موضوع: "پرسش و پاسخ"

ایت الله بهجت ره

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان
ایت الله بهجت ره



فروش کلّه و پاچه ی گوسفند قربانی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 8ام مرداد, 1399

‼️فروش کلّه و پاچه ی گوسفند قربانی برای فقرا

?س 4283: با کمک مردم گوسفندانی برای قربانی عید قربان خریداری و قربانی شد. آیا می توان بعضی از اعضای آنها مثل کله و پاچه و جگر را به هر دلیلی فروخت و تبدیل به گوشت نمود تا گوشت به مصرف فقرا برسد؟

✅ج: با اجازه صاحبان پول اشکالی ندارد.

?منبع: leader.ir

شراکت چند نفر در گوسفند قربانی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 8ام مرداد, 1399

‼️شراکت چند نفر در گوسفند قربانی

?س 4284: در عید قربان با یک قربانی حداکثر چند نفر می تواند شریک بشوند؟

✅ج: در قربانی مستحبی محدود به تعداد خاصی نیست.

?منبع: leader.ir

سرمه و لاک بیرون از منزل

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 23ام تیر, 1399

‼️سرمه و لاک بیرون از منزل

?س 4232: استفاده بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ (اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند در
این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.)

✅ج: فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود. ( و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است).

?منبع: leader.ir

حكم رها كردن وضو؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 18ام تیر, 1399

دعا نویسی!!!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 16ام تیر, 1399

‼️دعا نویسی

?س 4207: ایا نوشتن برخی ادعیه های مانند جوشن کبیر دعاهایی مانند دفع چشم زخم باطل السحر برای کارهای خیر مردم جایز است یا خیر؟

✅ج: اگر دعاها از ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نقل و روایت شده باشند و یا مضامین آنها حق باشد، تبرّک جستن به آنها اشکال ندارد.

?منبع: khamenei.ir

چرا بايد نماز بخوانيم؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام تیر, 1399

چند سؤال و جواب
سؤال: مگر خداوند به تشكر ما نياز دارد؟
جواب: هرگز! قدردانى از يك لطف، ارزشى براى ماست و نشانه انصاف ماست، نه اينكه نشان نياز خدا به نماز ما باشد، اگر معلّمى به شاگردش گفت: از زحمات من قدردانى كنيد و خوب درس بخوانيد، شاگرد نبايد خيال كند كه خوب درس خواندن او و قدردانى، مورد نياز معلّم است، بلكه كمال شاگرد را مى ‏رساند. استاد قرائتی؛ پرتوى از اسرار نماز؛ ص: 85

سؤال: اگر بناست از نعمت‏هاى الهى تشكر كنيم، چرا حتماً نماز بخوانيم؟
جواب: وقتى اصل لزوم تشكر را قبول كرديم، چگونگى آن بايد طبق دستور باشد. وقتى مراجعه بيمارى به پزشك، ضرورى تشخيص داده شد، چگونگى مصرف دارو، تابع دستور پزشك است.
استاد قرائتی؛ پرتوى از اسرار نماز؛ ص: 86

گل اعتیاد ندارد!!!؟؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 2ام تیر, 1399

 

علائم و عوارض مصرف گل
برخی از شایع‌ترین عوارض ماده مخدر گل عبارتست از:

حرص و ولع مصرف
کاهش اشتها
مشکلات خواب
از دست دادن وزن
پرخاشگری و عصبانیت
تحریک پذیری
بی قراری
کابوس‌های شبانه

اثرات مصرف گل

توهم ذهنی
- تغییر در درک رنگ و صدا
- افزایش اشتها
- سرخی چشمها

- گیجی و بی‌توجهی به اطراف
- تند شدن ضربان قلب و افزایش اضطراب
- احساس تشنگی، خشک شدن و کف کردن بزاق دهان
- آسیب حافظهٔ بلند مدت و حافظهٔ کوتاه مدت

البته آنچه در بالا قید شده است شامل عوارض کوتاه مدت مصرف این ماده مخدر است مصرف بلند مدت این ماده مخدر گل عوارض دیگری نیز به همراه دارد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
از دست رفتن حافظه
اختلالات یادگیری
نوسانات اخلاقی
کاهش میل جنسی

tabnak.ir

تيرباران شدن بدن مطهر كريم آل الله عليه السلام

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 26ام مهر, 1397

 

