثر از خواهران بیشتر است . پژوهش ها ایده آل و مطلوب نیست. مثلا معمولا چکیده با مقدمه یکسان گرفته می شود.البته این ضعف در آثار خواهران کمتر دیده می شود. موضوعات  تکراری در بین آثار خواهران زیاد است. قالب ها شبیه به هم است و تنوع در عناوین کمتر به چشم می خورد. بعضی جاها خواهران نسبت به برادران احساسی تر می نویسند. سوال اصلی با روش تحقیق و متن تحقیق یکسان نیست. عنوان تحقیقات گویا نیست.
در جشنواره علامه حلی 60 درصد آثار مربوط به خواهران است و هرسال شاهد رشد کیفی آثار خواهران هستیم.
صرف شرکت طلاب در جشنواره جای خوشبختی دارد. ملاک حضور طلاب است.
آقایان اهل فن می گویند کار دانشمند پروری در حوزه تمام شده است اما در روشمند بودن هنوز جای کار هست. ایشان به نقل از علامه حسن زاده آملی (حفظه الله ) بیان نمودند: از طلاب انتظار تولید علم نیست . طلبه دو دیدگاه را مقایسه کند و خوب نتیجه گیری کند.
در ادامه ایشان جشنوراه علامه حلی را زمینه ای برای تمرین کار طلاب در امر پژوهش دانستند. ایشان آمار آثار طلاب استان لرستان در جشواره را درسال گذشته 20 اثر دانستند

برگزاری جلسه شورای پژوهش لرستان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 20ام مهر, 1393

روز پنج شنبه  مورخ 17/7/93 با حضور اعضای شورای علمی پژوهشی استان در مدیریت حوزه علمیه خواهران اولین جلسه شورای علمی پژوهشی برگزارگردید.

 

این جلسه با محوریت تبیین وظایف  شورا و بررسی  وتصویب موضوعات مسابقه رشد 4 برگزار گردید. در ابتدا رئیس شورای علمی پژوهشی استان با ارائه سابقه مسابقه رشد به توضیحاتی در خصوص مسابقه رشد پرداختند.

سپس دبیر شورای پژوهش ابتدا به تبیین وظایف شورا پرداختند و در ادامه دستور العمل فراخوان پژوهش گروهی رشد 4 را بیان نمودند. جلسه با بررسی موضوعات مسابقه رشد 4 ادامه یافت که از بین 47 موضوع پیشنهادی گروه های واحدهای آموزشی استان تعداد 16 موضوع به تصویب اعضا رسید