موضوع: "تربیتی"

به ياد خلبان شهيد لرستاني

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 30ام تیر, 1399

#یادواره_مجازی_شهدای_لرستانی

در حوزه هاي علميه خواهران استان لرستان

#قرائت_زیارت_عاشورا
روز هفتم به نیت #خلبان_شهید
#خلبان_لرستانی
شهید والا مقام
#شهید_غلامرضا_چاغروند

خلبان #جوان_23 ساله که تازه داماد بود.
به‌خاطر نام رهبر سر از تنش جدا کردند و جنازه‌اش دو روز در بیابان‌های موصل ماند و پیرمرد عربی در روستای جلیز دهلران جنازه او را خاک کرد…

.https://eitaa.com/whcLorestan

رابطه مستقيم اخلاق و رزق و روزي ... . !!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 12ام آذر, 1397

تسليت ايام حزن آل الله عليهم السلام

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام آبان, 1397

حكم نماز مسافر در هواپيما

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 25ام مرداد, 1397

دفتر مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

1- چنانچه مسافران محترم ناچار باشند که نماز را درون هواپیما اقامه نمایند، در صورتی که فضای مناسب برای اقامه نماز جانمایی شده باشد، می‌توان در آن محل نماز را با رعایت جهت قبله اقامه کرد و اگر فضایی مناسب جهت اقامه نماز در هواپیما وجود نداشت، می‌توان نماز را به صورت نشسته روی صندلی خواند و حتی‌الامکان جهت قبله را رعایت و در رکوع و سجده را با اشاره انجام داد.

۲-برای تشخیص سمت قبله، با سوال از مهمانداران محترم جهت قبله را مشخص نمایید.

۳-اگر مسافران در هواپیما نتوانند (اول با سوال از مهمانداران هواپیما) قبله را مشخص کنند، به هر سمتی که گمان دارند قبله است، نماز بخوانند و در صورت شک و وسعت وقت بنابر احتیاط واجب نماز را به چهار طرف و در تنگی وقت به میزانی که وقت دارند بخوانند کفایت می‌کند.

۴-به هنگام تغییر قبله در صورت امکان با چرخیدن، جهت قبله را حفظ کنید و در حال چرخش به طرف قبله چیزی نخوانید.

۵- سجده بر روی سنگ، کاغذ و نیز دستمال کاغذی که از چوب و گیاهان غیر از پنبه و کتان ساخته شده باشد نیز، صحیح است.

۶- در صورتی که در داخل هواپیما، نماز با رعایت شرایط خوانده شد، صحیح و مجزی بوده و نیاز به اعاده ندارد.

۷- در صورتی که شرایط وضو گرفتن فراهم نباشد، با درخواست از مهماندار، سنگ تیمم در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

۸-اگر مکلف وقت کافی داشته باشد و بتواند پس از خروج از هواپیما نماز واجد شرایط را به جای آورد، نمازش که با اجزاء و شرایط کامل به جا آورده نشد، در هواپیما، صحیح نیست.

تبريك ولادت حضرت معصومه سلام الله عليها

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 24ام تیر, 1397

سمی مهلک برای عبادت...

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 16ام تیر, 1397

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینعلی یزدان‌دوست کارشناس علوم قرآنی درباره ریا گفت: ریا در دین اسلام و روایات اسلامی بسیار سرزنش شده است و عملی که ریا باشد پذیرفته نیست.

وی در همین راستا افزود: بسیاری از انسانها در اعمالشان مرتکب ریا می‌شوند اما خود متوجه نیستند یعنی مانند مورچه‌ای که در نیمه شب دیده نمی‌شود خیلی از انسانها در باطنشان و عملشان ریا وجود دارد اما نمی‌بینند و شناختی نسبت به ریا ندارند.

