« احکام تقلبوظیفه ما در برابر اشاعه فحشا چیست؟ »

آشنایی با روش پخت 13نوع ماهی

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام آبان, 1392

همه گزينه‌ها روي ميز است!

——————————————————————————–

از سرخ کردن بيش از حد ماهي خودداري کنيد زيرا در اين صورت اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در آن از بين خواهد رفت.

——————————————————————————–

پزشکان مي‌گويند ماهي بخوريد و سعي کنيد ماهي‌هاي متنوعي را در سبد غذايي‌تان داشته باشيد اما وقتي براي خريد آن مي‌رويم يا سري به بازار ماهي فروش‌ها مي‌زنيم. با انواع و اقسام ماهي‌ها روبرو مي‌شويم و سردرگم مي‌مانيم که کدام يک را برداريم. گاهي هم شايد فقط با توجه به قيمت‌ها يکي را انتخاب کنيم بدون آنکه بدانيم هر ماهي بايد به روشي خاص پخته شود و براي غذايي خاص مناسب است. اين مطلب به اين موضوع اختصاص دارد که هر ماهي بهتر است با چه روشي پخته و مصرف شود.

1. ماهي شوريده
ماهي شوريده گوشتي لطيف دارد و بهتر است به صورت شکم‌پر (البته بايد فقط تا کمر اين ماهي باز شود) يا سرخ شده طبخ و مصرف شود.

 

2. ماهي شير
اين ماهي تيغ ندارد بنابراين براي کساني که سختشان است ماهي تيغ‌دار بخورند، مناسب است. کباب و سوخاري، بهترين روش‌هاي پخت اين ماهي محسوب مي‌شوند.

 

3. ماهي حلوا سفيد
اين ماهي به دليل طعم عالي‌اي که دارد، بهتر است تقريبا بدون هيچ ادويه‌اي تهيه شود. فقط کافي است به آن نمک و زردچوبه بزنيد. اين ماهي را بايد همراه سرش نصف و فقط سرخ کنيد. ماهي حلواي سفيد بهترين گزينه براي خوردن با سبزي‌پلو است.

 

4. ماهي کفال
هنگام خريد ماهي کفال انواع درشت آن را انتخاب کنيد زيرا کفال‌هاي کوچک طعم مناسبي ندارند. بهترين روش پخت کفال، کباب کردن است آن هم به اين روش که آب نارنج، آب گوجه‌فرنگي و نمک را با هم مخلوط و ماهي را با آن آغشته کنيد و در ميان توري بگذاريد و کباب کنيد. هنگام کباب کردن نيز بايد افزودن سس تکرار شود تا زماني که ماهي کاملا بپزد.

 

5. اردک‌ماهي
اين ماهي پوست کلفتي دارد، بنابراين بايد پوستش کاملا گرفته و بعد پخته شود. کباب کردن و سوخاري کردن بهترين روش‌هاي پخت اين ماهي هستند اما بهتر است گوشت اردک ماهي به قطعه هاي بسيار نازکي برش داده و با مخلوط آب نارنج، سير و زعفران مزه دار شود تا هنگام خوردن گوشت آن احساس نکنيد سفت است.

ماهي‌هاي تازه 3 ويژگي اصلي دارند؛ چشم‌هاي شفاف و سالم، گوشت

ارتجاعي و باله‌هاي سالم و نشکسته. اگر باله‌هاي ماهي خردشده باشند،

يعني بارها و بارها يخ زده و يخش آب شده است

6. ماهي آزاد
ماهي آزاد به روش شکم‌پر يا سرخ شده براي خوردن آماده مي‌شود.

 

7. ماهي سالمون
سالمون را مي‌توان به صورت دودي، نيمه پخته در فر يا تفت داده شده در روغن زيتون آماده کرد.

 

8. ماهي سرخو
سرخ کردن و تهيه خوراک‌هاي چيني، به اين طريق که سبزي‌هاي تفت داده و گوشت ماهي تکه شده نيز به آن افزوده و تفت داده مي‌شود، بهترين روش‌هاي پخت ماهي سرخو است.

 

9. ماهي سفيد
اين ماهي را فقط بايد نمک زد و بدون هيچ ادويه‌اي سرخ و خوردن کرد.

 

10. ماهي سنگسر
سنگسر به دليل بافت گوشتي ويژه‌اي که دارد، براي تهيه خورش و قليه ماهي بهترين گزينه است و پس از پختن در غذا خرد نمي‌شود.

 

11. ماهي قزل‌آلا
اين ماهي را مي‌توان سرخ کرد، در فر گذاشت يا در مايکروفر (با قدرت 800 و به مدت 5 دقيقه) و حتي به روش گريل‌کردن براي خوردن آماده کرد.

 

12. ماهي هوکي
اين ماهي تيغ ندارد و مي‌توان آن را به صورت فيله شده براي تهيه غذاي فيش اند چيپس (غذاي معروف انگليسي)‌ استفاده کرد. البته قبل از اينکه آن را با خمير مخصوص سوخاري کنيد، بايد آن را در آرد برنج بغلتانيد.

 

13. ماهي تيلاپيا
اين ماهي وارداتي است و دو نوع با خط صورتي و خط سياه دارد و با هر روش پختي مي‌توان آن را آماده خوردن کرد. البته بهتر است انتخاب شما تيلاپيا با خطوط صورتي باشد زيرا از نظر طعم و مزه به نوع با خطوط سياه ارجحيت دارد.

ماهي شوريده گوشتي لطيف دارد و بهتر است به صورت شکم‌پر (البته بايد فقط

تا کمر اين ماهي باز شود) يا سرخ شده طبخ و مصرف شود

6 نکته ماهيانه
1. هرگز ماهي را با روغن زيتون به مدت طولاني سرخ نکنيد زيرا حرارت ديدن طولاني مدت اين روغن باعث توليد ترکيب‌هاي سرطان‌زا خواهد شد.

2. ماهي‌هاي تازه 3 ويژگي اصلي دارند؛ چشم‌هاي شفاف و سالم، گوشت ارتجاعي و باله‌هاي سالم و نشکسته. اگر باله‌هاي ماهي خردشده باشند، يعني بارها و بارها يخ زده و يخش آب شده است.

3. وقتي ماهي را سرخ کرديد، حتما روي دستمال حوله‌اي يکبارمصرف قرار دهيد تا روغن اضافي آن گرفته شود.

4. از سرخ کردن بيش از حد ماهي خودداري کنيد زيرا در اين صورت اسيدهاي چرب امگا 3 موجود در آن از بين خواهد رفت.

5. به ماهي زياد نمک نزنيد. در ضمن، هر ادويه‌اي را به هر ماهي نبايد زد زيرا هر ماهي طعم مخصوص به خود را دارد و با ادويه‌اي خاص مزه بهتري مي‌گيرد. دريا مانند باغي است که صدها درخت دارد و هر درخت ميوه‌اي منحصر به فرد، پس نمي‌توان گفت اين ماهي بوي زيادي دارد يا آن ماهي بدطعم است بلکه هر يک مزه خاص خود را دارد و به روشي ويژه مي‌توان آن را براي خوردن آماده کرد.

6. هرگز ماهي‌هاي ريز را (در صورتي که طبيعت ماهي درشت است) انتخاب نکنيد زيرا در اين صورت، مواد مغذي بسيار کمي دارد و براي خوردن مناسب نيست.

 


فرم در حال بارگذاری ...