« پرسش های عاشوراییاحکام عقد موقت »

آفت‌کش‌ها: چگونه ميوه و سبزيجات را به درستي بشوييم؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 28ام آبان, 1392

——————————————————————————–

حتماً شما هم اسم آفت‌کش‌ها و کودهاي شيميايي را زياد شنيده‌ايد. براي همين قبل از اين که با خيال راحت يک سيب گنده را گاز بزنيد لازم است مطمئن باشيد ميوه‌تان قبلاً به درستي شسته شده و از باقيمانده‌ي اين آفت‌کش‌ها پاک شده است يا نه؟

——————————————————————————–

               

 در اين مطلب چند توصيه برايتان داريم تا بهتر بتوانيد ميوه و سبزيجاتتان را شستشو داده و آن‌ها را تا حد امکان از وجود باقيمانده‌ي اين سموم پاک کنيد. لطفاً با ما همراه باشيد.

پاي صحبت پدر و مادرها و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها که بنشينيد از طبيعي و همچنين خوشمزه‌تر بودن ميوه‌ها و سبزيجات زمان خودشان مي‌گويند. آن قديم‌ها خيلي خبري از کودهاي شيميايي و آنتي‌بيوتيک‌ها نبود و براي همين هم مواد غذايي، سالم‌تر و خوشمزه‌تر بود. اما در دنياي مدرن و پرجمعيت، تامين غذا، براي همه کار چندان آساني نيست براي همين هم براي جلوگيري از آفت‌زدگي و از بين رفتن محصولات کشاورزي و دامي از اين کودهاي شيميايي استفاده مي‌کنند. متأسفانه به دلايل متعدد که يکي از آن‌ها عدم آگاهي به عوارض اين ترکيبات و شتاب‌زدگي است برخي از کشاورزان محترم از اين کودهاي شيميايي زياده از حد استفاده مي‌کنند. باقيمانده‌ي اين کودها و آفت‌کش‌ها نيز به همراه مصرف مواد غذايي وارد بدن ما مي‌شود. به عقيده‌ي متخصصان جذب بيش از حد اين ترکيبات عوارضي مانند مشکلات قلبي و عروقي، مشکلات گوارشي، ابتلا به بيماري‌هايي مانند پوکي استخوان، پارکينسون، بروز نقض‌هاي مادرزادي در نوزادان، افزايش سقط‌جنين و غيره به بار مي‌آورد. براي همين لازم است از محصولات ارگانيک استفاده شود. اما متأسفانه تنوع محصولات ارگانيک در ايران کم است و قيمت آن‌ها بالا. براي همين بهترين کاري که مي‌توانيد براي مقابله با جذب اين ترکيبات بکنيد اين است که به شستشوي آن‌ها دقت زيادي بکنيد. پس ادامه‌ي مطلب را از دست ندهيد.

 

دست‌ها و ابزارتان را تميز کنيد
قبل از هر کاري روي سينک ظرف‌شويي، چاقوها و تخته گوشتتان را تميز کنيد. دست‌هاي‌تان را هم با آب و صابون شستشو دهيد تا کاملا تميز باشند. ميوه‌ها و سبزيجات را انبار نکنيد. هيچ‌وقت ميوه و سبزيجات بيش از نيازتان نخريد. سعي کنيد از ميوه و سبزيجاتي که در نزديک‌ترين محل زندگي‌تان کشت مي‌شود خريداري کرده و ظرف پنج روز مصرف کنيد.

 

ميوه‌ها و سبزيجات را در زمان مناسبي بشوييد
ميوه و سبزيجاتتان را زماني بشوييد که مي‌خواهيد مصرف کنيد. اگر اين مواد غذايي را زودتر از موعد شستشو دهيد باکتري‌ها زودتر دست به کار شده و زودتر رشد مي‌کنند و روند خراب شدن ميوه و سبزيجاتتان سرعت مي‌گيرد. پس زماني که ميوه و سبزيجاتتان را شستشو دهيد که مي‌خواهيد آن‌ها را مصرف کنيد.

