« بخش هایی از پایان نامه با عنوان شیطان شناسی | حاضر جوابی عقیل » |
تشویق و تنبیه از دیدگاه قرآن و ائمه معصومین(علیهم السلام)
نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام خرداد, 1392محقق:محبوبه جوانمرد
استاد راهنما: حسین جزایری
استاد داور: محمدباقر نظری
مدرسه علمیه:فاطمیه خرم آباد
انسان موجودی است که روح خدا در آن دمیده شده و استعدادهای رسیدن به کمال در او گذاشته شده است این استعدادها در اثر تعلیم و تربیت صحیح شکوفا میشوند. در این میان یکی از اصولهای تعلیم و تربیت
اصل تشویق وتنبیه است. در قرآن کریم تشویق و تنبیه در کنار هم ذکر شده و در آن روش تبشیر وانذار برای تکامل بخشیدن به انسانها و تزکیه و ارشاد آنها بسیار استفاده شده است. اسلام نیز تربیت را بر مبنای تشویق و تکریم شخصیت افراد قرار میدهد و معتقد است که انسان در سایه تشویق به سعادت و خوشبختی نائل میشود واز طرفی دیگر در باب تنبیه به شیوه اعتدالی تنبیه را به شکل محدودی برای اصلاح رفتارهای نامطلوب با شروطی میپذیرد. روان شناسان نیز بر این باورند که انسانها همواره مایل هستند که مورد تحسین و تمجید قرار گیرند و به چیزهای که خوشایند باشند پاسخ میدهد و آن پاسخها را در بر میگیرد تشویق به نحوی جبران کمبودها و حقارتهای عاطفی و اجتماعی است و باعث به وجود آمدن اعتماد به نفس وتقویت و عزت نفس میشود و نیز مضاف به آنکه رفتار ومسیر زندگی ولو مقطعی میتواند تغییر دهد البته ایجاد وابستگی به عوامل تحریک تشویق سبب کند شدن محرکهای درونی و ایجاد توقعات تصنعی و مغرور شدن فرد میشود اما تنبیه که برای حذف رفتار نادرست، خطرناک و نامطلوب از خزانۀ رفتار مطرح میشود فرض بر این است که کسی که به خاطر انجام رفتار ناشایست تنبیه میشود با احتمال کمتری آن رفتار را انجام دهد البته باید توجه داشت که اگر تنبیه به جا صورت نگیرد سبب از بین رفتن اعتماد، صدمات جسمی، روحی، عاطفی شده و باعث میشود که شخص تنبیه شده احساس حقارت و خود کم بینی در او شکل گیر وحس خود باوری را از دست بدهد بنابراین تشویق و تنبیه هر دو باید بر اساس قوانین و ضوابط به کار گرفته شودند تا اثرات مثبت خود را به جای گذارند.
فرم در حال بارگذاری ...