« بندگیاربعین »

اربعین حسینی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 23ام آبان, 1394

ازغدی: نمونه راهپیمایی اربعین در هیچ مكتبی نیست/ پلورالیزم حسینی از نوع تسامح و برادری

 در دنیا گدایی می‌كنند تا چیزی به‌ دست آورند، اما در راهپیمایی اربعین التماس می‌كنند تا آنچه دارند را به زائران بدهند كه می‌تواند مبنای تمدن جدیدی باشد.حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این كه راهپیمایی میلیونی اربعین یكی از اولین تجربه‌ها در كار هیأتی آكادمیك است، گفت: این راهپیمایی به شیوه محققانه دارای برجستگی‌های كم‌نظیر، بلكه بی‌نظیری است كه در فرهنگ اسلامی ـ شیعی وجود دارد. نمونه‌ای شبیه راهپیمایی اربعین در هیچ مكتب دیگری وجود ندارد و ما باید قدر این واقعیت‌های مملو از حقیقت را بیش‌تر بدانیم و حوزه و دانشگاه به شیوه‌ای آكادمیك راهپیمایی را مطالعه و بررسی كرده، آن را مبنای نظریه‌پردازی و سكوی عمل‌گرایی قرار دهند. بُعد تمدن‌سازانه راهپیمایی اربعین به چند ذره‌بین با هم نیاز دارد، درباره پدیده‌ای صحبت می‌كنیم كه در درجه اول یك پدیده شیعی تعریف می‌شود، اما وقتی با مقیاس‌های فراشیعی و فرادینی به آن نگاه می‌كنیم، راهپیمایی اربعین یك حادثه استثنایی در جهان به‌شمار می‌رود. تضادهای اصلی در حوزه تاریخ و حوزه علوم اجتماعی با راهپیمایی اربعین ،عدالت و اختیار، عدالت و آزادی، جنسیت و عفت، عزا و بهجت، ریسك‌پذیری، رقابت بر سر ایثار، برنامه‌ریزی عاشقانه، ریاضت و سازندگی، فایده‌گرایی و عقلانیت از جمله تضادهای مكاتب جهان است كه تمامی این ویژگی‌ها در كنار هم در پیاده‌روی اربعین وجود دارد. وقتی از بُعد مادی و علمی به راهپیمایی اربعین می‌نگریم، این حركت یك امت است و یك امت از حالت سكون به حركت درمی‌آید كه مفاهیم بسیاری به لحاظ انسانی در آن تغییر می‌كنند، مانند مفهوم مالكیت و ایثار؛ در این جمع 20 میلیونی هیچ‌كس خودش را مالك چیزی نمی‌داند. در راهپیمایی اربعین قطع همه وابستگی‌های اعتباری و حقیقی اتفاق می‌افتد و مفهوم ریسك‌پذیری، خطرپذیری در ابعاد 20 میلیونی در جهان سابقه ندارد و رقابت بر سر ایثار را مشاهده می‌كنیم، به‌طوری‌كه حتی افراد فقیری كه در طول سال بیش از 2-3 مرتبه توان تهیه یك غذا را ندارند، همه داروندار خود را به زائران حسینی می‌بخشند.

التماس معكوس در این راهپیمایی مشاهده می‌شود، همه جای دنیا گدایی می‌كنند تا چیزی به‌دست آورند، اما در راهپیمایی اربعین التماس می‌كنند تا همه چیز خود را به زائران حسینی بدهند و این می‌تواند مبنای تمدن جدیدی باشد. یكی از ویژگی‌های كسانی كه در پیاده‌روی اربعین شركت می‌كنند، داشتن برنامه‌ریزی عاشقانه است و با وجود اینكه جنسیت‌های مختلف در این راهپیمایی شركت می‌كنند، اما عفت در جای جای این تجمع موج می‌زند، به‌طوری‌كه انسان‌های مختلف صدها كیلومتر پا به پای هم، همراه هم حركت می‌كنند، به دور از یك نگاه غیرانسانی و جنسیتی.

 جمع شركت‌كننده در راهپیمایی میلیونی اربعین با وجود اینكه عزادارند و در عزای حسین(ع) حركت می‌كنند، اما غم و غصه‌ای كه انسان را خُرد كند، نمی‌بینیم. عزاداران مسرور و مبتهج دارای انرژی، اراده، انسجام بوده و آماده انجام كاری سخت و خطرپذیر هستند و ما اقسام این دوگانه‌ها را در میان عزاداران حسینی مشاهده می‌كنیم. مذاهب و ادیان مختلف اما در عین وحدت در پیاده‌روی اربعین حضور دارند و فقط شیعه اثنی عشری نیست بلكه افرادی از اهل تسنن از مذاهب گوناگون به این راهپیمایی می‌آیند و در واقع راهپیمایی اربعین، نوعی پلورالیزم حسینی از نوع تسامح و برادری و به رسمیت شناختن تفاهم و برادری است. راهپیمایی عظیم اربعین، دعوت بشریت به اسلام و دعوت مسلمین به اسلام و قرآن است، همچنین تفكیك حق و باطل و نه حتی تحمیل حق كه امام حسین(ع) نیز حق انتخاب را به همه افراد در ماندن یا رفتن داد./ گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم