« حاضر جوابی فقیر در برابر توانگر | بخش هایی از پایان نامه با عنوان شرح احوال عرفای قرن نهم هجری به بعد » |
نوید موعود
نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 1ام تیر, 1392یکی از لقبهای بسیار معروف حضرت مهدی (ع) است. این لقب از آن جهت به آن حضرت داده شده است که نوید ظهور او توسط انبیای بزرگ الهی به تمام امتها رسیده است و در نتیجه آن عقیده به ظهور یک منجی بزرگ الهی در آخرالزّمان که جهانیان را از یوغ ستم و بیداد رهایی خواهد بخشید، به عنوان یک اعتقاد عمومی و همگانی مطرح است. به گونه ای که امروزه هیچ مذهب و آیین را نمیتوان یافت که معتقد به ظهور منجی بزرگ جهانی از جمله آموزه های اصلی و پایه های اعتقادی آن نباشد. به علاوه علیرغم وقوع تحریف در متون کتابهای دینی ادیان گذشته، در بخشهای زیادی از آنها به نمونههایی از این نویدها بر میخوریم. به عنوان مثال در زبور حضرت داوود (ع) که تحت عنوان مزامیر در لابه لای عهد عتیق آمده است در حداقل سی و پنج مورد، نویدهایی دربارۀ ظهور موعود جهانی به چشم میخورد. همین طور در عهد عتیق (تورات) در کتابهای اشعیای نبی در فصل 1 و 45 و زکریای نبی فصل 14 و صفینای نبی فصل 3 و سلیمان نبی فصل 2، حزقیل نبی فصل 21 و در این باره مطالب زیادی به چشم میخورد. در اناجیل اربعه به این موضوع بیش از سایر منابع دینی سابق پرداخته شده است در قاموس کتاب مقدس «دمستر هاکس» تصریح دارد که در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) کلمه پسر انسان بیش از هفتصد بار تکرار شده است که تنها سی مورد آن با حضرت عیسی (ع) قابل تطبیق است و حدود پنجاه مورد دیگر از نجات دهنده موعودی سخن میگوید که در آخرالزّمان ظهور خواهد کرد و حضرت عیسی (ع) نیز با او خواهد آمد، تا او را یاری نماید. به همین ترتیب در کتابهای مقدس سایر آیینها، نظیر زردشتیان، هندوها، بودائیان و … که رهبران آنها خود را پیامبر آسمانی معرفی میکردهاند، مباحث زیادی در زمینۀ منجی موعود جهانی بیان شده است. گذشته از این در چند مورد برخی از وعده های مهم موجود در آیات قرآنی به قیام امام زمان (ع) تطبیق شده است که از جملۀ آنهاست : آیۀ 55 سورۀ نور آیۀ 22 و 23 سورۀ ذاریات از امام سجاد (ع) روایت شده است که این آیات به مسئلۀ قیام مهدی (ع) که از خاندان پیامبر است اشاره دارد . در زیارت معروف حضرت مهدی (ع) که مرحوم سید بن طاووس آن را نقل میکنند، از آن حضرت در یک مورد با تعبیر موعود امتها یاد شده است: «السلام علی المهدی الّذی وعد الله عزّوجل به الاهم أن یجمع به الکلم و یلم به الشعث و یملأ به الأرض قسطاً و عدلاً و یمکن لهُ و ینجز به وعد المؤمنین» (درود بر آن مهدی که خداوند عزوجل وعده ظهور او را به امتها داده است که به وسیلۀ او وحدت و یکپارچگی را جایگزین پراکندگی و تفرقه نموده، وعدههایی که به مؤمنان داده شده است به دست او عملی خواهد شد) پس همۀ امتها علیرغم اختلاف نظری که در بیان مشخصات و اوصاف او دارند، ایشان را به عنوان موعود بزرگ الهی میشناسند؛ همو که پس از ظهور، همۀ انسانها را به سعادت واقعی که همواره در آرزوی آن به سر میبرده اند، رهنمون خواهد شد و به ظلم و بی عدالتی پایان خواهد بخشید . اگر چه نوعی وحدت موضوعی میان همۀ ادیان و نحله های دینی فوق دربارۀ منجی یا موعود دیده میشود، امّا از سوی دیگر تعارضهایی نیز در میان آنان وجود دارد. مهمترین این تعارضات آن است که پیروان هر کدام از ادیان جز نحله های عرفانی منجی را کسی یا شخصیتی از دین خودشان میدانند. شاید ریشه این تعارضات از آنجا باشد که هر قوم و ملتی صرفاً دین خود را بر حق و ادیان دیگر را باطل میداند .
فرم در حال بارگذاری ...