 

ميوه و سبزيجات را با آب فراوان بشوييد
درست است که بايد هميشه در مصرف آب صرفه‌جويي کرد اما بايد بدانيد بهترين روش براي کاهش ميکروارگانيسم‌هاي روي ميوه و سبزيجات شستشوي آن‌ها با آب زياد است. تا جايي که مي‌توانيد از آب خنک استفاده کنيد. پوست ميوه و سبزيجاتتان را با دقت زيادي (با دست يا با پارچه‌ي تميز) بشوييد. با اين کار کثيفي‌ها و ميکروب‌ها از سطح آن‌ها پاک مي‌شوند.

ميوه و سبزيجاتتان را زماني بشوييد که مي‌خواهيد مصرف کنيد. اگر اين مواد

غذايي را زودتر از موعد شستشو دهيد باکتري‌ها زودتر دست به کار شده و زودتر

رشد مي‌کنند و روند خراب شدن ميوه و سبزيجاتتان سرعت مي‌گيرد

شستشوي سبزيجات برگ‌دار
بايد بدانيد که شستشوي هر ميوه و يا سبزي به شيوه‌ي خاصي نياز داريد. مثلاً سيب‌زميني را به همان شيوه‌ي کاهو نمي‌شويند. براي شستشوي سبزيجات برگ‌دار مانند کاهو، کلم و غيره اول برگ‌هاي خراب يا خشک‌شده را جدا کنيد.

سپس برگ‌هاي سالم را داخل يک ظرف حاوي آب سرد به مدت دو تا سه دقيقه خيس کنيد. اگر مي‌خواهيد از تميزي آن‌ها مطمئن تر شويد بهتر است نصف فنجان سرکه‌ي سفيد به آب اضافه کنيد و سپس سبزيجات را آب بکشيد. برگ سبزيجاتتان را روي يک دستمال تميز پخش کنيد تا خشک شوند.

 

ميوه‌هاي ريز و انگور
ميوه‌هاي ريز و بدون هسته و انگور را با آب خنک آب بکشيد. نبايد اين ميوه‌ها را در آب خيس کنيد به خاطر اينکه زود خراب مي‌شوند. سپس ميوه‌ها و قسمت‌هاي نرم و احتمالاً خراب را جدا کنيد تا ميکروارگانيسم‌ها به قسمت‌هاي سالم منتقل نشود.

 

سيب و بقيه‌ي ميوه و سبزيجات داراي پوست سفت
اين قبيل ميوه و سبزيجات را زير آب گرفته و با دست يا يک دستمال تميز پوست آن‌ها را با دقت بشوييد تا تمام ترکيبات اضافه آن پاک شوند.

 

طالبي، خربزه، هندوانه
قبل از قاچ و مصرف کردن اين ميوه‌ها آن‌ها را زير آب گرفته و به کمک يک برس مخصوص سبزيجات پوست آن‌ها را به دقت شستشو دهيد. بعد از شستشو مي‌توانيد با يک دستمال تميز آن را خشک کرده و قاچ کنيد.


سبزي خوردن
بعد از اينکه سبزي‌ها را پاک کرديد آن‌ها را داخل ظرف حاوي آب خنک بريزيد. اگر آبتان به اندازه‌ي کافي خنک نبود چند قالب کوچک يخ در آب بيندازيد تا سبزي‌ها تازه‌تر شوند. اگر ديديد سبزي‌تان گل زيادي داشت چند بار آب آن را عوض کنيد. بعد از اين که مطمئن شديد گل و لاي آن‌ها گرفته‌شده و آب باقيمانده کاملا تميز است سبزي‌ها را از آب درآورده و داخل آبکش بريزيد. بعد از چند دقيقه آن‌ها را روي يک دستمال تميز نخي بريزيد تا کاملا آبشان کشيده شده و خشک شوند.

البته در کشور ما بايد براي اين نوع سبزيجات  4 مرحله شستشو انجام شود تا آلودگي هاي انگلي آن پاک شود.

 

قارچ‌ها
از برس‌هاي کوچک مخصوص قارچ استفاده کنيد و آن را به آرامي روي قارچ بکشيد. مي‌توانيد با يک دستمال مرطوب کثيفي‌هاي روي قارچ‌ها را پا کنيد و آب بکشيد.

 

هلو و ميوه‌هاي داراي پوست نرم
پوست اين ميوه‌ها بسيار نرم است و اگر با دقت کارتان را انجام ندهيد ميوه‌تان له مي‌شود. به آرامي اين ميوه‌ها را با آب زياد شستشو داده و با دستمال تميز خشک کنيد.

 


فرم در حال بارگذاری ...