« مگوکه مولد او کعبه شد که می گویم ***به هر مکان که علی هست کعبه خود آنجاستتبریک میلاد امام هادی علیه السلام »

روایت امام صادق (عليه السلام) از شدت ناراحتی ابلیس از وقوع عیدغدیر

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 7ام شهریور, 1397

* عید غدیر خم در روایات اهل بیت (عليهم السلام) با عنوان «عید الله الأکبر» یاد شده است و به تعبیر دیگر، از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان به شمار می‌رود، به نظر شما علت این موضوع چیست؟

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند: یکی از مزایای فرهنگی اسلامی این است که مهندسی زمان‌ها و مکان‌ها به گونه‌ای شده است که مومنان به صورت‌های مختلف به ذات مقدس الهی متصل شوند، از جمله این مکان‌ها مساجد است که در اوج آن مسجد الحرام به عنوان مرکزی برای اتصال بیشتر به خداوند متعال است. مشاهد مشرفه و حرم‌های اهل بیت عصمت و طهارت (عليه السلام) نیز چنین خاصیتی دارد، خداوند متعال در آیه 36 سوره مبارکه نور می‌فرماید: «فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَیُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فِیهَا بِالْغُدُوِّ وَالْآصَالِ». علاوه بر این، بخشی از آموزه‌های اهل بیت (عليه السلام) بیانگر جایگاه ویژه برخی ایام و اوقات در طول سال است که از جمله آنها، اوقات اقامه نماز، بین الطلوعین، شب‌های قدر، نیمه شعبان، عید غدیر و … است.

* هر اتفاقی که ابلیس را برآشفته کند، عید مسلمانان است

روز جمعه هم عید است و حتی در روایتی داریم که امیرالمومنین (عليه السلام) فرمود: هرروزیکهدر آنگناه نشودهمانروز،روز عید است. امام علی علیه‌السلام فرمود: «کُلُّ یَومٍ لا یُعصَی اللهُ فیهِ فَهُوَ یَومُعیدٍ» (نهج‌البلاغه، کلمات قصار، شماره 428) اما همانطور که مطرح کردید روز عید غدیر در میان سایر اعیاد اعم از عید قربان و عید فطر و … از اهمیت و جایگاه بیشتری برای مسلمانان جهان برخوردار است. «عید الله الاکبر» بودن عید غدیر ویژگی دیگری است که فقط به عید غدیر مطرح شده است. در این اعیاد راه بر ابلیس و ایادی او برای وسوسه و شیطنت بیشتر بسته شده است و در مقابل، راه برای رشد و حرکت به سوی ارزش‌های الهی در این ایام و اعیاد بیشتر به روی انسان‌ها گشوده می‌شود. بنابراین هر اتفاقی در عالم که ابلیس و ایادی او را برآشفته و محدود کند، عید برای مومنان خواهد بود.


فرم در حال بارگذاری ...