« احکام عقد موقتآشنایی با روش پخت 13نوع ماهی »

احکام تقلب

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 28ام آبان, 1392

حکم تقلب حرمت است؟!

مسئله انجام تقلب مبتني بر چند کار خلاف است: 1. تقلب مخالفت با قانون امتحانات است و مخالفت با قانون جايز نيست. 2. مبتني بر دروغ است، چون دانش آموز يا دانشجو و… هنگام تحويل برگه آن را به نام خود تحويل مي دهد و ظاهراً بايد معلومات خودش باشد، در حالي که چنين نيست. 3. رضايت طرف مقابل نه تنها اعتبار ندارد، بلکه بسا شريک در جرم محسوب شود. 4. حق شخص ديگري ضايع شده است.

——————————————————————————–
سوال: پولي که از طريق نوشتن پايان‌نامه براي ديگران به دست آمده، چه حکمي دارد؟با توجه به اينکه نوشتن پايان‌نامه در دانشگاه‌ها و ساير موسسات، جهت ارزيابي علمي افراد صورت مي‌گيرد، سپردن اين کار به افراد ديگر (طوري که عرفاً آن پايان‌نامه نتيجه علمي فرد محسوب نشود) نوعي تقلب و ادعاي بدون واقعيت به شمار مي‌آيد و بر خلاف قوانين و مقررات مربوطه است؛ لذا اين عمل جايز نبوده و أخذ پول در مقابل آن نيز جايز نيست. البته برخي از مراجع تقليد، معتقدند در صورت رضايت صاحبان پول، تصرف در آن اشکالي ندارد.

پاسخ مراجع عظام تقليد نسبت به اين سوال، چنين است:

حضرت آية الله العظمي خامنه‌اي (مد ظله العالي):
تابع قوانين و مقررات مربوطه است؛ و در صورتي که خلاف قوانين و مقررات دانشگاه باشد جايز نيست؛ و أخذ پول در مقابل عملى که مخالف قوانين و مقررات است جايز نيست.

 

حضرت آية الله العظمي سيستاني (مد ظله العالي):
تصرف با رضايت صاحبان پول اشکال ندارد.

 

حضرت آية الله العظمي صافي گلپايگاني (مد ظله العالي):
در مورد س?ال، عمل في نفسه اشکالي ندارد. بلي، اگر تبعات سوء داشته باشد، مثلاً فتح بابي براي اشتباه کاري در بعضي از امور يا اختلال نظام يا بعضي ادعاهاي بدون واقعيت يا گول زدن اشخاص و هر تالي فاسد ديگري از اين جهت باشد، جايز نيست.

 

حضرت آية الله العظمي مکارم شيرازي (مد ظله العالي):
اين عمل جايز نيست و تصرف در آن پول، اشکال دارد.

 

حضرت آية الله العظمي نوري همداني (مد ظله العالي):
بايد به صاحبانش برگردانده شود.

(توجه: استفتا از دفاتر آيات عظام: خامنه‌اي، سيستاني، صافي گلپايگاني و نوري همداني، مکارم شيرازي (مد ظلهم العالي) توسط سايت اسلام کوئست انجام گرفته است)

سوال: تقلب در امتحانات با توجه به اين که طرف مقابل راضي باشد، چه حکمي دارد؟ظاهراً در حرمت تقلب ميان فقها اختلافي نيست، آن چنان که کتاب «رساله ي دانشجويي» در پاسخ به اين س?ال که حکم تقلب در امتحان چيست؟ از قول همه ي مراجع عدم جواز را به عنوان پاسخ نقل مي کند. (رساله ي دانشجويي، مسئله ي 539)

همچنين در اين کتاب در پاسخ به اين سوال که اگر طرف مقابل راضي به تقلب از روي نوشته اش باشد حکمش چيست، اين گونه آمده است: «همه ي مراجع: رضايت شخص مقابل هيچ تأثيري در حکم ندارد»؛ يعني حکم تقلب که همان حرمت است با رضايت طرف مقابل جايز نمي گردد.

در همين رابطه سوال ديگري از دفتر برخي مراجع صورت گرفته است که به همراه پاسخ تقديم مي شود:

سوال: اگر دانش آموز يا دانشجويي در امتحانات با تقلب نمره ي قبولي کسب کند و به مرحله ي بالاتر برود و از مزاياي آن استفاده کند، حکم استفاده از اين مزايا چيست؟حضرت آية الله خامنه اي (دام ظله):
تقلب حرام است، ولي اگر تخصص و مهارت لازم را براي کاري که براي آن استخدام شده دارد و مقررات استخدام رعايت شده، استخدام و دريافت حقوق اشکال ندارد.

 

حضرت آية الله فاضل لنکراني(ره):
مشکل است، شرعاً نمي تواند از اين مزايا استفاده کند.

 

حضرت آية الله بهجت (ره):
بايد جبران کند آن درس را.

 

حضرت آية الله تبريزي (ره):
تقلب دروغ عملي است و جايز نيست و اگر کسي اين کار را کرد و متصدي کاري شد که خبرويت نمي خواهد و مانند ديگران کار کرد، مانعي ندارد و در صورتي که آن کار خبرويت مي خواهد و شخص مذکور خبرويت آن را ندارد، تصدي آن جايز نيست.

 

حضرت آية الله صافي گلپايگاني (دام ظله):
تقلب در هر امري جايز نيست.

 

حضرت آية الله مکارم شيرازي (دام ظله):
در صورتي که در يکي دو ماده ي درسي تقلب کرده باشد، هرچند کار خلاف کرده، ولي مدرک گرفته شده و ادامه ي تحصيل و استخدام با آن مدرک اشکال ندارد.

 

حضرت آية الله سيستاني (دام ظله):
استفاده ي او اشکال ندارد، گرچه عمل او (تقلب) جايز نيست». (مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد، ج 3، ص 211)

لازم به توضيح است که اين مسئله (انجام تقلب) مبتني بر چند کار خلاف است:

1. تقلب مخالفت با قانون امتحانات است و مخالفت با قانون جايز نيست.

2. مبتني بر دروغ است، چون دانش آموز يا دانشجو و… هنگام تحويل برگه آن را به نام خود تحويل مي دهد و ظاهراً بايد معلومات خودش باشد، در حالي که چنين نيست.

3. رضايت طرف مقابل نه تنها اعتبار ندارد، بلکه بسا شريک در جرم محسوب شود.

4. حق شخص ديگري ضايع شده.


فرم در حال بارگذاری ...