« آيا مي دانيد درهم كوبنده شيطان چيست؟همه باید مبلغ ولایت علوی و حکومت دینی و نظام اسلامی باشیم. »

نشانه های شیعه چیست؟

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 13ام شهریور, 1396

 

ائمه معصومین علیهم السلام از نخستین امام تا امام دوازدهم هر یك در عصر امامت خویش در تبیین حقیقت اسلام و شیعه شناسی گام های بلندی برداشته و معارف شیعه را گسترش داده اند. امام یازدهم امام حسن عسكری علیه السلام در حدیثی پنج علامت ایمان و تشیع را برشمرده و پیروان خویش را به سوی آن دعوت كرده اند. به نقل شیخ طوسی امام حسن عسكری علیه السلام فرموده اند: علامات المومن خمس: صلاه احدی و خمسین و زیاره الاربعین والتختم فی الیمین و تعفیر الجبین والجهر ببسم الله الرحمن الرحیم. 1 علامات مومن پنج چیز است: 51 ركعت نمازگذاردن در هر شب و روز (17 ركعت نماز واجب و 34 ركعت نافله) و زیارت اربعین و انگشتر در دست راست كردن و بر خاك سجده نمودن و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم. با توجه به مجموعه این نشانه ها با هم روشن می شود كه منظور از «مومن» در متن حدیث «شیعه» می باشد و بنابر این از ویژگی های شیعیان اهل بیت علیهم السلام این پنج حكم الهی است.

از مرحوم صدوق در كتاب «توحید» از حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام روایت است كه فرمود:انما شیعتنا من شیعنا، و اتبع آثارنا، و اقتدى باعمالنا«بحار الانوار» ج 3 ص 394.«حقا كه فقط شیعیان ما كسانى هستند كه از ما پیروى كنند و گام خود را به جاى گام ما گذارند، و از آثار و اخلاق ما متابعت كنند، و اقتدا به كردار ما بنمایند».

ابو بصیر گفت:امام صادق(علیه السلام)فرمود:شیعیان ما پرهیزگار،کوشا در کار خیر،وفادار، امانتدار و اهل زهد و عبادتند.در هر شبانه روز ،پنجاه یک رکعت نماز می گذارند.شبها را [به عبادت] بیدارند و روزها را روزه می گیرند.زکات مالشان رو می دهند و حجّ خانه ی خدا را بجا می آورند و از هر کار حرامی دوری می کنند. (بحارالانوار،جلد65،صفحه 167،حدیث23)

قال الصادق(ع): امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصلوة كیف محافظتهم علیها و الى اسرارنا كیف حفظهم لها عند عدوّنا والى اموالهم كیف مواساتهم لاخوانهم فیهاشیعیان ما را به اوقات نماز امتحان كنید كه چگونه به آن اهمیّت مى دهند، و این كه چگونه اسرار و مقامات ما را در نزد دشمنان بازگو نمى كنند و همچنین با اموالشان امتحان كنید كه چگونه به دیگر برادرانشان كمك مى كنند….tebyan.net


فرم در حال بارگذاری ...