« چه کسانی عاقبت بخیرهستند | حکمت نامه لقمان » |
چگونه می توانیم راه درست زندگی کردن ورسیدن به کمال را پیدا کنم؟
نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 5ام خرداد, 1393پاسخ
كمال در پدیده های مجبور به صورت غریزی و حركت تكوینی طی میشود مثل حیوان و درخت كه رشد آنها به طور غریزی سازماندهی شده اند. امّا در انسان آگاهی به بینات و میزانها، لازم است،تا با انتخاب خویش به كمال برسد. بینات دلایل روشن و مطابق فطرت آدمی است كه رسولان«علیه السلام» بر ما روایت میكنند و میزانهایی در اختیار میگذارند كه مقصد دچار اشتباه نشود.
برای مثال یادآوری از هدف، آنهم هدفی هماهنگ با نیازی بینهایت انسان در دین یادآوری میشود. و برنامه نیز از این هدف سرچشمه میگیرد. هنگامی كه انسان متذكر شد كه چقدر هست، دیگر در زندانهای، هوی و عادت و غرایز خویش نمی ماند و به راه میافتد همانكه حضرت ابراهیم«علیه السلام»فرمود: انی ذاهب الی ربی، سیهدین
من رونده به سوی پروردگارم هستم و به زودی هدایت خواهم شد. اصل كار، این است كه از این هدف به مقاصد پایینتر رضایت ندهیم. هر چه در این راه نشانت دهند گر نپسندی به از آنت دهند در سوره فتح آیه 29 انسان پیرو مكتب محمدی «صلی الله علیه وآله»به خوشه ای از گندم تشبیه شده كه مراحل كمال را طی میكند مراتبی چون روئیدن، استواء، استغلاظ، حركت تدریجی عمل و رشد را نشان میدهد.با مراجعه به تفسیر (ترجمه المیزان، نمونه) این اصطلاحات روشن میشود و مراحلی چون تفكر، شناخت، ایمان، تقوی، بلاء، رضا، تفویض(پسران امور به خداوند) استخراج میشود. كه با روایات ائمه اطهار«علیه السلام» آن انسانهای كامل به شفافیت كامل دست مییابیم، كه البته باید به كتب تربیت اسلامی از نویسندگان متعهد به مكتب مراجعه نمود در مرحله ای موانع راه مثل شیطان و نفس و جلوه های سپس جهت یافته، در پرتو بینات و موازین حاضر به معاوضه خویش با اهدافی پستتر نخواهد شد و یا در صورت لغزش باز خواهد گشت. نكته اجتناب ناپذیر این است كه برای تأمین این مقصد مهم، هشیاری به خرج داده و به دام هر دعوت كننده ای مثل دراویش و صوفیان یا امثال آنان كه حتّی عرفان الحادی و بدعتهای دیگر ساخته اند، نیفتیم زیرا مهمترین مساله قواعد كمال است كه در پیوند با فقه كه همانا ستبر رویش است انجام میگیرد. فقه به مفهومی گسترده از محدوده احكام. گرچه همین احكام به وضوح ستبر رشد هستند چنانكه در بزرگان سالك چون امام«رحمه الله» و دیگران مشاهده نموده ایم. این مجموعه در كلامی نورانی از امام كاظم«علیه السلام» دیده میشود «الكمال كل الكمال، التفقه فی الدین، و تقدرالمعیشه و الصبر فی التائبه، تمامیّت كمال در این است كه شخص تفقه دین(فهم عمیق در همه ابعاد دین) پیدا نماید و در معیشت خویش اندازه گیر داشته و در ناملایمات زندگی شكیبا باشد این نمونه و نمونه های دیگر آثار كمال را روشن مینمایند كه با آگاهی بر نشانه ها، گمراه نگردیم و با توهمات به كمالات واهی دلخوش نشویم. زیرا گاهی میبینیم افرادی چنین خیال میكنند كه نهایت كار كشف و شهود است و با همین معیار دچار رهزنان طریق میشوند. خیر! مهمترین مرحله انجام وظیفه هاست، گرچه چیزهایی هم نصیب انسان سالك میگردد.
فرم در حال بارگذاری ...