« شهادت ریحانه الرسول س تسلیت بادبازدید مدیریت حوزه های علمیه استان لرستان از حوزه علمیه محدثه بروجرد »

ِِگزیده ای از گزارش برگزاری دهمین جشنواره قرآنی حوزه های علمیه خواهران و طلاب شرکت کننده لرستانی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 22ام اسفند, 1394

برنامه دهمین جشنواره قرآنی  با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز شد.
در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای اسکندری –معاون محترم فرهنگی - تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران- پس از تسلیت ایام فاطمیه تأکید کردند که طلاب پس از تلاوت و حفظ قرآن می بایست به عمل به آموزه ها و مفاهیم قرآن پایبند باشند. ایشان سبک زندگی برخاسته از مفاهیم قرآنی را بسیار پرخیر و برکت خواندند و از طلاب خواستند که مبلغ و مروج این سبک زندگی عالی در جامعه باشند..همچنین با اشاره به تأثیر و جایگاه مادران در انتقال مفاهیم والای قرآنی به فرزندان افزودند:عنایات الهی وقتی شامل حال کسی می شود،زندگی اش قرآنی می شود.
ایشان در بخشی دیگر از سخنانشان افزودند:در این جشنواره 10667 طلبه از مدارس سراسر کشور شرکت کردند که همگی می توانند در ترویج قرآن سهیم باشند.از تعداد 3225 نفر در مسابقه نسیم،557 نفر به مرحله استانی راه یافتند .از تعداد 2123 نفر در مسابقه تبیان ،299نفر به مرحله استانی راه یافتند و در بخش حفظ موضوعی 1523 نفر شرکت کردند که 239 نفر به مرحله استانی راه یافتند.در بخش اشراق هم 540 نفر در مسابقه شرکت نمودند.ایشان در پایان توصیه ای به طلاب فرمودند:برای خدا زندگی کنیم،برای خدا تبلیغ کنیم و برای خدا عمل کنیم تا در پیشگاه الهی با عظمت شویم.


در ادامه برنامه، مرجع عالیقدر حضرت آیت الله مکارم شیرازی به ایراد بیاناتی پرداختند.ایشان در بخشی از بیاناتشان فرمودند:وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد بعضی از سران مخالفان اسلام که به واسطه عظمت انقلاب اسلامی به سکوت و انزوا کشیده شده بودند می گفتند شما قشر زنان را در مسائل دینی نادیده گرفته اید.حال می بینیم که خواهران در امر دین و تبلیغ آن بر برادران پیشی گرفته اند.
ایشان افزودند یکی از مسیرهای رسیدن به قرب پروردگار و سیر و سلوک الی الله ،انتخاب الگوها و اسوه های مناسب است که در قرآن اسوه حسنه به وجود شریف پیامبر اسلام اختصاص یافته است و الگوهای دیگری مطرح شده که از میان آنان آسیه همسر فرعون و حضرت مریم سلام الله علیهما الگوهای موفق زنان مسلمان هستند.
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای جمشیدی –مدیرکل مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور-بخش دیگری از برنامه های جشنواره بود.
ایشان در بخشی از بیاناتشان فرمودند:امروز بیش از 444 مدرسه علمیه با قریب به 60000 طلبه در حال فعالیت هستند.شاید کمتر از یک دهم از اساتید هنگام تأسیس مرکز از خواهران بودند که امروزه این تعداد به بیش از پنج ششم رسیده است.مدیران مدارس علمیه سراسر کشور بالاتفاق از خواهران تحصیل کرده هستند که این آمار نوید یک استقلال و خودکفایی را در حوزه های علمیه می دهد.مبلغان خواهر در عرصه های فرهنگی حضور فعال دارند به طوریکه 10000 مبلغ سامان دهی شده،6000 فرصت تبلیغی،226کانون پژوهشی،158 انجمن علمی ،497 هسته پژوهشی،517 کرسی آزاداندیشی،210طرح پژوهشی،496 نشست هم اندیشی علمی،801 کارگاه مهارت افزایی داریم که توسط خواهران طلبه تدوین شده اند.


همچنین افزودند:در جشنواره علامه حلی که جشنواره مشترک خواهران و برادران است حضور خواهران و احراز رتبه آنان بسیار چشمگیر است.
ایشان در بخشی دیگر از سخنانشان با اشاره به فعالیت های طلاب خواهر در فضای مجازی فرمودند:شبکه علمی یژوهشی حوزه های علمیه خواهران-کوثرنت- داراری 70000 کاربر ثبت نامی است که 15000 از آنها فعالند و در یک مدت کوتاه 1300000 فعالیت از آنها ثبت شده است.در بخش عمران 185 مدرسه علمیه ساخته شده و 161 پروژه در دست اجراست.35 پروژه در شرف احداث است و این تلاش های هماهنگ نوید وضع مناسبی برای حوزه های خواهران در سه سال آینده دارد.
در ادامه برنامه حجت الاسلام و المسملین قرائتی به ایراد بیانات ارزشمندی پرداختند.ایشان با اشاره به جریان همیشگی قرآن و نو بودن آن در طول تاریخ فرمودند:شما اگر قرآنی باشید کم نمی آورید و همیشه حرف نو دارید.
همچنین فرمودند:آنچه را برای دیگران می گویید باید واجب باشد یا لااقل مستحب باشد و مشکل جامعه یا لااقل مشکل فردی از جامعه را حل کند.
حضرت حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در بیان ویژگیهای قرآن فرمودند این کتاب چهار ویژگی دارد:
اولا موعظه است،ثانیا شفاء لما فی الصدور است،ثالثا کتاب هدایت است،رابعا رحمت است برای عالمیان و خصوصا مومنین به آن.
علاوه بر بهره مندی شرکت کنندگان جشنواره از بیانات علمای بزرگوار مدعو در این جشنواره،به طلاب شرکت کننده جوایز و هدایایی تقدیم و از آنها قدردانی به عمل آمد.
شایان ذکر است که از استان لرستان پنج نفر از طلاب به مرحله کشوری راه پیدا کردند و در این جشنواره شرکت کردند و هدایایی را دریافت نمودند.


فرم در حال بارگذاری ...