پس از اينكه به دلايل متعدد، ريحانه رسول خدا(صلي الله عليه و آله)، حسن بن علي(عليهماالسلام) - همچون پدرش - در جنگ با معاويه تنها ماند، به اجبار حكومت را رها كرد و عازم مدينه شد. اين رخداد در سال 41 هجري قمري اتفاق افتاد. پس از آن، امام مجتبي(عليه‎السلام) به مدت ده سال در مدينه با شيعيان خود مرتبط بود.

عاقبت به توطئه معاويه و به دست همسر نابكارش كه دختر اشعث بن قيس بود، مسموم شد و به شهادت رسيد. مردم مدينه در سوگ آن امام به ماتم نشستند. امام علاقه ‏مند بود تا در كنار جدش رسول خدا(صلي الله عليه و آله) به خاك سپرده شود؛ اما بني اميه با دسيسه معاويه و همكاري شخصي كه ادعاي مالكيت زميني را داشت كه رسول خدا(ص) در آنجا مدفون شده بود، مانع اين كار شدند.

در منابع كهن تاريخي به تير باران شدن بدن امام مجتبي عليه السلام اشاره شده است به عنوان نمونه ابن شهر آشوب در كتابش به نام مناقب آل ابي طالب مينويسد: جنازه امام حسن را به نحوى تير باران نمودند كه تعداد هفتاد تير از بدن مباركش خارج كردند[1]. سر انجام بدن مطهر امام مجتبي (ع) در قبرستان بقيع دفن شد.

پي نوشت: ———————.shahrekhabar.com
[1] . متن عربي كلام ايشان چنين است: ورموا بالنبال جنازته حتى سل منها سبعون نبلا (ابن شهراآشوب، مناقب آل ابي‌طالب، ج3، ص204).
قريشي، باقر شريف، زندگاني حسن بنابراين علي ـ عليه السلام ـ ، ترجمة فخرالدين حجازي، چ بعثت، ص 689.

گرفتن ربا در این 3 مورد جایز است

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 12ام شهریور, 1397

طبق نظر مراجع عظام تقلید که برگرفته از آیات و روایات می باشد، معامله ربوی جایز نیست اما چند مورد از این حکم استثناء شده که به آن اشاره می شود:

1. ربا گرفتن مسلمان از کافر که در پناه اسلام نیست .

2. ربا گرفتن پدر و فرزند از یکدیگر.

3. ربا گرفتن زن و شوهر از یکدیگر.

 تبصره. طبق فتواى آیت اللَّه تبریزى معامله ربوى با کافر نیز حرام است ; ولى مسلمان مى ‌تواند از او چیزى را به صورت ربا به قصد استنقاذ ( تصرف مجاز ) بگیرد.

پی نوشت:

توضیح‌ المسائل مراجع، م 2080

آیت الله وحید، توضیح ‌المسائل، م 2108

آیت الله مکارم، استفتاءات، ج 2، س 759

آیت الله نورى، توضیح ‌المسائل، م 2074

آیت الله صافى، جامع الاحکام، ج 2، س 1982.

فكر مي كنم كمي از دين دور شده ام؛ چه کنم؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 14ام تیر, 1397

- سؤال

فكر مي كنم كمي از دين دور شده ام لطفاً مرا راهنمايي كنيد؟

- پاسخ

از آن جا كه انسان متأثر از شناخت ها، عواطف و غرايز خويش است، جهت گيري اين امور نقش موثري در شكل دهي به رفتار او دارند. هدايت و كنترل اين محورها در مسير دين موجب بروز يك سلسله رفتار در انسان مي شود كه به آنها اعمال، عواطف و رفتارهاي ديني و منطبق با دين اطلاق مي شود و از طرف ديگر دوري اين سه محور از دين، انسان را به جدايي از دين و يا بي تفاوتي در برابر دين مي كشاند. پس براي تقويت رفتارهاي ديني مي بايست اين سه حوزه را از سرچشمه دين و معنويت سيراب نمود، از اين رو براي تقويت روحيه ديني مي توان به عواملي اشاره كرد كه عبارتند از:

