« معرفی کتاب | پرسش وپاسخ » |
پیام هایی به مناسبت هفته بسیج
نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام آذر, 1392
هفته بسيج، بزرگداشت جانفشانىهايى است كه براى سربلندى اين سرزمين صورت گرفته است. گمان غلطى است اگر بسيج را حاصل جنگ تحميلى يا انقلاب اسلامى بدانيم. بسيج، فهم درست اتحاد، اراده و اخلاص مسلمانان است كه با ظهور اسلام تولد يافته و در ملتهاى مسلمان رشد كرده است. هوشمندى حضرت امام خمينى رحمت الله عليه و عدالتخواهى ميليونها انسان باايمان، تنها، تبلور دوباره بسيج در عصر حاضر بود. اين مقاله، شامل پيامهايى است كه هر كدام گوشهاى از برنامهها، ويژگىها و آرمانهاى بسيج را به همراه دارند.
تفكر بسيج؛ روحى در كالبد نظام
در هر مجموعه منظم و هدفمند، افزون بر پيشرفت اجزا، هماهنگى و همگرايى ميان آنان نيز ضرورى است تا خواستههاى مجموعه تحقق يابد. فراگير شدن تفكر بسيجى كه همان اخلاص، ايمان به هدف، بالندگى و رشدآفرينى است، در ذهن همه افراد جامعه، حركتى همسو را به دنبال دارد. فعاليتهاى اقتصادى، پيشرفتهاى نظامى، دستاوردهاى علمى و…، هر كدام بخشى از بدنه جامعه را ترميم مىكند، ولى روح حاكم بر تمام بخشها، تفكر بسيجى است. تفكر بسيج، ارتباط ناگسستنى ميان اجزاى نظام اسلامى را رقم مىزند؛ چرا كه يكپارچگى اعضاى گوناگون جامعه، ناشى از يگانگى افكار آنهاست.
خودمحورىها، كجروىها و ترجيح خواستههاى شخصى يا گروهى بر نياز جامعه، آسيب جبران ناپذيرى بر بدنه اجتماع وارد مىآورد. نظام اسلامى با برخورد قاطع، از فردگرايى جلوگيرى مىكند تا مبادا سليقههاى فردى و حزبى بر صلاح ملت ترجيح داده شود.
در پرتو اين تفكر، بسيج خود را حزبى سياسى يا گروهى نظامى يا اقتصادى نمىداند. بسيج، حاصل فهم همگانى مردم از نيكىهاست كه يكايك آنها نقش حساسى در اجراى آن بر عهده دارند. هر كس با توانايىهاى خود، نيرويى از بسيج است كه براى رساندن مملكت به جايگاه حقيقى و آرمانىاش تلاش مىكند.
امنيت؛ ارمغان بسيج
وحدت عقيده و عمل
اهداف والاى بسيج، تنها با حضور جسمانى در صحنه محقق نمىشود. اين وجود بينش است كه عمل انسان را كامل مىكند. آنگاه كه دلها و بينشها پراكنده باشند، تنها مُشتى اجساد بىفايدهاند كه دور هم گرد آمدهاند. هر حضور موفقى، وحدت عقيده و عمل را مىطلبد.
وحدت در بسيج، وحدتى همهجانبه است. در تفكر بسيج، دوگانگىِ عقيده و عمل، منافقساز است. انسانى كه از اعتقاد تهى است و فرمانبردار چشم و گوش بسته است، بسيار كمتر از انسانى كارآيى دارد كه آگاهانه اقدام مىكند. بسيج، تجلىگاه حقيقى ايده و عمل است.
شهادت؛ ميراث الهى
مگر شهادت ارثى نيست كه از انبيا رسيده است؟ مگر ما پيروان پاكان سرباخته در راه هدف نيستيم؟ مگر حسين عليهالسلام را پيشواى خويش نمىدانيم؟ شهادت در مكتب تشيّع، پرواز از قفس دنياست و نزد خداوند، هيچ قطرهاى محبوبتر از قطره خونى نيست كه در راه خدا ريخته مىشود. خون شهيد، گرمى و حيات را در پيكر جامعه به جريان درمىآورد. بالاتر از هر عمل نيكويى، عمل نيكى وجود دارد تا زمانى كه انسان در راه خدا شهيد شود. برتر از شهادت، هيچ عمل نيكى وجود ندارد. در تفكر بسيج، برترين شرف و افتخارآميزترين مرتبه، شهادت است. عشق به شهادت، تبلور باشكوه و حماسهآفرين ايمان است و اميد به شهادت، قوىترين انگيزه زيستن در دنيا به شمار مىآيد.
