« حدیث گرانقدرانتخابات »

مراقبت گفتار

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام دی, 1394

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی؛مراقب باشیم در گفتار خود به دین لطمه نزنیم

 تاثیری که ساده بودن و ساده بیان کردن مطالب بر روی مخاطب دارد، استفاده از ادبیات سخت و سنگین، تاثیر لازم را نخواهد داشت، تبلیغ رسالت اصلی حوزویان است پس خیلی درگیر الفاط و القاب نباشید.» حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی  گفت: تبلیغ باید بر محور قرآن ارائه گردد.قرآن در بردارنده تمام علوم و اصول اخلاقی است هر انسانی برای رسیدن به سعادت، نیازمند آن است و در حقیقت قرآن دستور العمل زندگی بشریت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به جایگاه نماز و نقش آن در هدایت انسان گفت: حقیقت نماز، معرفت و ولایت الهی است و تمام ابعاد مادی و معنوی انسان را در خود جای داده است و او را زشتی ها و منکرات باز می دارد و با ارزش ها و کرامت های انسانی آشنا می کند.

 ویژگی های یک مبلغ موفق

- روحانی باید با مردم زندگی کند تا با آگاهی از نیازهای جامعه، پاسخگوی آنها باشد و سخنانش در مخاطب اثر کند بطوریکه  رفتار و کردار شایسته مبلغ بهترین شیوه ترویج معارف الهی محسوب می شود.

- مبلغ باید بداند اگر مطلبی را نمی داند با صراحت و شجاعت بگوید نمی دانم ، به همه سخن ها جواب ندهد، در جواب، به نقاط مهم توجه شود بطوریکه از پیامبر(ص) مى‏پرسند: چه چیزى انفاق كنیم؟ پیامبر اكرم‏(ص) به جاى بیان آن چیز، مى ‏فرماید: هرچه مى‏ دهید اول به والدین و بستگان و نزدیكان بدهید. «ما انفقتم من خیر فللوالدین»،  کوتاه گفتن از جمله مطالبی است که مبلغین باید نسبت به آن توجه داشته باشند.

- با کرامت، رسا و نرم سخن گفتن را از ویژگی های دیگر مبلغان برشمرد. توجه به بازتاب سخن داشتن از دیگر ویژگی های مبلغین است بطوریکه هنگام سخنرانى پیامبر(ص) مسلمانان به آن حضرت مى‏ گفتند: «راعنا» یعنى رعایت حال ما را بكن و شمرده‏ تر سخن بگو، این تعبیر در عرف یهود نوعى دشنام تلقّى مى‏ شد و برخى از یهودیان این كلمه را دستاویز قرار داده و از آن سوءاستفاده مى‏ كردند. آیه نازل شد كه به هنگام سخن‏ گفتن و حرف‏ زدن، به انعكاس حرف‏ها و برداشت دیگران نیز توجه داشته باشید و با ملاحظه سخن بگویید و به دیگران فرصت سوءاستفاده ندهید.

  نتیجه: ممكن است افراد در حرف و سخن خود حسن نیت داشته باشند؛ ولى بازتاب سخن مهم است؛ زیرا ممكن است سخن بازتابى منفى داشته و باعث ضربه زدن به دین، اعتقاد، رهبرى و جامعه اسلامى شود. افرادى كه در عزادارى‏ها به عشق امام حسین‏(ع) قمه مى‏ زنند باید به بازتاب عمل خود توجه داشته باشند، تلویزیون‏ها و ماهواره‏هاى دنیا بدن خونى آنان را نشان مى ‏دهد و بدخواهان این صحنه‏ ها را مكرر نشان مى‏ دهند تا از اسلام و مسلمانان سیماى وحشتناكى نشان دهند.آیا عقل و شرع ما اجازه مى ‏دهد جورى عزادارى كنیم كه بدخواهان اسلام آن را دستاویز قرار داده و بر ضد مكتب و مسلمانان پخش كنند و تحلیل كنند كه شیعیان یک مرض روانى دارند و آن خودآزارى، خودزنى و خودكشى است و در دنیایى كه توجیه نیستند ایجاد تردید و وحشت كنند؟ / حوزه 

 


فرم در حال بارگذاری ...