« گزارش کارگاه 2روزه تدوین تحقیق پایانی13 علت کاهش شدید شنوایی »

توصیه های آیت الله امینی برای ازدواج

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 17ام بهمن, 1392

 


اگر به دنبال منبع موثقی برای مطالعه درباره ازدواج و انتخاب همسر هستید، کتاب «انتخاب همسر» نوشته‌ «آیت الله ابراهیم امینی» گزینه خوبی است که می تواند راهکار های مناسبی به شما ارائه دهد.


 

 

انتخاب همسر

 

کتاب انتخاب همسر آیت الله امینی که تا به حال چاپ های متعددی از آن در بازار توضیع شده، در 268 صفحه شما را با مهم ترین مباحث ازدواج اسلامی آشنا می کند. این کتاب جزو اولین کتاب‌های منتشر شده در این حوزه است و با استقبال خوبی از جانب مردم مواجه شده است. این کتاب که سرشار از رجوع به احادیث است، با نثری ساده و وعظ‌گونه خطاب به عروس و داماد و خانواده‌های آن‌ها و حتی در بخش‌هایی حطاب به مسئولین نوشته شده است.

 

 

 

«ازدواج» عنوان فصل اول است‌ و مطالبی مانند کسب استقلال، انس و آرامش، حفظ عفت و مصونیت از گناه، آرامش و تعادل اعصاب، تولید و تکثیر نسل، تعاون در اطاعت و نیل به ثواب، سلامت و امنیت اجتماعی در آن عنوان شده است.

 

در فصل «موقع ازدواج» به زمان مناسب همسرگزینی و ازدواج اشاره شده و در فصل بعد، یعنی «موانع ازدواج» مواردی مثل فقر و تهیدستی، ادامه تحصیلات، خدمت سربازی مطرح شده است. وعظ هایی درباره نگه داشتن عفت، عدم نگاه به نامحرم، انصراف از گناه، ضرورت اشتغال، عدم خلوت و شوخی و هم خوابگی و مصافحه با نامحرم، عدم تماشای فیلم‌های تحریک‌آمیز، وقار و سنگینی، رعایت حجاب اسلامی هم در این کتاب منتشر شده است.

 

در فصل مربوط به هدف ازدواج به مواردی مثل یاوری زن و مرد در طاعت خدا (نعم العون علی طاعة الله)، اشاره شده و در ادامه این فصل ها آمده است: «در انتخاب همسر دقت کنید»، «صفات یک همسر خوب»، «نقش خانواده در انتخاب همسر»، «نقش مشورت در انتخاب همسر»، «نقش استخاره در انتخاب همسر».

 

آیت الله امینی مواردی مانند ایمان و دین داری، راست‌گویی و امانت‌داری، عقل و هوش، اخلاق، عفت و نجابت، جمال و زیبایی، شرافت خانوادگی، سواد و… را از معیارهای همسر خوب دانسته اند و روش هایی برای تشخیص آنها ارائه داده اند

 

 

آیت الله امینی مواردی مانند ایمان و دین داری و علائم آن (توجه به اعمال، توجه به وفای به عهد، امر به معروف، اجتناب از مال حرام، رعایت حقوق دیگران، اجتناب از ظلم و تعدی و….) راست‌گویی و امانت‌داری، عقل و هوش، اخلاق، عفت و نجابت، جمال و زیبایی، شرافت خانوادگی، سواد، مال و ثروت، تناسب در سن، سلامت جسم، سلامت از آلودگی و اعتیاد را از معیارهای همسر خوب دانسته اند و روش هایی برای تشخیص آنها ارائه داده اند. همچنین بحثی مبسوط در مورد فواید و مضرات ازدواج با خویشان ارائه کرده اند.

 

«خواستگاری» موضوع بعدی است که دوران نامزدی، هدیه دادن گه گاه، احوال پرسی و نامه و تلفن و سوغات در سفر و… را توصیه نموده است و به مواردی مثل امکان به هم زدن با اطلاع یافتن از مشکلات، امکان پس گرفتن هدایای ماندنی در صورت بر هم زدن چون این ها به خاطر ازدواج داده شده اشاره کرده است.

 

در ادامه کتاب هم به «نامزدی»، «ازدواج پسر و اجازه ی والدین»، «اجازه ی ولی در ازدواج دختر»، «ازدواج های اجباری»، «مهر»، «اجراء صیغه عقد»، «جهاز» و «حجله ی عروسی» و «آغاز زندگی زناشویی» پرداخته شده است.


فرم در حال بارگذاری ...