حضور در همه قشرها
معمولاً گسترش يك انديشه نيك در ميان توده مردم و گرايش اقشار گوناگون به آن، نشانه اهداف انسانى و آرمانهاى مردمى آن انديشه است. قشرهاى مختلف مردم پس از آشنايى دقيق و درست با يك تفكر، قضاوت منصفانهاى درباره آن مىكنند و موافقت يا مخالفت خود را بيان مىدارند.
امروزه تفكر بسيج به اندازهاى در ميان مردم راه يافته است كه نمايندگان برجستهاى در ميان تودههاى گوناگون مردم دارد. دبستانها و دبيرستانها، كارخانهها و مؤسسهها، دانشگاهها و مراكز گوناگون علمى و صنعتى كشور، شاهد حضور پررنگ بسيجيان هستند. بىگمان، بسيج، يكى از فراگيرترين انديشهها در كشور است.
نيروى جوانى
جوان، سرشار از انرژى است. حضور فعّال و مؤثر او در هر حركتى، نويد موفقيت و پيشرفت دارد. بهرهمندى از قدرت جسمى، نشاط فكرى و هيجانطلبى، جوانان را به سرمايههايى براى سعادتمندى جامعه تبديل كرده است. جوانان، نسلى سرشار از آمادگى براى كارهاى بزرگند و استعداد هر تحولى را دارند.
بسيج، از پيشروترين گروههايى است كه توانسته جوانان فراوانى را سازماندهى كند. جوانانى كه تمام نيرو و احساس خويش را براى رسيدن به اهداف بسيج، هديه آورده و مسئوليتهاى گوناگون را بر دوش گرفتهاند. به فرموده مقام معظم رهبرى: «امروز ـ بحمداللّه ـ جوانان ما از قشرهاى مختلف در بسيج احساس حيات و نشاط مىكنند».
استقامت و بسيج
پايدارى در راه حق و تحمل رنجهاى اين راه پُرحادثه، از ويژگىهاى ضرورى براى رسيدن به ارزشهاى الهى است. هدف مقدس، انسان را در مسير رسيدن به آن مقاوم مىكند. بسيج با بينش عميق خود، انگيزه لازم را براى تلاش تا پاى جان در افراد ايجاد مىكند. راستى گفتار، درستى عمل و اخلاص قلبى بسيجيان، زمانى مُهر تأييد مىخورد كه بردبار باشند و قدمى به عقب برندارند. بىشك، هيچ عامل ديگرى همچون استقامت نمىتواند اهل حق را در رويارويى با باطل پيروز گرداند.
روحانيت و بسيج
نگاهى به تاريخ ايران در سدههاى اخير نشان مىدهد كه هيچ جنبش و تحولى بدون رهبرى يا پشتيبانى روحانيان از سوى مردم آغاز نشده است. مبارزه با ستم و تلاش براى گسترش عدالت، از وظايف مهم روحانى است. روحانى كسى است كه خود را در مسير سعادت قرار داده است و براى حركت درست مردم در مسير كمال، كوشش مىكند. چنين فردى، سر تسليم در برابر ناعدالتى خم نخواهد كرد.
بسيج نيز نهادى است كه از ميان مردم برخاسته و همواره حضور پررنگ روحانيان مبارز را شاهد بوده است. روحانيان بسيجى كه در دوران جنگ، شهيدان فراوانى را براى سرافرازى ملت تقديم كردهاند، امروز نيز در بخشهاى عقيدتى، نظامى، سياسى و… حضورى فعال دارند.
زنان بسيجى
بخش عمدهاى از هر جامعه را زنان تشكيل مىدهند كه اصلىترين نقش تربيتى را بر عهده دارند. ادعاى گرانى نيست اگر زنان را فرهنگسازترين بخش هر ملت بدانيم. اسلام نيز توجه فراوانى به جايگاه زنان دارد و بر حضور مثبت آنان در اجتماع تأكيد مىكند.