این کارشناس علوم قرآنی درباره تاثیرات ریا و اعمالی که براساس ریا انجام می‌شود اظهار کرد: ریا سمی مهلک برای عبادت است. وقتی انسان یک عمر زحمت می‌کشد و می‌خواهد خالصانه نماز بخواند، انفاق و کار خیری کند ریا به سراغش می‌آید و قصد غربت و نیت را از بین می‌برد. در حال حاضر برخی افراد در جامعه وقتی کمکی می‌کنند وسوسه شده، اسمشان و کارشان را بیان می‌کنند که این ریا محسوب می‌‎شود. عده دیگری که خالص و متدین هستند، راضی نیستند اسمشان برده شود و در گمنامی کمک کرده، عبادت می‎کنند و قربة إلی الله عمل می‎کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان دوست ادامه داد: در قرآن و روایات آمده است که در عبادت و اعمالتان ریا را از زندگی دور کنید و خالصانه عمل کنید. شیر اگر خالص باشد ویتامین زیادی دارد اما اگر در آن آب بریزیم ویتامین خود را از دست می‌دهد. عمل هم به همین شکل است یعنی اگر خالص و قربة إلی الله نباشد و ریا در آن باشد هیچ اثری ندارد یعنی به آسمان نمی‌رود و مورد قبول پروردگار نیست. انجام عمل خالصانه به دور از ریا و تزویر بسیار سخت است. توصیه بزرگان است که همیشه سوره ناس خوانده شود و از شرّ شیاطین و وسواس الخناس به خدا پناه برد تا خدا در عمل نیکتان دخالت داشته باشد.

وی با اشاره به عواملی که باعث می‌شود افراد مرتکب ریا شوند توضیح داد: ریا از هوای نفس بر می‌آید و نوعی بیماری روانی است که فرد در این قالب دوست دارد شناخته و مطرح شود. خودخواهی، دنیاپرستی و گاهی غفلت و معرفت نداشتن به عمل ریا باعث می‌شود فرد مرتکب ریا شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یزدان دوست برای دوری افراد از ریا خاطرنشان کرد: افراد برای رهایی از این وضعیت دعا کنند، عمل قربة إلی الله انجام دهند، نماز با توجه بخوانند و با خدا خلوت کنند. نماز، خلوت با خدا و کمک کردن به فقرا دور از چشم دیگران باشد که این شکل کار برای افرادی که این گونه خالصانه عمل می‌کنند در ذهن ثبت می شود  تا همین روال خالصانه ادامه پیدا کرده و دیگر ریا نکنند.

رفتار و عملکرد عالمانی که به علم خود عمل نمی کنند، شبیه ....

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 6ام تیر, 1397

امام صادق علیه السلام در روایتی اثر منفی رفتار و عملکرد عالمانی که به علم خود عمل نمی کنند را بیان کردند .

 

قال الصادق علیه السلام : إنَّ العالِمَ إذا لَم یَعمَل بِعِلمِهِ زَلَّت مَوعِظَتُهُ عَنِ القُلوبِ کَما یَزِلُّ المَطَرُ عَنِ الصَّفا.

هرگاه عالم به علمش عمل نکند. [اثر] موعظه‏‌اش از دل‏ها زایل مى‌ ‏شود ؛ آن چنان که باران از روى سنگ صاف مى ‏لغزد.

( الکافی : ج ۱ ، ص ۴۴ )

ذکر گشایش دهنده

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 30ام خرداد, 1397

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) فرمودند:

هر که استغفار کند ، خدا برای او از هر غمی گشایش و از هر تنگنایی مفری پدید آرد. و او را از جایی که انتظار ندارد ، روزی دهد.

 

منبع : نهج الفصاحه حدیث 2941

عاقبت مسخره کردن دینداران

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 6ام خرداد, 1397

اگر به خاطر روزه داری مسخره شدید، نگران نباشید…چون…

امام جعفر صادق علیه‌ السلام فرمودند:

چـون روز قـیامـت شـود، آواز دهـنده‌ ای بانگ برآورد: کجایند کسانی که از دوستان من روی گرداندند (یا آنها را از حقوقشان محروم ساختند، یا آنان را ریشخند کردند)؟

پس، گروهی که در چهره ‌شان گوشتی وجود ندارد، برخیزند؛ گفته شود: اینان کسانی هستند که مؤمنان را آزار دادند و با آنان دشمنی و عناد ورزیدند و به خاطر دینشان ایشان را سخت سرزنش کردند؛ آن گاه فرمان داده شود که آنها را به دوزخ برند.

