« شرح حدیثنکات مهم همسر داری از دیدگاه قرآن »

نکات خانه داری

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 19ام آبان, 1394

نكات مهم خانه داري كه گاه از واجبات زندگي است

زندگي اين روزها روي خوشي به همه نشان داده است. پيچيده شده اما شيرين و با مزه است. حال سرعت و برخي زمان‌ها بي حوصلگي موجب تغيير شكل روي خوش زندگي مي‌شود؛ در اين شرايط بايد آرامش را حفظ كرد. به راه چاره انديشيد.براي آنكه دركنار شما بودن و براي كاستن احساس ناتواني در وجودتان راه چاره اي را نشان دهيم نكات مهم خانه داري كه گاه از واجبات زندگي است را برمي‌شماريم باشد كه به كار گيريد و مقبول افتد.

براي از بين بردن بوي سوختگي برنج

يك تكه نان روي برنج قرار دهيد و موقع كشيدن، نان را برداريديا يك عدد پياز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنيد پياز بوي سوختگي را به خود مي‌گيرد.

جلوگيري ازبوي نم

حتما بارها برای‌تان اتفاق افتاده كه ازبوي نم و يا ماندگي هواي خانه كلافه شده باشيد. در اينصورت چاره كاربسيار آسان است.كافيست يك ظرف نسوز را تا نيمه آب كنيد و يك عدد ليموترش را با پوست در آن رنده كنيد، سپس اين ظرف را روي حرارت متوسط قراردهيد تا بجوشد.بزودي عطرليموي تازه فضاي خانه شما را پر خواهد كرد، ضمنا مي‌توانيد بجاي ليموترش ازنارنج استفاده كنيد. راه ديگر اينكه چنانچه اسانس خوراكي يا غيرخوراكي داريد، چند قطره ازآن را درنعلبكي پيركس بريزيد و روي ظرفي قرار دهيد تا بتوانيد زير آن يك شمع گرد گوچك روشن كنيد. پس ازچند لحظه با گرم شدن اسانس، عطر آن همه جا را پر مي‌كند.

برطرف كردن رسوب سماور و كتري

براي برطرف كردن رسوب ايجاد شده در سماور يا كتري، محلولي از آب و سركه به نسبت مساوي را داخل آن‌ها ريخته و بجوشانيد. سپس كتري يا سماور را براي ۱۲ساعت يا بيشتر همراه محلول ذكر شده در آن، نگه داريد. بعد از طي شدن مدت لازم، رسوب به راحتی از جداره آن جدا مي‌شود، آنگاه با آب كاملا داخل آن را بشوييد.همچنين مي‌توانيدكتري را داغ كنيد و ناگهان مقداري آب يخ درون آن بريزيد البته توجه داشته باشيد كه براي اين منظورنبايد كتري بسيار داغ شود كه موجب ريختن لحيم آن مي‌شود. ۳گوش ماهي يا فلس صدف را در كتري انداخته تا آهك موجود در آب را جذب كند. قلوه سنگ نيز مفيد است.راه ديگري هم وجود دارد و آن اين كه درظرف مورد نظر۲ يا ۳ سيب زميني رنده كنيد و مدت نيم ساعت با آب درون آن،بجوشانيد و بعد يك تكه زاج سفيد كوبيده، به آن اضافه كنيد و نيم ساعت ديگر بجوشانيد مشكل رفع خواهد شد.همچنين مي‌توانيد براي جرم گيري آن مقداري جوش شيرين را درون ظرف بگذاريد و روي شعله بگذاريد و بعد اگر هنوز به طور كامل پاك نشده همين كار را تكرار كنيد ثمربخش خواهد بود.

براي خوشمزه‌تر شدن شويد پلو

براي اينكه شويد پلوي شما خوشمزه‌تر شود مي‌توانيد از ادويه مخصوص پلو كه سبزرنگ است و ( در عطاري‌ها موجود مي‌باشد) استفاده كنيد بعد از آبكش كردن برنج كمي‌ادويه لابه لاي برنج بپاشيد.

اگر برنج شما شور شد

اگر قبل از آب كش كردن برنج متوجه شديد، كه برنج شما شور شده است موقع آب كش كردن برنج آب بيشتر روي برنج داخل آبكش بريزيد. اما اگر بعد از آب كش كردن برنج متوجه شوري آن شديد ديگرچاره اي براي برطرف كردن شوري آن نداريد. مگر اينكه خورش را بي نمك درست كنيد.


فرم در حال بارگذاری ...