جايگاه ويژه زنان در جامعه سبب شد تا انديشه بسيج به صورت زنده و پويا در ميان آنان نيز ريشه بدواند و رشد كند. زنان با حضور مؤثر خود در پيروزى انقلاب اسلامى و نيز كمكهاى بىدريغ در جنگ تحميلى، حقى سترگ بر انقلاب دارند. بسيج خواهران با جذب، آموزش و سازماندهى بانوان كشور، براى گسترش فرهنگ بسيج، تلاشهاى فراوانى كرده و تاكنون اقدامات مفيدى در زمينههاى نظامى، امدادگرى، عقيدتى، سياسى و سوادآموزى انجام داده است.
امر به معروف و نهى از منكر در نگاه بسيج
هر حكمى از احكام اسلامى، اهميتى دارد كه بىتوجهى به آن، اجراى احكام ديگر را نيز با مشكل روبهرو مىسازد. در اين ميان، بىتوجهى به احكامى كه جنبه اجتماعى دارند، بيش از احكام ديگر، نابسامانى پديد مىآورد. اسلام، روش جلوگيرى از نابسامانىهاى اجتماعى را امر به معروف و نهى از منكر مىداند. قرآن كريم و احاديث معصومان به صراحت بر اين فريضه الهى تأكيد مىكنند و فراموشى آن را آفتى مىدانند كه سلامت دين و دنيا را به خطر مىاندازد و جامعه را به فساد مىكشاند.
يكى از وظايف مهم و دقيق بسيج، امر به معروف و نهى از منكر است. بسيج به عنوان نيرويى مردمى، وظيفه دارد با هرگونه فساد و انحراف اجتماعى برخورد كند. انجام چنين وظيفه حساسى، نيازمند تربيت نيروهاى باتجربه و كارآزموده است كه شيوههاى برخورد درست با متخلفان را بشناسند و با شرايط و موقعيتهاى امر به معروف و نهى از منكر نيز آشنا باشند. امروزه، پايگاههاى بسيج در سراسر كشور، برنامه منظم و گستردهاى را براى آموزش چنين افرادى پيش رو دارند.
واكنشهاى اضطرارى
حوادث پيشبينىنشده مانند زلزله، سيل و توفان، هر ساله انسانهاى فراوانى را به كام مرگ مىكشاند. گرچه اقدام براى پيشگيرى، نخستين گام براى كاهش خسارتهاى ناشى از اين حوادث است، ولى به امدادرسانى پس از وقوع اين پديدهها نيز نبايد بىتوجهى كرد.
تجربههاى تلخ گذشته كه به از دست دادن همميهنانمان در حوادث گوناگون به ويژه زلزله انجاميد، زمينه حركت مؤثر نيروهاى بسيج در سراسر كشور شد. آنان با آموزش شيوههاى امداد و نجات و روشهاى پيشگيرى و كاهش خسارت، آمادگى مردم را در برابر اين حوادث، افزايش مىدهند. هماكنون ايران، يكى از سريعترين كشورهاى جهان در امدادرسانى به مناطق حادثهديده است؛ چرا كه نيروهاى آگاه و هوشيار بسيج، در اين برنامه نيز همچون فعاليتهاى ديگر خود، موفق عمل كردهاند.
بسيج يعني…
بسيج، مدرسه است؛ مدرسهاي که معلم و محصل و درسش همگي ايثار است و جهاد و خدمت. بسيج، لشکر است؛ لشکري که فرمانده و فرمانبر و ميدان رزمش، همگي گذشت است و فداکاري و اطاعت از خدا و دوري از غير خدا. بسيج، درخت پاکي است که با خون هزاران بسيجي جان بر کف و شجاع آبياري و تنومند گشت، رشد يافت و به اوج عشقي خدايي رسيد. بسيج و بسيجي، نيروهاي رزمندهاي را در نظر ميآورد که با شجاعت تمام، هشت سال دفاع از حکومت سالامي را به عهده گرفتند و مردانه و بدون خستگي، صحنههايي را در جنگ آفريدند که قلم هيچ گاه قادر به توصيف آن نيست. مقام معظم رهبري در توصيف بسيج ميفرمايد: «بسيج، يعني همين پايگاههاي مقاومت و همين نيروهاي جوان و پرشور. همين جواناني که نماز و عبادتشان، پدران و مادران پير را به شگفتي و تعجب وادار ميکند. بسيج يعني متن مردم، مردمي که ميتوان اميد دفاع از انقلاب را از آنها داشت».
