| « اعمال محرم الحرام | بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت روزمبارزه با استکبار جهانی » |
دانش آموزان دیروز،امروز،فردا
نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 13ام آبان, 1392دانشآموزان در رژيم گذشته
دانشآموزان ديروز در رژيم گذشته مورد بيمهري قرارگرفته و توانمنديها و تواناييهاي آنان ناديده گرفته ميشد. خلاقيت، نوآوري و… جايي در رژيم گذشته نداشت، دغدغه اصلي آن رژيم، حاكم ساختن فرهنگ غربي در كشور و گرايش به غرب تحت لواي رسيدن به تمدن و پيشرفت بود.

با چنين تفكري فرهنگ ديني و ملي مورد بيتوجهي قرارگرفته و با ارزشها و باورهاي ديني مقابله ميشد؛ رژيم گذشته تلاش مينمودند دانشآموزان را با تشويق به فساد و مراكز فحشاء و
دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ و سرنوشت كشور بيتفاوت نموده و فكر و خلاقيت را از آنان بگيرد تا اين عناصر سازنده كشور را به انسانهايي بيمصرف تبديل سازد. امام خميني (ره) دراينباره فرمودند:«اصل برنامه اين بوده است كه جوانهاي ما را به فساد بكشند، براي اينكه مبادا يك قدرتي در مقابلشان قيام كند… اين ها ميخواستند هر فكري را كه احتمال بدهند كه اين فكر در مقابل آن هاست از بين ببرند… مراكز فسادي كه سر تا سر مملكت بود جوانها را مشغول ميكرد به امور شهواني كه به كلي افكار را از دستشان ميگرفت.آن ها بنا داشتند جوان هاي ما را فاسد كنند تا اينكه بي تفاوت بشوند راجع به مسايل خودشان و هر قضيهاي و هر بلايي سرشان بيايد… اين جوان ديگر نميتواند فكر بكند به اين كه سر مملكت چه آمده است.»
در چنين شرايطي نهضت اسلامي و آرمانهاي بلند امام (ره) موجب آگاهي و بيداري جوانان شد، آنان هويت از دست رفته خويش را در اين نهضت يافتند و رهبر انقلاب به آنان شخصيت و هويتبخشيد. آنان كه ميديدند منابع سرشار كشور پيش چشمان ملت توسط اجانب به يغما برده شده و دولتمردان وقت تنها به فكر عيش و نوش خويش هستند و توجهي به كشور و مردم ندارند، سعادت و رهايي از چنگال ظلم و بيعدالتي را در آرمانهاي امام (ره) يافتند و نهضت اسلام خواهي و عدالتطلبي امام (ره) را با دل و جان همراهي كردند.
به تعبير زيباي شهيد مطهري: «نداي امام خميني(ره) از قلب فرهنگ، از اعماق تاريخ و از ژرفاي روح اين ملت بر ميخاست. او به مردم شخصيت داد، خود واقعي و هويت اسلامي آن ها را به آنان بازگرداند، مردم را از حالت خودباختگي خارج كرد. اين بزرگترين هديهايي بود كه رهبر به ملت داد؛ او توانست ايمان از دست رفته مردم را به آنان بازگرداند و آنها را به خودشان م?من كند.»
سه مركز عمده در روند انقلاب اسلامي
سه مرکز مسجد، حوزه علميه و دانشگاه در روند انقلاب اسلامي نقش تعيينکنندهاي داشتند. اين مراكز كه پايگاهها و كانونهاي اصلي مبارزه و انقلاب بودند در تعميق و گسترش آرمانها و شعارهاي انقلاب اسلامي و پيشبرد نهضت تأثير بسزايي داشتند. اين مکانها مراكز اصلي حضور دانشآموزان در شكلگيري و پيروزي انقلاب اسلامي محسوب ميشدند، به گونهاي كه نام اين مراكز تداعيکننده حضور پرشور جوانان و آميخته با نام آنان بود.
با پيروزي انقلاب اسلامي در ايران، بزرگترين تحول جهاني قرن بيستم به وقوع پيوست. بنيانگذار اين انقلاب با قيام خود، غرور ملتهاي مستضعفي را که سالياني مديد مورد ظلم قرارگرفته بودند، به آنان بازگرداند. نقش دانشآموزان در پيروزي و تداوم انقلاب اسلامي در سالهاي نخست پيروزي انقلاب اسلامي بسيار مشهود بود.
نهاد امور تربيتي هم با هدف گسترش و تعميق ارزشهاي انقلاب اسلامي در نظام آموزش و پرورش كشور شروع به شکلگيري كرد. بر همين اساس شهيدان رجايي و باهنر در دوران تصدي وزارت آموزش و پرورش در سال 1359 شمسي اقدام به تأسيس ستادهاي امور تربيتي در مدارس كردند تا دانشآموزان به ارزشهاي اسلامي ترغيب شوند.
دانشآموزان امروز
دانشآموزان امروز، مديران فرداي جامعه ما به شمار مي روند و بايد در تربيت مناسب آنان نهايت تلاش خود را به کار گيريم. بايد کاري کنيم که آنان به بهترين شکل تربيتشده و پرورش يابند. شوراها در مدارس نقش قابلتوجهي ايفا ميکنند و باعث کسب مهارتهاي اجتماعي کودکان و نوجوانان ميشوند. مجالس دانشآموزي نيز از دل مدارس و شوراهاي دانشآموزي انتخاب ميشوند و در تصميمگيريهاي آينده براي اداره مدارس و مراکز تحصيلي نقش مهمي ايفا ميکنند.
آري، مدرسه مهمترين واسطه انتقال دانش و مهارت فني است. براي همين در دوره نخستوزيري شهيد رجايي و در دوران تصدّي شهيد باهنر در وزارت آموزش و پرورش آنها به تأسيس ستادهاي امور تربيتي در مدارس كشور اقدام كردند تا فرهنگ اسلامي گسترش يابد و دانشآموزان را به حرمت نهادن و عمل به ارزشهاي اسلامي ترغيب كنند.
پاسداري از ارزشهاي اسلامي و دستاوردهاي انقلاب، برنامهريزي و ايجاد هماهنگي بين عملكرد عوامل تربيتي، توجّه جدي به نقش معلمان در فعاليتهاي تربيتي و توجه به نقش دانشآموزان در فعاليتهاي تربيتي از جمله اهداف آموزش و پرورش است.
شهيد بزرگوار، رجايي فرهنگيان را سربازان انقلاب در آموزش و پرورش ناميد. چه پر معناست كلام امام (ره) كه فرمودند: «اگر تهذيب در كار نباشد علم توحيد هم به درد نمي خورد.»
بنابراين اين نهاد از بدو شکلگيري تا امروز مجموعه وسيعي از عملكردها و وظايف متعددي را بعهده داشته و تحقق امر تربيت را منوط به حضور مربي و فعاليتهاي رسمي غير كلاسي در كنار آموزشهاي كلاسي ميداند.

دانشآموزان فردا
دانشآموزان فردا، آيندهسازان فرداهايي بهتر هستند. استمرار و بقاي هر جامعه مستلزم آن است كه مجموعه باورها، ارزشها، رفتارها، دانشها و مهارتهاي آن به نسلهاي جديد انتقال يابند. با اميد اين که فرزندان فرداي ايران اسلامي، همچون گذشته حافظ سه مرکز مسجد، حوزه علميه، دانشگاه و آرمانهاي دانشآموزان ديروز باشند که با خون خويش نهال انقلاب را پرثمر ساختند. به اميد آن روز…
فرم در حال بارگذاری ...
