« هر جا که مي‌روم ز غمت ديده پر نم است - هر ماه من ز داغ تو ماه محرم استمن غلام حسین هستم »

پیمودن راه طلبگی بدون سحرخیزی مشکل است

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 30ام شهریور, 1396

 

موازین طلبه بودن باید دانسته و رعایت شود.

آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در جمع طلاب لبنان در ادامه سخنان خود به بیان ضرورت های تحصیل علم در حوزه های علمیه پرداخته و تاکید کردند: هر شغلی موازینی دارد و طلبگی هم موازینی دارد که باید رعایت شود و اصل اول در طلبه بودن اخلاص است که طلبه بودن باید با اخلاص آغاز شود و با آن همراه باشد و از این رو همه ما باید جوانی و نیروی خود را برای خدمت به اسلام آماده کنیم و توجه داشته باشیم که بدون اخلاص، علم برکت ندارد.

اخلاص، شرط مهم طلبگی

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطر نشان کردند: در کتاب های مهم اخلاقی مانند منیة‌المرید و آداب المتعلمین از اخلاص به عنوان شرط مهم تحصیل علوم دینی یاد شده است. راه طلبگی راه شیخ طوسی ها و شیخ صدوق ها است و از این رو باید با همت بلند گام برداریم تا ما هم به آن موقعیت برسیم.

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیت کوشش، جدیت و تلاش در راه طلبگی گفتند: افراد سست و تنبل در هیچ کاری موفق نمی شوند و امام صادق علیه السلام در روایتی ما را از تنبلی و سستی برحذر داشته و فرموده اند إیّاک وَ الکسَل.

پیمودن راه طلبگی بدون سحرخیزی مشکل است

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت تهذیب و اخلاق گفتند: تمام فعالیت ها باید با سحرخیزی، تهجد و نماز شب همراه باشد، زیرا سحرخیزی نورانیتی در دل انسان ایجاد می کند که بدون آن نورانیت، پیمودن راه طلبگی مشکل است و در قرون گذشته علما به طلابی که اهل نماز شب نبودند درس نمی دادند، زیرا از نظر علما سحرخیزی موجب آمادگی پذیرش علوم دینی در طلاب می شود.


فرم در حال بارگذاری ...