ريشه تاريخي بسيج
ريشه تاريخي بسيج، به صدر اسلام و زماني بر ميگردد که پيامبر اعظم صلياللهعليهوآله ، مردم را ـ از زن و مردم و پير و جوان ـ براي تبليغ دين و آمادگي در برابر تجاوز قدرتهاي وقت فراخواند و بسيج کرد. اين حرکت، همراه با زمان پيش رفت و امامان بزرگوار نيز بنا به مقتضات زمان، از قدرت بسيج مردمي استفاده ميکردند. نمونه بارز آن، حرکت بزرگ بسيجي جهان اسلام، حضرت امام حسين عليهالسلام بود. اين حرکت، البته نه با نام بسيج، بلکه با تفکر بسيج تا به امروز همچنان ادامه داشته است.
تشکيل بسيج مستضعفين
هوشياري و درايت بينظير حضرت امام خميني رحمهالله ، از جمله اساسيترين عوامل در راه خنثي سازي توطئهها در جريان انقلاب سالامي به شمار ميآمد. به برکت اين دورانديشي و هدايت انقلاب در مسير اصلي خود، زمينه انقلاب دوم فراهم آمد. با سقوط لانه جاسوسي آمريکا در تهران و بر ملا شدن ماهيت سلطه جو و تجاوز کارانه آمريکا، شيطان بزرگ با ضربهاي سخت و جبرانناپذير رو به رو شد. اسناد به دست آمده از لانه جاسوسي و اظهارات صريح حاکمان آمريکايي، مردم و رهبران کشور و به ويژه حضرت امام را با اين حقيقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامي آمريکا و هجوم به جمهوري اسلامي، ناممکن نيست. بر اين اساس، امام امت در پنجم آذرماه سال 1358، يعني در مدتي کمتر از يک ماه بعد از انقلاب دوم، فرمان تاريخي تشکيل بسيج را صادر فرمود.
ضرورت تشکيل بسيج
حضرت امام خميني رحمهالله ، توجه ويژهاي به تشکيل بسيج در سراسر جهان داشتند. در واقع هدف از تشکيل بسيج مستضعفين، ايجاد تواناييهاي لازم در همه افراد معتقد به قانون اساسي و اهداف انقلاب اسلامي، به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوري اسلامي و همچنين کمک به مردم، به هنگام بروز بالايا و حوادث پيش بيني نشده است. بسيج، جايگاهي ملکوتي است؛ مکاني براي درس چگونه زيستن انسانها و جايگاه عشق و صفا و صميميت. امام خميني رحمهالله خطاب به بسيجيان جهان اسلام ميفرمايد: «بايد بسيجيان جهان اسلام، در فکر ايجاد حکومت بزرگ اسلامي باشند، و اين شدني است؛ چرا که بسيج، تنها منحصر به ايران نيست. بايد هستههاي مقاومت را در تمامي جهان به وجود آورد و در مقابل شرق و غرب ايستاد». بر اين اساس، بسيج به نهادي ارزشمند و مقدس تبديل گرديد و رفته رفته، مدرسه عشق، دانشگاه شهادت و عبادتگاه عارفان مسلح نام گرفت.
تفکر بسيجي
قداست بسيج و بسيجي، به انديشه پاک و نيت خالص بسيجيان باز ميگردد؛ چرا که آنها در همه عرصههاي زندگي، براساس اعتقاد، احساس مسئوليت مو عمل به وظيفه الهي کار ميکنند و آنچه دشمنان را به زانو در ميآورد، تفکر بسيجي است. امام راحل رحمهالله در اين باره چنين ميفرمود: «اگر به کشوري، نواي دلنشين تفکر بسيجي طنينانداز شد، چشم طمع دشمنان و جهان خواران از آن دور خواهد شد؛ و الا، هر لحظه بايد نتظر حادثه ماند». ايشان براي اين که حادثهاي ديگر، آينده کشور را تهديد نکند ميفرمود بسيج بايد سازماندهي شود. بايد آمادگي به وجود بياونرد و آن را حفظ کنند».
