« از بیماری های گوارشی در امان باشید4 ویژگی نورانی ماه رمضان! »

بهترین زمان ورزش در ماه رمضان

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 9ام تیر, 1393

ورزش که همیشه برای سلامت جسم و روح به آن سفارش شده است، در ماه مبارک رمضان، جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند نقش خود را بهتر و بیشتر ایفا کند.


ورزش

علی مظاهری نژاد، معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار داشت: افراد در ماه مبارک رمضان با محدودیت در فعالیت‌های فیزیکی مواجه هستند، ولی هیچ‌گاه توصیه نمی‌شود که در هنگام روزه‌داری، ورزش نکنند. روزه‌داری باعث حفظ طراوت ذهنی، شادابی و سلامت جسمی می‌شود و ورزش نیز نه‌تنها با روزه منافاتی ندارد، بلکه اگر به صورت صحیح و اصولی انجام شود، فرد روزه‌دار را در مقابل خستگی‌ها و دشواری‌های روزه، به خصوص در هوای گرم، مقاوم‌تر می‌سازد.

معاون آموزشی گروه پزشکی ورزشی دانشگاه در خصوص ارتباط تحرک فیزیکی در روزه‌داری و پیشگیری از ضعف عمومی و کسالت بدن گفت: ورزش باعث سوختن چربی‌های بدن می‌شود و ذخایر چربی بدن را کاهش می‌دهد. همچنین تعادلی بین سوختن کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها صورت می‌گیرد. در زمان روزه‌داری، به علت اینکه کربوهیدرات کمتری وارد بدن می‌شود، بدن چربی‌ها را بیشتر می‌سوزاند.

مظاهری نژاد با اشاره به این باور غلط که بعد از سحر و قبل از افطار می‌توان ورزش کرد، گفت: بهترین زمان ورزش، حدود یک ساعت بعد از افطار است. با فعالیت فیزیکی و ورزش، قند خون کاهش می‌یابد و فرد روزه‌دار که به علت گرسنگی، قند خون پایینی دارد، اگر قبل از افطار فعالیت کند، افت قند بیشتری پیدا می‌کند.

افراد روزه‌دار پس از افطار، از خوردن غذاهای چرب و شیرین پرهیز کنند و مایعات زیادی بنوشند. حتماً قبل از ورزش 2 لیوان آب میل کنند و در هنگام ورزش نیز آب مصرف کنند تا آب بدن آن‌ها حفظ شود. توصیه می‌شود افراد ورزشکار و عادی، از افطار تا سحر، مایعات، میوه و سبزی مصرف کنند تا آب بدن آن‌ها حفظ شود.

ورزشکاران، تمرینات را بعد از افطار انجام دهند، چرا که فعالیت‌های ورزشی قبل از افطار، آن‌ها را دچار تنش و خستگی می‌کند.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...


 
مداحی های محرم