« چه اعمالی را پنج رکن سنت پیغمبران می نامند؟ثروت حاضری »

ویژگی های انسان کریم النفس

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 11ام مهر, 1396

ویژگی های انسان کریم النفس

1.     امام علی علیه السلام فرمودند: ” اولین ویژگی شکرگزاری در برابر نعمتهای خداوند هر چند هم که کم باشد". و در مقابل آن انسان لئین، طمع به افزایش نعمت و مال دارد.

2.     دومین خصوصیت، اهل بخشش و تغافل بودن هست. ما یک غفلت داریم یک تغافل. غفلت ناپسند است و مذموم. ولی تغافل پسندیده است. یکی از ویژگی های انسان های کریم النفس، تغافل است. یعنی با اینکه دیده ای ولی خود را به ندیدن بزنی. با اینکه شنیده ای ولی خود را به نشنیدن بزنی. اگر این ویژگی در جامعه و  خانواده رعایت شود دیگر هیچ مشکل و دعوایی وجود نخواهد داشت.

امام علی علیه السلام فرمودند:” آدم کریم النفس خود را به غفلت می زند". یا فرمود: ” از بهترین کارهای انسان کریم النفس این است، کاری را که فهمیده می گوید نفهمیدم". امام علی علیه السلام در کوچه ها راه می رفتند. می فرمودند: کسی که ناصبی بود به من دشنام داد. حضرت دیدند که دشنام می دهد ولی خود را به ندیدن زدند. شنیدند که دشنام می دهد ولی خود را به نشنیدن زدند. حضرت فرمود: گذشتم و با خود گفتم با یک علی بن ابی طالب دیگر است. فقط من با این اسم نیستم. گفتند اقا با شما بود. ولی امام فرمود نه با من نبود.

3.     ویژگی دیگر انسان کریم النفس، وفادار بودن می باشد.

کسی که سرقولش نماند کریم نیست. اهل بیت علیهم السلام پناهگاه محمد و آل محمد هستند که ما در مواقع مشکلات باید وارد آن پناهگاه شویم. اهل بیت علیهم السلام در این مواقع به ما وفا می کنند. اگر مشکل برایت پیش آمد به قم برو و از کریمه اهل بیت علیهم السلام کمک بگیر.

4.     یکی دیگر از ویژگی های انسان کریم النفس، خود را بدهکار مردم می داند. این ادم که کار خوبی انجام می دهد، فکر می کند که بدهکار مردم است. حضرت فرمود:” ادم کریم النفس اگر کارهای خوب انجام می دهد، انگار که باری بر دوشش بوده که برداشته است".

یعنی وقتی امام رضا علیه السلام گره از مشکلات ما باز می کند، خود را بدهکار ما می داند؟ حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مقامش این است که از اهل بیت، کریمه آنان شده است. که امام صادق علیه السلام فرمود: ” برای خدا حرمی است در مکه، برای پیامبر حرمی است در مدینه، برای امام علی علیه السلام حرمی است در کوفه( در آن زمان نجف نبوده است)، و برای ما اهل بیت حرمی است و آن هم در قم است".

5.     دیگر خصوصیت، آبرو داشتن است.

حال کریم به چه کسی گفته می شود؟ معاویه لعنت الله علیه به نزد امام حسن علیه السلام رفت و پرسید: اقا شما چه کردید که همه به شما کریم اهل بیت گویند؟ امام فرمودند: “وقتی گره ای در زندگیتان می افتد، وقتی بیرون از منزل می آیید به قصد اینکه نزد اهل بیت رفته و مشکلتان را با اهل بیت علیهم السلام بازگو کنید، ما مشکلتان را حل می کنیم"./ حجت الاسلام خلج http://vareth.ir


فرم در حال بارگذاری ...