پيوند بسيج با ولايت
خداوند در آيه 62 سوره انفال، خطاب به پيامبر اکرم صلياللهعليهوآله ميفرمايد: «پروردگارت کسي است که تو را به واسطه نصر خويش و به واسطه اهل ايمان ياري ميکند». در اين دوران، مصداق ارز اهل ايمان که به ياري خدا بر ميخيزند، بسيجياني هستند که اگر نقطه درخشاني جز مقطع دفاع مقدس در کارنامه کرامت آساي خويش نداشتند، همان براي اثبات منزلتشان برترين سند است. در حالي که سراسر تاريخ پرفراز و نشيب انقلاب اسلامي، سرشار از ايثارگريها و از جان گذشتگيهاي بسيج در راه گذر از برهههاي بحراني و نقش بر آب کردن نقشهاي دشمنان آيين و ميهن است. مفهوم والاي بسيج که همان پيوند امت با ولايت و والايي است، هماره پا برجاست و مختص دوره دفاع مقدس نيست. بسيج، حقيقتي نافذ در جان و ايمان است. هر کس در هر مکاني تلاش و خدمت مشغول است، اگر به اين ولايت و والايي بينديشد و مطابق با آرمانهاي حاکميت الهي عمل کند، بسيجي است.
عرصههاي فعاليت
از آنجا که گستره بسيج، مجموعهاي از مردم،اعم از جوانان مشغول به تحصيل، کارکنان ادارهها، کشاورزان، کارگران و سرانجام متخصصان حرفهها و مشاغل گوناگون صنعتي و غير صنعتي را در بر ميگيرد، طبيعي است که در همه عرصههاي اجتماعي، سازندگي، فرهنگي، اقتصادي، امنيتي و دفاعي نيز از توانمنديها و قابليتهاي لازم برخوردار باشد. در نگاهي مکي، ميتوان مواردي چون دفاع در برابر تهاجم بيگانگان، سازندگي، بسيج فرهنگي، ايجاد امنيت داخلي، امداد رساني، بهداشت و فعاليتهاي اقتصادي را، عرصههاي فعاليت بسيج برشمرد.
بسيجي از نگاه امام خميني رحمت الله عليه
با بهرهگيري از سخنان امام خميني رحمهالله درباره بسيج، ميتوان ويژگيهاي اين گروه را چنين برشمرد: شهادتطلبي، پرهيزکاري، جهاد، اخلاص، خدمتدر راه خدا، ظلم ستيزي، ايثار، فداکاري، عمل به تکليف، ولايت مداري، بردباري، پرهيز از تحجر گرايي، و نيز انس با دعا، نيايش و قرآن کريم.
بسيج در بيان مقام معظم رهبري
بسيج يعني ايمان عاشقانه
علت اينکه در کشور ما بسيج اين طور درخشان شد و شکفت چه بود؟ ايمان عاشقانه، ايمان عميق، ايمان توام با عواطف که از خصوصيات ملت ايران است، مثل بعضي از ملتهاي ديگر، عواطف در اين ملت جوشان است کليد بسياري از مشکلات است. اين ايمان با آن عواطف همراه شد و اين رودخانه عظيم خودشان را به اين درياي پهناور تبديل کرد و مشکلات را در هر جايي که لازم بود از بين برد.
بسيج يعني پاک ترين انسانها
بسيج عبارت است از مجموعهاي که در آنها پاک ترين انسانها، فداکارترين و آماده به کارترين جوانان کشور، در راه اهداف عالي اين ملت و براي کمال رساندن و به خوشبختي رساندن اين کشور جمع شده اند. … مجموعهاي که دشمن را بيمناک و دوستان را اميدوار و خاطرجمع مي کند…بسيج در حقيقت مظهر يک وحدت مقدس ميان افراد ملت است…بسيج در واقع مظهر عشق و ايمان و آگاهي و مجاهدت و آمادگي کامل، براي سربلند کردن کشور و ملت است.
