« حاضر جوابی حضرت علی علیه السلامامام علی « علیه السلام » می فرماید: آنچه که مقدر است به شما خواهد رسید؛اگر چه ناتوان باشید »

چکیده تحقیق پایانی با عنوان مبانی نظری تصوف

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 21ام خرداد, 1392

محقق:فیروزه حسن پور

استاد راهنما: مهری خدایی

استاد داور: محمدباقر نظری

مدرسه علمیه:حضرت زهرا (سلام الله علیها )دورود

تصوف طریقه و مسلک مخصوصی دارد که در میان اکثر ادیان عالم به وجود آمده و سالک در این پدیده صوفی نامیده می شود.تصوف یک ایدئولوژی است که عبارت از یک نوع تفسیر خاص در مورد فلسفه زندگی است که عده ای بر اثر یک سلسله جهات و شرایط از آن پیروی می کنند. با بیان این مطلب ممکن است عده ای تصور کنند تصوف همان عرفان است ولی در این تحقیق به تفاوت آن دو پرداخته شده است.

دامنه این تحقیق از توضیح و تعریف تصوف و دیدگاه های متفاوت پیرامون مشتقات کلمه تصوف شروع شده است، پس از تأثیرگذاری ادیان و ایین های مختلف در پیدایش این فرقه به علل پیشرفت تصوف در اسلام و در پایان به دیدگاه های معصومین (ع) و بزرگان دین پیرامون این مسئله پرداخته شده است.

این تحقیق شامل 5 بخش است که بخش اول دربردارنده کلیات تحقیق ،بخش دوم آشنایی با تصوف که شامل دو فصل :الف )معنای تصوف و ب )تاریخچه تصوف، بخش سوم تأثیر پذیری تصوف از آیینها و مذاهب مختلف که شامل سه فصل:الف)تأثیرپذیری از آیین هند و بودا ،ب)تأثیرپذیری از مسیحیت و ج)تأثیرپذیری مسلمانان از تصوف ، بخش چهارم بدعت ها و عقاید صوفیان متشکل از چهار فصل :1-آداب و شرایط صوفی شدن 2- بدعت های صوفیان 3- ولایت و مهدویت در تصوف 4-انواع فرقه های صوفیه ، بخش پنجم علل پیشرفت تصوف در اسلام و بیان دیدگاه ها پیرامون آن شامل سه فصل : 1- عوامل پیشرفت 2-علل جذب جوانان به این فرقه 3-دیدگاه معصومین و بزرگان دین درمورد این فرقه می باشد.

واژگان کلیدی این تحقیق عبارتند از : بدعت ، برهما ، تصوف ، تناسخ ، خانقاه ، رهبانیت ، ریاضت ، زهد،  سلوک ، طریقت،  قطب ، مرید ، نیروانا و ولایت.

نظر از: فاطمیه جلفا [بازدید کننده]
فاطمیه جلفا

سلام
اعیاد شعبانیه مبارک باشه
موفق باشی
فاطمیه جلفا


1392/03/22 @ 10:28


فرم در حال بارگذاری ...