الف. بُعد شناختي

1.افزايش شناخت و آگاهي: مسأله شناخت آنقدر مهم است كه مي توان گفت: «… اگر مشكل معرفتي كسي حل بشود ديگر گناه نمي كند».[1] اگر انسان به جهان بيني درستي از هستي دست يابد و بتواند تعريف و تبيين صحيحي از هستي و خالق هستي داشته باشد و همينطور جايگاه خود را در هستي و آفرينش بيابد و از طرف ديگر ماهيت گناه و تأثير آن را در هبوط روحي و معنوي اش تشخيص دهد كمتر به سراغ گناه مي رود. كسي كه سوزاننده بودن آتش و مهلك بودن سمّ را مي داند نيازي به نهي و منع ديگران ندارد چرا كه خود به صورت قهري از آنها اجتناب مي كند. افزايش آگاهي ما در اين زمينه ـ شناخت پيامدهاي گناه ـ به ما نوعي مصونيت از گناه مي دهد كه به راحتي حاضر به انجام گناه نشويم. اينكه گاهي ما براحتي مرتكب گناه مي شويم ناشي از اين مسأله است كه از حقيقت و ماهيت گناه و تأثير آن بر شخصيت ملكوتي مان غافل هستيم. پس، افزايش آگاهي از عواقب گناه، و مطالعة سرگذشت پيشينيان در قرآن، مي تواند نقش كنترل كننده اي داشته باشد. گاهي اين آگاهي با غفلت از بين مي رود كه بايد با موارد غفلت زا جداگانه برخورد كنيم.

2. تقليدي نبودن اصول دين: خداوند تنها انسان را در فروع دين مجاز به تقليد دانسته ولي معارف و اصول دين بايد با اطمينان قلبي و تحقيق بدست آيد. سستي به خرج دادن در فراگيري اعتقادات و مسائل دين، در لحظات حساس

مي تواند انسان را به ورطة گناه بكشاند. يك اظهار نظر غير كارشناسانه و يا پذيرش نظر يك غير متخصص در باب دين، مي تواند منشاء بروز رفتارهاي غير ديني شود كه متأسفانه گاهي اهميّت آن براي ما چندان آشكار نمي باشد.

متأسفانه امروزه سطح دانش و آگاهي ما ار مسائل ديني چنان سطحي و عاميانه است كه با روح تعاليم ديني ما ناسازگار است و از قضا باعث بروز رفتارهاي غير ديني در عرصه اجتماع، سياست، اقتصاد، هنر و … مي شود.

3. دوري از شبهات و شايعات: گاهي انسان نسبت به مسائل ديني با ترديدها و شبهه هايي روبرو مي شود كه نبايد نسبت به آنها اهمال كاري كند بلكه بر عكس مي بايست سريع در رفع آنها بكوشد تا شك و ترديد همچون موريانه بناي فكر او را متزلزل نكند و در نتيجه در دينداري سستي به خرج ندهد. گاهي گوش دادن به شايعات و قبول كردن شايعات باعث تضعيف روحيه دين داري و رغبت به اعمال ديني مي شود. البته منظور شايعات و شبهاتي است كه نسبت به دين، بزرگان دين و حاكمان ديندار و يا حكومت ديني و اسلامي مطرح مي شود. در صورتي كه صريح آيه قرآن مي فرمايد: «ولاتَقف ما ليسَ لك بهِ علم»[2]و پيروي نكن آنچه را كه به آن علم نداري.

اين اموري كه گفته شد در جهت تقويت بُعد شناختي ما از دين بود كه اگر بُعد شناختي به گونه اي صحيح افزايش و تقويت يابد مي تواند خيلي از رفتارهاي ما را ديني كند امّا اين فقط نيمي از راه است چرا كه امور ديگري نيز در زمينه تقويت روحيه ديني موثر هستند كه نبايد از آنها غفلت كرد.

