« آثارمعنوی و فیزیکی نمازمسائل ضروری جوانان »

مطالعه و بصیرت

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام آبان, 1394

محرم، ماه افزایش معرفت نسبت به شخصیت حضرت امام حسین(ع) و قیام عظیم ایشان است و یکی از راه‌های افزایش این شناخت بی‌شک مطالعه و انس بیشتر با کتاب‌هایی است که در این زمینه نوشته شده است، اما کدام کتاب‌ها تأثیر بیشتری در آگاهی ما نسبت به حادثه عاشورا دارد


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)از خراسان جنوبی، هر چه بیشتر عاشورا و محرم را بشناسیم، بهتر و عمیق‌تر نقشی که این قیام عظیم در زنده نگه داشتن اسلام اصیل و ناب محمدی داشته را درک خواهیم کرد. چگونه می‌توان محب امام حسین(ع) بود و نخواست که بیشتر از محبوب بدانیم.محرم ماه افزایش معرفت نسبت به شخصیت حضرت امام حسین(ع) و قیام حماسه‌ساز ایشان است و یکی از راه‌های افزایش این شناخت بی‌شک مطالعه و انس بیشتر با کتاب‌هایی است که در این زمینه نوشته شده است.اما کدام کتاب‌ها تأثیر بیشتری در آگاهی ما نسبت به حادثه عاشورا دارد. در آستانه ماه محرم به سراغ کارشناسان رفتیم و این سؤال را مطرح کردیم که مطالعه چه کتبی را در ماه محرم توصیه می‌کنید.
حجت‌الاسلام علیرضا نخعی‌پور، کارشناس مشاوره حوزه علمیه خراسان جنوبی در این‌باره به خبرنگار ایکنا گفت: یکی از کتاب‌های بسیار مفیدی که درباره حضرت سید الشهدا(ع) نوشته شده و و بسیار مفید است کتاب قیام امام حسین(ع) نوشته مرحوم سید جعفر شهیدی است.کتابی که ثمره 50 سال تحقیقات نویسنده است. وی اظهار کرد: مرحوم سید جعفر شهیدی تحقیقات و پژوهش‌های قریب 50 سال خود را در این کتاب گرد آورده است و از این جهت این کتاب پشتوانه علمی و پژوهشی محکمی دارد که از برجستگی‌های آن محسوب می شود. این کتاب نگاهی تاریخی و جامعه‌شناختی به قضیه کربلا دارد و مرحوم شهیدی سندهایی که در کتاب خود آورده را بررسی کرده است که این مهم از دیگر نقاط مثبت کتاب است. مرحوم سید جعفر شهیدی از جمله محققان برجسته‌ای است که در حوزه و دانشگاه به مراتب علمی بالایی رسید، تألیفات متعددی در موضوعات دینی و تاریخی دارد که مطالعه آنها توصیه می‌شود.
آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، ممکن است عده‌ای وقت و فرصت مطالعه کتاب‌های حجیم و طولانی را نداشته باشند که به این افراد مطالعه کتاب آذرخشی دیگر از آسمان کربلا پیشنهاد می‌شود که آن هم کتاب مناسب و آموزنده‌ای برای علاقمندان به کتابخوانی در زمینه واقعه عاشورا است.این کتاب مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح یزدی درباره قیام سید الشهدا(ع) است که توسط شاگردان ایشان گردآوری شده و با نگاهی اعتقادی و اجتماعی واقعه عاشورا مورد بررسی قرار گرفته است.
حجت‌الاسلام مهدی اسدالهی، مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی نیز در این باره گفت: هر کسی پای درس و منبری که برای امام حسین(ع) است نشسته باشد حتماً نام کتاب زیبای حماسه حسینی مرحوم شهید مطهری را شنیده است.در این کتاب شهید مطهری به صورت دقیق از زوایای مختلف قیام عاشورا(ع) را مورد بررسی قرار داده است و نکات درس آموزی برای دوستداران و عزاداران حضرت سید الشهدا(ع) مطرح می‌کند که باید درباره آن اندیشید.تأکید بر شعور حسینی همراه با شور دینی در کلام شهید مطهری
مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان جنوبی بیان کرد: کتاب دیگری که در زمینه آشنایی با امام حسین(ع) پیشنهاد می‌شود کتاب فرهنگ جامع سخنان امام حسین(ع) است که در این کتاب سخنان حضرت از کودکی تا هنگام شهادت گردآوری شده است. درج اسناد سخنان همراه با توضیحات لازم و تفسیر آن از نکات مثبت و برجستگی‌های این کتاب قطور است که می‌توان به آن اشاره کرد.حجت‌الاسلام سید‌حسن سیدی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: منابع مطالعاتی در زمینه قیام امام حسین(ع) بسته به مخاطب، سلیقه و ذائقه او متفاوت است و نمی‌توان برای همه نخسه واحدی پیچید.
کتاب حماسه حسینی با گذشت 40 سال از تألیف هنوز روایت نو از کربلا ارائه می‌دهد.کتابی که برای عموم مردم قابل استفاده است و می‌توان مطالعه کرد، دو جلد کتاب حماسه حسینی شهید مطهری است که تأمل در آن به ویژه برای دانشجویان و طلاب اهل مطالعه توصیه می‌شود.کتاب حماسه حسینی با گذشت 40 سال از تألیف هنوز روایت نو از کربلا ارائه می‌دهد که نشان از عمق بصیرت و نیازشناسی شهید مطهری دارد.سیدی با اشاره به اینکه بخشی از خطاءها و تحریفات در حوزه  وقایع روز عاشورا و چگونگی شهادت امام حسین(ع) و یارانشان رخ می‌دهد، ادامه داد: از این رو مطالعه مقاتل معتبر و قابل استناد برای جلوگیری از این تحریفات توصیه می‌شود.
کتاب لهوف، منبع مقتل خوانی‌های رهبر انقلاب
وی یادآور شد: یکی از مقاتلی که به زبان فارسی ترجمه شده و نکات ارزشمندی دارد، کتاب لهوف سید بن طاووس است که بزرگان حوزه بسیار بر آن تأکید دارد و رهبر معظم انقلاب نیز هر گاه ذکر مصیب امام حسین(ع) و اصحابشان را می‌گویند اشاره به کتاب لهوف سید بن طاووس دارند.

 


فرم در حال بارگذاری ...