« پرسش وپاسختوصیه های اسلام درمورد غذا خوردن »

سیاه، سبز واین بار سفید

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام آذر, 1392

          
——————————————————————————–

مصرف مداوم چاي سفيد در کنار رژيم غذايي مناسب و پيگيري بيماري، مي‌تواند از افزايش قند خون و به دنبال آن عوارض ناشي از ديابت جلوگيري کند.

——————————————————————————–

 

چاي سفيد مانند چاي سياه و سبز، از گياه Camellia Sinensis به دست مي‌آيد. چاي سفيد، برگ‌هاي اين گياه هستند که قبل از باز شدن به طور کامل برداشت مي‌شوند. در اين وضعيت برگ‌ها به صورت جوانه‌هايي با غلاف پرزدار متمايل به نقره‌اي مي‌باشند.

چاي سفيد حتي کمتر از چاي سبز تحت فرآوري قرار مي‌گيرد. در تهيه چاي سفيد، برگ‌هاي چاي در شرايطي قرار مي‌گيرند که به آرامي پژمرده و خشک مي‌شوند، بنابراين کمترين ميزان اکسيداسيون را متحمل خواهند شد و به همين علت چاي سفيد از نظر طعم و مزه با چاي سبز و سياه متفاوت است. نوع فرآوري چاي سفيد سبب شده است که اين نوع چاي داراي کافئين کمتر، طعم ملايم و مايل به شيرين باشد. چاي سفيد نسبت به ساير چاي‌هاي سنتي کمياب‌تر و گران‌تر است. ترکيبي به نام ميريستين تري‌گليکوزيد در چاي سفيد وجود دارد که در ساير چاي‌ها يافت نمي‌شود.

                  

خواص درماني چاي سفيد به دليل وجود ترکيبات پلي‌فنولي بيشتر، قوي‌تر از چاي سبز است. در ادامه به خواص چاي سفيد مي‌پردازيم:

 

شادابي پوست
چاي سفيد سبب شادابي پوست شده و چروکيدگي پوست را به تعويق مي‌اندازد.

 

سلامتي دهان و دندان
فلورين موجود در چاي سفيد سبب محکم شدن ساختار داخلي دندان شده و از پوسيدگي دندان‌ها جلوگيري مي‌کند.

از ساير خواص چاي سفيد مي‌توان به اثرات کمک درماني آن در بيماري‌هاي

آرتريت روماتوئيد، پرفشاري خون، آسم و بيماري‌هاي کبدي و همچنين اثرات آن

در جلوگيري از ايجاد لخته‌هاي خوني و سکته  اشاره کرد

سلامتي مغز و اعصاب
چاي سفيد سبب کاهش ميزان استيل کولين در سلول‌هاي مغز شده و با اين عمل مانع از تخريب سلول‌هاي مغز و بروز بيماري آلزايمر مي‌شود. از طرف ديگر، درصد بالاي آنتي‌اکسيدان‌هاي موجود در چاي سفيد، مانع از تخريب سلول‌هاي مغزي و بروز بيماري پارکينسون مي‌شود.   

 

کاهش وزن
چاي سفيد نسبت به چاي سبز در کاهش وزن و کاهش توده چربي موثرتر است. چاي سفيد از طريق افزايش متابوليسم پايه، تجمع چربي در بدن را کاهش مي‌دهد. شايان ذکر است که در صورت رعايت رژيم غذايي مناسب و فعاليت بدني، اثرات کاهندگي وزن توسط چاي سفيد سريع‌تر اثرات خود را نشان مي‌دهد.


 
ضد سرطان
چاي سفيد داراي ميزان کاتچين بالاتري نسبت به چاي سبز است. کاتچين يک ترکيب آنتي‌اکسيداني است که مي‌تواند از تشکيل سلول‌هاي سرطاني و آسيب به سلول‌ها پيشگيري کند. در افراد مبتلا به سرطان، مصرف مداوم چاي سفيد مي‌تواند از پيشرفت سريع بيماري نيز جلوگيري کند.

 

 

کاهش چربي خون
کاتچين موجود در چاي سفيد، فعاليت ليپاز پانکراسي (آنزيم مسئول هضم چربي‌ها) را مهار مي‌کند. در نتيجه، شکسته شدن چربي و تبديل آن به اجزاي قابل‌جذب با سرعت بسيار کمتري انجام مي‌شود. چاي سفيد در کاهش کلسترول و تري‌گليسيريد خون و افزايش کلسترول خوب (HDL-C) موثر است، بنابراين مي‌تواند براي پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي- عروقي مفيد واقع شود.

 

پيشگيري و کمک به درمان ديابت
مصرف مداوم چاي سفيد در کنار رژيم غذايي مناسب و پيگيري بيماري، مي‌تواند از افزايش قند خون و به دنبال آن عوارض ناشي از ديابت جلوگيري کند. يکي از مکانيسم‌هاي احتمالي چاي سفيد، مهار فعاليت آنزيم آميلاز بزاق و روده (آنزيم لازم جهت هضم نشاسته) است. با مهار شدن فعاليت اين آنزيم، نشاسته به آهستگي مي‌شکند و در نتيجه قندخون با سرعت کمتري بالا مي‌رود. خاصيت آنتي‌اکسيداني قوي چاي سفيد از آسيب به سلول‌هاي بتاي پانکراس و ابتلا به ديابت مي‌تواند پيشگيري کند.

 

ساير خواص
از ساير خواص چاي سفيد مي‌توان به اثرات کمک درماني آن در بيماري‌هاي آرتريت روماتوئيد، پرفشاري خون، آسم و بيماري‌هاي کبدي و همچنين اثرات آن در جلوگيري از ايجاد لخته‌هاي خوني و سکته  اشاره کرد.

 


فرم در حال بارگذاری ...