متن حدیث: 

إذا کانَ یومَ القِیامَةِ نادی مُنادٍ: أینَ الصَّدودُ لِأولِیائی؟ فیَقومُ قَومٌ لَیسَ عَلی وُجوهِهِم لَحمٌ، فیُقالُ: هؤلاءِ الّذینَ‌ آذَوُا المُؤمِنینَ ونَصَبوا لَهُم وعانَدوهُم وعَنَّفوهُم فی دِینِهِم، ثُمَّ یُؤمَرُ بهِم إلی جَهَنَّم.

 

«اصول کافی، جلد ۲، صفحه ۳۵۱»

سه ذكر بسيار عالي و مهم براي سه هدف بزرگ

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 19ام اردیبهشت, 1397

قال علي عليه السلام:

«يا كميل! قل عند كل شدّة «لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم» و قل عند كل نعمة «الحمدلله» تزدد منها و اذا ابطأت الارزاق عليك «فاستغفر الله» يوسّع عليك فيها»[1]

( اي كميل! در مواجهه با هر مشكلي بگو «لا حول و لاقوة الا بالله » خداوند كفايت آن مشكل را مي كند و هر گاه نعمتي به تو رسيد بگو: «الحمدلله» تا سبب فزوني نعمت گردد و هر گاه روزي تو به تاخير افتاد «استغفار كن» كه باعث گشايش روزي است.)

از سوي معلمي بزرگ همچون علي (عليه السلام) براي شاگرد مستعدي چون كميل، سه ذكر بسيار عالي و مهم براي سه هدف بزرگ بيان شده است. آري همه چيز در نزد معصومين (عليهم السلام) هست؛ حتي اوراد و اذكار و نيازي به ديگران نمي باشد. گفتن سه ذكر فوق، در سه زمان مخصوصي كه در روايت آمده است، آثار مهمي دارد؛ ولي آنچه كه مهم است توجه به اين نكته است كه «ذكر، فقط لقلقه زبان نباشد». بنابراين اگر به مفهوم اين ذكرهاي جالب توجه نكنيم و پيام آنها را در جامعه پياده نكنيم، آن آثار را نخواهد داشت.

معناي ذكر «لا حول و لا قوة الا بالله» اين است كه تمام قدرت ها به دست خدا است و حلال همه مشكلات اوست و هر چه هست از ناحيه اوست. اگر اين معني را باور كنيم و در نتيجه با تمام وجود به در خانه او برويم و ايمانمان به اين مفاهيم قوي شود، يعني حالتي شبيه حالت غريق در دريا پيدا كنيم، كه جز قدرت خداوند به هيچ چيز ديگر فكر نكنيم، خداوند در مشكلات ما را كفايت خواهد كرد.

پيام ذكر «الحمدلله» اين است كه با رسيدن به نعمتي مغرور نشويم و حقيقتا نعمت را از جانب خداوند بدانيم، از آن سوء استفاده نكنيم، بخل نورزيم، در اين صورت نه تنها نعمت باقي مي ماند، بلكه فزوني مي يابد. 

و ذكر سوم «استغفرالله» نيز چنين است. معناي استغفار اين است كه ديگر به سراغ گناه نرويم؛ زيرا يكي از عوامل معضلات اقتصادي در جامعه گناهان است، جامعه گناهكار جامعه فقيري نيز خواهد بود. البته بروز اين مشكلات به هنگام گناه، زنگ بيدار باشي براي مومنان است. با اين بينش بروز مشكلات، خود نعمت است، بدين جهت خداوند كفار را به حال خود رها كرده و براي بيداري آنها زنگ بيدار باش نمي زند، تا در گناهان خويش غرق شوند.

 

پي نوشت: 

[1] بحارالانوار، ج 74، ص 270