« برکت قرائت قرآن در خانهخواص زنجبیل »

خواص فیروزه و نحوه نگهداری آن

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام فروردین, 1395

    

خواص فيروزه از منظر اسلام

فیروزه نوعي سنگ است که در عربي به نام ظفر معروف است. معدن آن در خراسان است در بازار فعلي فيروزه در دو نوع نيشابوري و دامغاني موجود است که نوع نيشابوري آن بهتر است. از خواص فيروزه آن است که ديدن آن براي روشنايي چشم مفيد است.

حضرت امام صادق(ع) مي فرمايد فقير نمي شود دستي که انگشتر فيروزه در آن باشد و نيز رسول خدا مي فرمايد خداوند دستي که در آن انگشتر فيروزه باشد را محروم بر نمي گرداند.

باعث بي نيازي و دوري فقر مي گردد.جهت ايجاد فرزند مؤثر است.در استجابت دعا مؤثر است.عامل فتح و پيروزي است.دور گرداننده دردها از ديدگان است.موجب گشايش سينه مي گردد.قوت دل را زياد مي كند. باعث برآورده شدن حاجات مي شود.

يكي از خادمان امام هادي (عليه السلام) از آن حضرت جهت زيارت علي بن موسي الرضا اجازه سفر به سرزمين طوس گرفت. حضرت به او فرمودند: انگشتري با نگين عقيق زرد به همراه داشته باش كه بر روي آن حك شده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوي نگين «محمد و علي» حك كن.

خادم مي گويد: از نزد امام بيرون شدم و انگشتري را طبق دستور امام تهيه كردم و مجدداً براي خداحافظي به حضور امام رفتم. فرمودند: انگشتري ديگر با نگين فيروزه بايد همراهت نمايي كه در بين طوس و نيشابور شيري با تو روبه رو مي شود و قافله را از راه رفتن باز مي دارد، به سوي آن شير رفته و انگشتر را نشانش مي دهي، به او بگو مولاي من مي گويد از راه كنار برو. بعد اضافه كرد، بايد نقش روي انگشتر الملك لله و سمت ديگر آن «الملك لله الواحد القهار» باشد كه انگشتر حضرت علي (عليه السلام) اين نقش را داشته است. كه آن سپري در برابر درندگان و عامل پيروزي در جنگهاست./ بیتوته 

 

نحوه مراقبت از فیروزه

دو خطر جدى ،فیروزه را تهدید مى کند ؛یکى صدمات ناشى از ضربات سخت و دیگرى ،تغییر رنگ فیروزه که ناشى از ساختار متخلخل فیروزه است .
اگر فیروزه به عنوان گوهر روزانه استفاده مى کنید .حتما” در هنگام کارهاى سخت آن را از دست خود خارج کنید تا ضربه نخورده ،دچار شکستگى نشود .
هنگام شستشوى دست و انجام کارهاى همچون باغبانى ،تعمیر ماشین ،نظافت منزل و استحمام ،از انگشتر یا دستبند فیروزه خود استفاده نکنید ؛زیرا مواد شیمیایى مانند سفید کننده ها و ترکیبات برم و کلر مواد شوینده ،صدمات جبران ناپذیر ى به نگین فیروزه شما وارد مى کند .

لوسیون ها و عطر ها ،منجر به تغییر رنگ فیروزه مى شود .تمیز کننده ها را در مورد جواهرفیروزه نشان خود به کار نبرید .
اگر نگین فیروزه روى پایه نقره استوار است ،برخى ترکیبات مورد استفاده براى تمیز کردن و صیقل دادن نقره که حاوى اسید است ،به فیروزه صدمه وارد مى کند.

مهمترین خطری که فیروزه را تهدید می کند ایجاد خراش روی فیروزه، آب داغ ومواد شیمیایی خانگی است و دلیل آن نیز ترکیب هیدراتی در سنگ است.آب و نور نیزباعث تغییر رنگ فیروزه می شود.
خلل و فرج سنگ باعث جذب چربی بدن یا سایر چربی ها می شود که باعث تغییر رنگ فیروزه می شود.


فرم در حال بارگذاری ...