ب. بُعد رفتاري

در قرآن به اين دو مسأله اشاره شده است، يكي تأثير شناخت و تدبر و تفكر در گزينش راه صواب و مطابق با فطرت و ديگري تأثير گناه نكردن و تقوا ورزيدن در پيدايش راه صحيح از خطا، به گونه اي كه قرآن بعضي از گناهان را باعث تكذيب آيات خدا مي داند. پس تصحيح بعضي از رفتارها و عملكردهاي ما مي تواند نقش مهمي در تقويت روحيه دينداري داشته باشد كه به عنوان نمونه چند مورد ذكر مي شود.

1. اجتناب از شبهه و خوردن حرام.

آيات و روايات فراواني راز عدم ارتكاب گناه را در دوري از مال حرام و شبهه دانسته اند. به جرأت مي توان گفت كسب مقامات بلند معنوي در گرو خوردن لقمة حلال مي باشد و لقمة حرام مي تواند زمينه بروز گناه در انسان را تشديد كند. آيت الله حسن زاده آملي در اين زمينه چنين مي فرمايد: «… آنهايي كه هرزه خوراك شوند هرزه كار مي گردند … وقتي واردات انسان هرزه شد صادرات او هم هرزه و پليد و كثيف مي گردد.»[3]

2. نقش دوستان:

دوستان مي توانند نقش مهمي در جهت دهي به فكر و رفتار انسان داشته باشند، از اين رو است كه اسلام اين همه تأكيد بر يافتن دوستان نيكو نموده است چرا كه به تعبير زيباي پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ  دوست خوب همچون عطّار است كه اگر از عطر خود به تو ندهد لااقل از بوي خوش او لذت مي بري، اين نكته بيان تأثير گذاري دوستان بر همديگر را مي رساند.

غزالي در اين باره چنين مي نوسيد: «… الطبع يسرق من الطبع الشر و الخير جميعاً»[4] به درستي كه اخلاق خوب گاهي با مشاهده و همنشيني با ديگران كسب مي شود. زيرا طبع انسان از همنشين خود خير و شرّ را كسب مي كند. پس نوع دوستان ما مي توانند نقش مهمي در تقويت و يا تضعيف روحيه ديني ما داشته باشند.

3. پرهيز از عافيت طلبي:

گاهي اوقات انسان از روي بي خيالي و تنبلي حاضر به رعايت بعضي از مسائل ديني نمي باشد. پرهيز از تنبلي و عافيت طلبي در انجام مسائل ديني باعث ورزيدگي روح مي شود. هر چه روح ما ورزيده تر و سبكبارتر باشد مي تواند جسم و جان ما را در انجام مراسم ديني و عبادي تحت تأثير خود قرار دهد.

ج. بُعد عاطفي

گاهي مسائل عاطفي به شدت بر انسان و باورهايش اثر مي گذارد كه توجه به اين امر مي تواند در تفكيك مسائل از هم كمك كند. مثلاً كسي كه بيمار شده، وسايل ازدواجش فراهم نمي شود و مشكلات پي در پي برايش پيش مي آيد ممكن است در دينداري اش اثر گذارد.

 خبرگزاری حوزه

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:

1. حضرت امام خميني . چهل حديث . چاپ مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام .

2. حسيني . سيد مجيد . گناه و ناهنجاري ها ، عوامل و زمينه هاي آن . قم . دارالغدير 1379 .

3. تنظيم و نگارش : اشتهاردي . محمد مهدي . گناه شناسي (درسهايي از قرآن . محسن قرائتي) . انتشارات پيام آزادي . چاپ 11 . سال 1375 .

4. دكتر طاهري . عباس گناه از نگاه قرآن . مترجم حميدرضا آژير . آستان قدس رضوي . 1377 .

 

پي نوشت ها:

[1] . جوادي آملي . درس خارج فقه . مورخه 30/8/75 . نقل از كتاب ؛ حسيني . سيد مجتبي . گناه و ناهنجاري ها . ص 23 .قم . دارالغدير . 1379 .

[2] . اسراء/36 .

[3] . حسيني . سيد مجيد . گناه و ناهنجاري . ص 47 .قم . دارالغدير . 1379 .

[4] . حسيني . سيد مجتبي . احياء العلوم غزالي . ص 121 . نقل از گناه و ناهنجاري ها . قم . دارالغدير . 1379 .