« سخنان حکیمانه لقمان به فرزندشچگونه احترام ماه رجب را نگه داریم؟! »

وقتی که خدا برای بنده اش شر میخواهد!!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 10ام اردیبهشت, 1394

 

 


اگر خیر بخواهی، خدا خیر برایت می‌‌خواهد و اگر شرّ بخواهی ولو برای دیگران، خدا هم برایت شرّ می‌خواهد.به خصوص طوری است که پروردگار عالم، خلق را عنوان عیال خودش بیان کرده «الْخَلْقُ عِیالُ اللَّهِ»، لذا هر که برای دیگران بدی بخواهد، پروردگار عالم، آن بدی را در درون خودش قرار می‌دهد.

 


دعا

 

آیت‌الله روح‌الله قرهی، متولی و مۆسس حوزه علمیه امام مهدی(عج) جلسه درس اخلاق که در در مهدیه القائم المنتظر(عج) واقع در شرق تهران برگزار شد به موضوع «شرّ» پرداخت. قسمتی از سخنان ایشان در ادامه می آید:

 

 

 

دعا، قرآن صاعد است

یکی از آن لحظاتی که انسان به خوبی خیر را درک می‌‌کند و می‌‌فهمد که شرّ چیست، همان لحظه نیاز است که دیگر دست به دعا برمی‌‌دارد. لذا پروردگار عالم یکی از آن زمان‌ها را رجب‌‌المرجّب قرار داد. در همین دعایی هم که بیان فرمودند: در ماه رجب، بعد از هر نماز خوانده شود («یا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیرٍ …»)، انسان، طلب خیر از باری‌تعالی می‌کند؛ چرا که هر چه خیر است، مِن ناحیه الله می‌باشد و هر چه شرّ است، از نفس دون و وسوسه‌‌های شیاطین جنّ و انس است.

لذا طلب خیر از باری‌تعالی آن‌قدر مهم است که به ساحت قدسش عرضه می‌د‌اریم: «یا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ کُلِّ شَرٍّ» ای کسی که هر چه خیر است، امیدش، مِن ناحیه ذوالجلالی توست و هر چه شرّ است، امید است که تو ایمن بدهی که می‌دانیم مِن ناحیه النّاس است.

«یا مَنْ یعْطِی الْکَثِیرَ بِالْقَلِیلِ یا مَنْ یعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یا مَنْ یعْطِی مَنْ لَمْ یسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً» وقتی انسان بفهمد تمام خیر دنیا از ناحیه حضرت حقّ است، لذا از او مجدّداً می‌خواهد که «أَعْطِنِی»تو عطا کن، «بِمَسْأَلَتِی إِیاکَ جَمِیعَ خَیرِ الدُّنْیا وَ جَمِیعَ خَیرِ الْآخِرَةِ وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیاکَ جَمِیعَ شرّ الدُّنْیا وَ شرّ الْآخِرَةِ».

 

مهار نفس؛ راه قرار گرفتن در خیر

همین دعا به ما بیان می‌‌کند که تمام مقولات عالم در این دو باب است، یا خیر است، یا شرّ. اگر انسان به خوبی این را درک کند؛ باید به خیر برود و از همه شرّها دور شود و از حضرت ذوالجلال و الاکرام بخواهد که عنایت کند. لذا عرضه می‌داریم: «وَ اصْرِفْ عَنِّی بِمَسْأَلَتِی إِیاکَ جَمِیعَ شرّ الدُّنْیا وَ شرّ الْآخِرَةِ» تو از من دور کن، آن شروری که مرا در دنیا گرفتار می‌کند و آخرت من را هم از بین می‌برد که اولیاء خدا بیان کردند: تمام این‌ها، از نفس دون است.

به یک تعبیری که آن مرد الهی و عظیم‌الشّأن میرداماد بزرگوار، ملّای عظیم‌‌الشّأن می‌‌فرماید، «الشر قضایاء النفسانیه و الخیر الهامات الالهیه»، شرّ، همه از قضایای نفسانی انسان است و خیر، همه الهامات ذوالجلال و الاکرام است که اگر کسی توانست این نفس دون را مهار کند، صددرصد در خیر قرار می‌‌گیرد و عمده، همین است.

امام محمّد باقر(صلوات اللّه و سلامه علیه) می‌فرمایند: طوری خیر محض باش که دیگر اصلاً شرّی در تو نباشد؛ چون اگر ‌طوری خیر بودی که شرّ هم کنارت بود، آن موقع همین شرّهای کوچک هم گرفتارت می‌کند

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...