بسيج يعني حرکت
بسيج يک حرکت بي ريشه و سطحي و صرفاً ازروي احساسات نيست، بسيج يک حرکت منطقي و عميق و اسلامي و منطبق بر نيازهاي دنياي اسلام - و به طريق اولي - جامعه اسلامي است. قرآن کريم مي فرمايد: [ هو الذي ايدک بنصره و بالمؤمنين] اي پيامبر، خداي متعال تو را، هم به وسيله نصرت خودش و هم از طريق مؤمنين مؤيد قرار داد و کمک کرد. اين خيل عظيم مؤمنيني که در اينجا مورد اشاره آيه قران قرار گرفته اند، عبارت ديگري است از آنچه که امروز به نام بسيج در جامعه ما قرار دارد.
بسيج يعني قدرت
اين کار خدا بود که بسيج ملت ايران بتواند در سخت ترين ميدانها که همان ميدان جنگ است چنان قدرتي از خود نشان بدهد که ديرباورترين افراد هم قبول کنند که ملت ايران داراي توانايي است…بسيج يعني کل نيروهاي مؤمن و حزب اللهي کشور ما اين که امام گفتند «بسيج بيست ميليوني» يعني اين.
بسيج يعني تلاش و جهاد مخلصانه
اگر نبود آن همه تلاش و جهاد مخلصانه که شما رزمندگان نيروهاي مسلح و بسيج مردمي در دوران جنگ هشت ساله نشان داديد و حقيقتاً اسلام را روسفيد و امت رسول الله (صلي الله عليه و آله) را سربلند ساختيد و اگر نبود خونهاي مطهر و معطري که در راه خدا بر زمين ريخته شد؛ يقيناً امروز از نظام اسلامي اثري نبود و پرچم قرآن چنين سربلند نمي شد.
بسيجي يعني مغز متفکّر
بسيجي يعني دل باايمان، مغز متفکّر - داراي آمادگي براي همه ميدانهايي که وظيفه اين انسان را به آن ميدانها فرا مي خواند، اين معناي بسيجي است.
بسيج يعني آباداني
امروز هم، بسيجي براي کشور دل مي سوزاند براي آباداني کشور تلاش مي کند، براي حفظ استقلال ملي، هرچه بتواند کار مي کند و از جان خود هم مي گذرد، امروز هم اگر احساس کند دشمن مي خواهد از روزنهاي، چه اقتصادي و سياسي و چه فرهنگي - به داخل کشور نفوذ کند در مقابل او مي ايستد و با مشت به صورتش مي کوبد……امام فرمودند «بسيج بايد سازماندهي بشود، بايد يکديگر را بشناسند، بايد آمادگي به وجود بياورند و آن را حفظ کنند» امروز هم تکليف بزرگ شما همين کارست. خيال نکنند که بسيج يک امر احساسي است. بسيج يک امر منطقي و فکري و ريشه دار و عميق است و کساني که در کار اين حقيقت بزرگ شرکت دارند؛ همه آحاد ملتند، هر کسي که بسيجي است بايد به بسيجي بودن خود افتخار کند. بسيجي بودن، مايه سرافرازي و سربلندي پيش پروردگار است. …. فرهنگ بسيجي، فرهنگ معنويت و شجاعت و غيرت و استقلال و آزادگي و اسير خواستهاي حقير، نشدن است.
بسيج يعني ارزش
هفته بسيج در حقيقت فرصت و بهانهاي براي زنده نگه داشتن ارزشها و روح بسيجي در آحاد ملت، مخصوصاً جوانان پرشور و مدافعان عاشق صادق است. … همان طور که امام و پيشواي راحل عظيم الشأن ما فرمودند، من هم آرزو مي کنم و از خدا ميخواهم که با بسيجيان محشور باشم. بسيج يک افتخار و يک ارزش است. سعي کنيد اين روحيه بسيجي را براي کشور و انقلاب و اسلام حفظ کنيد.
بسيج يعني الگو
شما بسيجي ها بايد به گونه اي رفتار کنيد که احترام و محبت مردم جلب شود. شما بايد نمونه اخلاق و تواضع و مهرباني و رعايت مقررات باشيد. آن کسي بسيجي تر است که مقررات را بيشتر رعايت مي کند، به خاطر آنکه اين فرد بيشتر از همه براي نظام دل مي سوزاند و مقررات، لوازم قطعي اداره درست نظام است.
بسيج يعني سعادت ابدي
روحيه بسيجي و معرفت بسيجي بايد فراگير شود تا اين کشور بتواند بار سنگيني را که بر دوش دارد که همان بار هدايت الهي و سعادت انسانهاست - به سرمنزل برساند، لذا بسيج تمام شدني نيست.
