« حجاب = امنیت و آرامشبهترین توشه برای سفر... . »

«تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی؟»

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 24ام تیر, 1396

بسمه تعالی

پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلوات الله علیه و آله )می فرمایند:

مَنْ سَرَّهُ أَنْ یَسْکُنَ بُحْبُوحَةَ الْجَنَّةِ فَلْیَلْزَمِ الْجَماعَةَ.نهج الفصاحه، ص 133

هر کس دوست دارد در دل بهشت سکونت گیرد، باید هم آهنگ جماعت باشد.

اشاره:

«تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی؟»

این مصرع معروف، ضرب المثلی شده برای بیـان این حقیقت که انسان وقتی در نعمتی غرق است و رنج نداشتن آن را نکشیده، کم کم ارزش و ضرورت آن نعمت برایش کم رنگ می شود و چه بسا گاهی اصلا یادش برود که چه نعمت عظیمی به این آسانی و فراوانی برایش فراهم است.

به هرحال، در زندگی ما انواع و اقسام این عنایات خاص خداوند وجود دارد که جا دارد دست کم با شکر زبانی، خـداونــد را به خاطر آن ها سپــاس بگوییم. نمونه اش راحتی حجاب داشتن و همین نعمت جلسات دینی و فضاهای مذهبی است که در بیش تر مناطق کشور وجود دارد و همیــن که شما بخواهیــد در مجلس عزای سیدالشهداء یا جلسات قرائت قرآن و یا جلسات شبهای احیاء ماه مبارک رمضان شرکت کنید به راحتی می توانید در مسجد محل یا هیأت های گوناگون شهر حاضر شوید و فیضی ببرید و یا اگر میل به حضـــور در اماکن زیارتی و مانند آن داشتید گزینه های گوناگونی پیش روی شماست.

آیا این ها کم نعمتی است؟ قدر این نعمت ها را کسانی می دانند که در بلاد کفر زندگی می کنند و برای داشتن حجاب و حفظ آن باید مشقت زیادی را تحمل کنند و برای و درک یک نماز جماعت و… باید کیلومترها راه بروند تا به یک مسجد کوچک و با محدودیت های بسیار برسند.

الحق و الانصاف اینها نعمت های بزرگی هستند. یکی از این نعمت های بی نظیر ما، همیــن توفیق شرکت در نماز جمـــاعت اســـت با ثوابی عظیــــم و برکات فـــردی و اجتماعـــی بالا که شکـــر بسیـــار می طلبـــد.

نمـــاز جماعت بقدري اهميت دارد كه رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله ـ به نابينائي كه نمي توانست به مسجد برود و كسي هم نبود كه او را به مسجد ببرد. فرمودند: «بين منزل خود و مسجد طنابي نصب كن و با گرفتن آن ريسمان، خود را به مسجد برسان و از فضيلت جماعت محروم نشو. » و همچنين از آن حضرت نقل شده است كه فرمودند: «الصلاة جماعة و لو علي رأس زج» در نماز جماعت شرکت نمایید، گر چه آن را بر سر آهن و نوک نیزه انجام دهید(یعنی هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دریغ نکنید). ( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

كه اين حديث كنايه از آن است كه در هر شرايطي بايد سعي شود كه نماز به جماعت برگزار شود.

امیــــد آن که با حضــــور در نمازجمـــاعت و پیوستـــن به خیـــل خداجویان و با اتحاد قلــــوب به ســــوی آسمان معنــــویت پــــرواز کنیــــم.


فرم در حال بارگذاری ...