موضوع: "فلسفه ی عزاداری"

گریه برای امام حسین (علیه السلام)

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 28ام مهر, 1394

پاسخ آیت الله هاشمی شاهرودی به وهابیت در خصوص گریه برای امام حسین(ع)



 آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی در دیدار جمعی از مسئولین هیئت خادم الرضا(ع)  با بیان اینکه دشمنان، امروز روی مسائل عاشورا  و اهل بیت(ع) تمرکز زیادی انجام داده اند، اظهار کرد: آنها عاشورا را هدف توطئه های خود قرار داده اند زیرا که واقعه عاشورا افشا کننده حرکت ظالمانه و مستکبرانه مخالفان خداوند  است.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) نماد حق طلبی و شهادت طلبی است، بیان کرد:  امام حسین(ع) برای نفی نظام سلطه و عدالت طلبی قیام کرد و در این راستا واقعه عاشورا در تاریخ ماندگار شده است.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به فعالیت گروه های تکفیری در جهان اسلام، تصریح کرد: تکفیری ها از زمان عثمانی ها نیز فعالیت می کردند و در همان زمان نیز شیعیان لبنانی را تکفیر می کردند.

وی با بیان اینکه ما باید تمام ابعاد قیام عاشورا را برای مردم بازگو کنیم، اظهار کرد: ما نباید فقط به بعد حزن انگیز و عاطفی بودن واقعه عاشورا تکیه کنیم بلکه باید ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) را نیز برای مردم بازگو کنیم.

آیت الله هاشمی شاهرودی با بیان اینکه قیام امام حسین(ع) امروز محور تمام آزادی خواهان منطقه و جهان است، بیان کرد: امروز آزاد مردان و مسلمانان با الهام گرفتن از قیام عاشورا توانسته اند در برابر ظلم و نظام سلطه ایستادگی کنند.

وی با بیان اینکه درس های عاشورا می تواند منشا بیداری جهان اسلام شود، افزود: متاسفانه برخی از علمای وهابی در شبکه های ماهواره ای شبهه افکنی می کنند که در روایات آمده است نباید برای مرده های خود ضجه و مویه کنیم، ما باید به اینها پاسخ دهیم که ضجه زدن در این روایات برای مردگان است ولی ما برای امام حسین(ع) به این دلیل ضجه می زنیم که در راه اسلام و حق طلبی شهید شدند و برای این امام همام باید ضجه زد.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم  با بیان اینکه منبری ها و مداحان ما باید سعی کنند در اشعار و سخنرانی های خود درس های عاشورا را برای مردم بیان کنند، یادآور شد: تمام ارزش های انسانی و بشری در واقعه عاشورا نهفته است و عاشورا بهترین وسیله برای هدایت انسان ها است.


 

 

روضه ی جان جانان

 یا رسول الله ای حبیب خدا شما بارها و بارها فرمودید قرآن و اهل بیت را در میان شما به امانت میگذارم ، آقا جان چه خوب مسلمانان امانت داری کردند  و چه خوب مزد رسالت شما را در کربلا به حسینتان جگرگوشه پاره تنتان عطا کردند ، یا رسول الله مگر حسین بن علی فرزند دختر شما نبود!؟ پس چطور توانستند اسبهای تازه نعل زده  و تازه نفس  را بر روی بدن عریان پور مرتضی بتازند !؟ چگونه روز قیامت به چشمان شما نگاه خواهند کرد … یا رحمة للعالمین مددی فرما ما نسبت به امام زمانمان معرفت پیدا کنیم نکند ما هم  مثل کوفیان بی وفا ایشان را تنها گذاریم…نکند ما هم غرق دنیا باشیم و صدای مهدی فاطمه به گوشمان نرسد…مددی مولا مددی..

 


 

فلسفه ی عزاداری سالار شهیدان از منظر علماء

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 22ام مهر, 1394

 

واکاوی فلسفه عزاداری امام حسین(ع) از منظر حضرت آیت الله مکارم

 

در آستانه فرارسیدن ایام سوگواری و عزاداری حضرت اباعدالله الحسین(علیه السلام)، لزوم واکاوی چیستی فلسفۀ برپایی مراسم عزا در مصائب حضرت سید الشهدا(علیه السلام) بیش از پیش احساس می گردد، از این رو در این نگاشته مهمترین مولّفه های کلیدی در این مسأله با بهره‌گیری از اندیشه های ارزشمند حضرت آیت الله مکارم شیرازی به مخاطبان ارائه می گردد.تأکید روایات در برپایی مجلس عزاداری امام حسین(علیه السلام)

به يقين تأكيد و توصيه ه‏ایى كه در روايات نسبت به برپا نمودن مجالس عزا و گريه بر مصائب امام حسين عليه السلام وارد شده است، نسبت به هيچ يك  از امامان معصوم عليهم السلام حتّى وجود مقدّس پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله وارد نشده است. گويا در اين مسئله سرّى نهفته است كه ائمّه اطهار عليهم السلام اين همه آن را مورد تأكيد و سفارش قرار داده‏اند.[1]

حفظ مكتب اهل بيت عليهم السلام‏

در تبیین چیستی  تأکیدات بی شائبۀ ائمۀ معصومین(علیهم السلام) به لزوم برپایی عزاداری امام حسین (علیه السلام) باید گفت؛ به اعتراف دوست و دشمن، مجالس عزاى امام حسين عليه السلام عامل فوق العاده نيرومندى براى بيدارى مردم است و راه و رسمى است كه آن حضرت آن را به پيروان خود آموخته تا ضامن تداوم و بقاى اسلام باشد.[2]

هم چنین اهمّيّت برپايى اين مجالس و رمز تأكيد ائمّه اطهار عليهم السلام بر حفظ آن، آنگاه روشن‏تر مى‏شود كه ملاحظه كنيم شيعيان در عصر صدور اين روايات به شدّت در انزوا به سر مى‏بردند و تحت فشارهاى گوناگون حكومت امويان و عبّاسيان چنان گرفتار بودند كه قدرت بر انجام كوچك­ترين فعّاليّت و حركت سياسى واجتماعى نداشتند و چيزى نمانده بود كه به كلّى منقرض شوند ولى مجالس عزاى امام حسين عليه السلام آنان را نجات داد و در پناه آن، تشكّل و انسجام تازه‏اى يافتند و به صورت قدرتى چشمگير در صحنه جامعه اسلامى ظاهر شده و باقى ماندند.[3]

به همين دليل، برپايى اين مجالس در روايات به عنوان «احياى امر اهل‏بيت عليهم السلام»تعبير شده است. امام صادق عليه السلام در مورد اين گونه مجالس فرمودند:«إِنَّ تِلْكَ الْمَجالِسَ أُحِبُّها فَأَحْيُوا أمْرَنا؛ اين گونه مجالس (شما) را دوست دارم، از اين طريق مكتب ما را زنده بداريد!».[4]،[5]

وحدت امت اسلامی

بی شک تأكيد ائمّه اطهار عليهم السلام به ضرورت برگزارى مراسم عزادارى حسينى عليه السلام، بر مبنای«وحدت مردم» استوار می­باشد، به گونه‏اى كه امروزه در ايّام شهادتش ميليونها انسان با اختلاف طبقات و نژاد و مذهب در هر كوى و برزن به عزادارى آن حضرت بپاخاسته و گرد بيرق حسينى اجتماع مى‏كنند.

هر ملّتى براى بقا و موفّقيّت خويش محتاج به عامل وحدت و اجتماع است. بدون شك بهترين عامل وحدت پيروان اهل بيت عليهم السلام كه با كمترين زحمت و كمترين هزينه مى‏تواند توده‏هاى ميليونى را حول يك محور جمع كند، همين مراسم عزادارى حسينى است.[6]

احیاء اهداف امام حسین(علیه السلام)در ظلم ستیزی

بدیهی است از جمله اهداف و عوامل برپایی عزادارى، زنده نگه‏داشتن تاريخ امام حسين عليه السلام و هدف او، يعنى مبارزه با ظلم و ذلّت است، لذا  بايد عزادارى به گونه ای محقق گردد كه همگان را به اهداف آن پيشواى بزرگ آشنا سازد که عزادارى، حمايت از مكتب امام حسين عليه السلام در ظلم ستيزى و اعلام برائت و بيزارى از ظالمان از جمله شاخصه های وجودی برپایی مراسم سوگواری امام حسین(علیه السلام) است.

پیوند عاطفه و بصیرت؛ مقوّم مقولۀ استکبار ستیزی

باید اذعان نمود برپایی مراسم سوگواری و عزاداری بر مبنای گريه بيانگر عواطف و عشق به بنيان‏گذار اين مكتب است كه درس شجاعت و ايمان و ظلم ستيزى را به ما آموخت. مگر مى‏شود رابطه عميقِ عاطفى باشد، و قطره‏هاى اشك در مصائب آنها جارى نشود، لذا گريه‏ها به‏خاطر ظلم‏هايى است كه دشمنان بر آنها روا داشتند و در واقع اعلان جنگ با دشمنان ايشان، و به تعبير ديگر با ظالمان و ستمگران دنياست. علاوه بر اين، صحنه‏هاى كربلا چنان بوده است كه هر كس كمترين عاطفه اى داشته باشد، با شنيدن آن متأثر مى‏شود اين همان رابطه و پيوند عاطفى است.[7]

سخن آخر

اصل عزادارى كه باعث بيدارى و آگاهى امّت اسلامى و داراى جنبه ظلم ستيزى است در واقع مكتبى براى پرورش صفات برجسته انسانى است، از این رو باید گفت عاشورا يك «حادثه» نیست بلكه يك «جريان تاريخى» است. جريان مبارزه حق و باطل، عدالت و ظلم به نحوی و اين مبارزه در همه اعصار و قرون ادامه دارد و عاشوراى حسينى درس لازم را براى پيروزى حق بر باطل به طرفداران حق مى‏دهد و شعار«هيهات منا الذّله» بيانگر اين جهاد پرارزش است و ما از اين درس در طول تاريخ استفاده فراوان برده‏ايم.[8]

معاونت تحریریه خبر پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت  الله العظمی مکارم شیرازی [1] عاشورا ريشه‏ها، انگيزه‏ها، رويدادها، پيامدها ؛ ص66.

[2] عاشورا ريشه‏ها، انگيزه‏ها، رويدادها، پيامدها، ص: 70.

[3] همان.

[4]  وسائل الشيعة، ج 10، ص 391- 392، ح 2.

[5] عاشورا ريشه‏ها، انگيزه‏ها، رويدادها، پيامدها، ص: 71.

[6] عاشورا ريشه‏ها، انگيزه‏ها، رويدادها، پيامدها، ص: 72.

[7] احكام عزادارى، ص: 31.

[8] احكام عزادارى، ص: 32.