بسيج يعني يک فرهنگ
بعضى در ميدان بسيج، خلوص و صفايشان مثل خورشيد مىتابد و انسان را مجذوب مىکند. بههرحال، بسيج يک فرهنگ است؛ بسيج، يک ذهنيت برجسته و والا در جامعهى ماست…شما آن نسلى هستيد که اگر خوب عمل کرديد، آيندهى اين کشور را - صد سال، دويست سال يا بيشتر - تضمين خواهيد کرد. همين بيدار شدن، همين حساس بودن، همين انگيزه داشتن، همين ايمان، همين اميد، همين تکيه به هدايت الهى و اعتماد به کمک الهى، قوارهى اصلى بسيج است؛ اين يک فرهنگ است. اگر اينطور حرکت کنيم، خداى متعال کمک خواهد کرد. کمک الهى متعلق به همهى خلايق است؛ به شرطى که خودشان را آمادهى دريافت اين کمک کنند؛ دستشان را دراز کنند و اين ميوه را بچينند؛ از جا بلند شوند، همت کنند و از اين ميوه استفاده کنند؛ اين، در اختيار همه است.
بسيج يعني مظهر تجدد و نوگرايى
بسيجى يعنى چه ؟ بسيج يعنى به صحنه آمدن و به ميدان آمدن. چه ميدانى؟ ميدان چالشهاى حياتى و اساسى. ميدانها و چالشهاى اساسى زندگى چيست؟ فقط آن وقتى است که به کشورى حمله شود و مردم آن کشور به صحنه بيايند تا از مرزهاى خودشان دفاع کنند؟ البته که نه؛ اين فقط يکى از موارد به ميدان آمدن است. آن وقتى هم که هويت ملى و سياسى يک ملت مورد مناقشه قرار مىگيرد، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم که به فرهنگ و اعتقادات و باورهاى ريشهدار يک ملت اهانت مىشود و آن را تحقير مىکنند، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم که نسل برگزيدهى يک ملت احساس مىکنند از غافلهى دانش عقب ماندهاند و بايد علاجى بکنند، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم که احساس بشود پايههاى يک زندگى مطلوب و عادلانه در کشور احتياج به تلاش دارد تا ترميم و يا استوار شود، جاى به ميدان آمدن است. آن وقتى هم که جبهههاى فکرى و فرهنگى دنيا براى تسخير ملتها با ابزارهاى فوق مدرن مىآيند تا ملتى را از سابقه و فرهنگ و ريشهى خود جدا کنند و براحتى آن را زير دامن خودشان بگيرند، جاى به ميدان آمدن است. همهى اينها انسانهايى را مىطلبد که نياز را احساس کنند…تجدد و نوگرايىِ حقيقى و باز کردن ميدانهاى تازهى زندگى، مطلوب اسلام است؛ اصلاً اسلام اين را از انسان خواسته؛ اين به برکت تأمل، تعمق، کار درست، کار فکرى، تلاش عملى، مجاهدت، استقبال از کار و از خطر در همهى ميدانها، و همتها را بلند کردن بهدست مىآيد. اين کارها مربوط به کيست؟ مربوط به بسيج است. اگر بسيج را درست معنا کنيم، همين است. بسيج همچنين يعنى انسان باهمتى که غيرت دينى و دانايىِ فکرى و نيازشناسى و ابتکار و جوشش ذهنى و خلاقيت دارد و وارد ميدان مىشود.
بيدار دلان مهاجمستيز
هجوم نظامي، طمع به خاک است و زمين، ولي در شبيخون فرهنگي، طمع به اخلاق است و دين. محيط آلوده به گناه، خرمت خشکي است که جرقه تهاجم فرهنگي، در يک لحظه آن را به آتش ميکشد. آنچه جامعه ما را فاسد ميکند، غرق شدن در شهوات و ازدست دادن روح تقوا و فداکاري است. بسيجي بايد در وسط ميدان باشد تا فضيلتهاي اصلي انقلاب زنده بماند.
منابع:
1. ماهنامه گلبرگ، ش81
2. ماهنامه گلبرگ، ش93
3. پايگاه اطلاع رساني دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري
——————————————————————————–
فرم در حال بارگذاری ...