« منظور از ذکر کثیر چیست؟برگزاری کارگاه مهارت افزایی فضای مجازی در استان لرستان »

به دست خود درختی می نشانم...

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام اسفند, 1395

 

ويژگي‌ ها و آثار درختكاري

امام صادق علیه السلام مي ‌فرمايد: كشاورزي و درختكاري كنيد. به خدا سوگند كاري حلال ‌تر و پاكيزه ‌تر از آن نيست. همچنین رسول خدا صلوات الله علیه وآله مي ‌فرمايد: اگر مسلماني درختي بكارد و پرنده، انسان يا حيواني از ميوه آن بخورد برايش صدقه به شمار مي ‌آيد.

در حدیث دیگری آن حضرت مي ‌فرمايند: پنج گروه ‌اند كه در گورهايشان به سر مي ‌برند؛ ليكن ثواب و پاداش كارهايشان به ديوان و نامه عملشان جاري مي ‌شود… [يكي از آن ‌ها] کسی است كه نخلي نشانده است.

حفظ درختان و جلوگیری از قطع آن

از امام صادق علیه السلام چنين آمده است: درخت هاي ثمردهنده را قطع نکنيد که [اگر چنين کنيد] خدا سخت بر شما عذاب فرو مي ‌ريزد. همچنين از اميرمؤمنان علیه السلام نقل شده است: از عوامل افزايش عمر رها كردن آزار ديگران، احترام به پيران، صله رحم و اينکه از بريدن درخت سبز پرهيز شود، مگر براي ضرورت؛ چنان‌ كه از امام صادق علیه السلام نقل شده است: بريدن درخت خرما روا نيست؛ همچنين حفظ درخت براي مناطق كم‌ درخت و بياباني را، سودمند‌تر معرفي كرده، فرمودند: قطع درخت (سدر) در مناطق بياباني روا نيست، چرا که درخت در آن مناطق کم است.

از امام رضا علیه السلام نيز نقل است كه قطع درخت (در صورت نياز) با تبديل و جايگزيني، مانعي ندارد و فرمودند: امام کاظم علیه السلام درخت سدري را قطع کرد و درخت انگوري به جاي آن کاشت./ حوزه

نظر از: حوزه علمیه الزهرا(س) گلدشت [عضو] 

مقام معظم رهبری:
ما از مردم خواهش میکنیم که درخت را پاس بدارند و فضای سبز را اهمّیّت بدهند. «هر ایرانی یک درخت» که گفته میشود و در زبانها هست، شعار خوبی است؛ سعی کنند در این ایّام - که ایّام درختکاری و فصل درختکاری است - هرچه میتوانند [کاشت درخت را] افزایش بدهند. اسفند /92

1395/12/15 @ 12:34


فرم در حال بارگذاری ...