« پرسش وپاسخپیام هایی به مناسبت هفته بسیج »

معرفی کتاب

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 3ام آذر, 1392

معرفي کتاب/ مجموعه اي جالب و کاربردي شامل 300 نکته با موضوعات مختلف


——————————————————————————–

 

عنوان کتاب: دقايقي با قرآن: براساس تفسير نور

پديدآور: محسن قرائتي

مشخصات نشر: تهران: مرکز فرهنگي درسهايي از قرآن

 

——————————————————————————–

 

مجموعه حاضر شامل سيصد نکته و لطيفه با موضوعات اخلاقي، اعتقادي، کلامي، اجتماعي است.

نويسنده قسمتي از اين نکات را در پيام‌هاي سه دقيقه‌اي و برخي را در پيام‌هاي يک دقيقه‌اي ارائه داده است.

وي در همه اين نکات ابتدا با نقل آيه و ترجمه آن به نکات و پيام آن به صورت مختصر مي‌پردازد و در اين زمينه از روايات تفسيري بهره است. مجموعه حاضر را مي‌توان يک دائرةالمعارف قرآني دانست که حاوي صدها موضوع قرآني در زمينه‌هاي متعدد است که م?لف آن‌ها را به شکل موجز در يک مجلّد ارايه داده است.

 

برخي از موضوعات اين کتاب شامل:
صله رحم - آداب تلاوت قرآن - آثار و برکات روزه - لباس در قرآن - پرسش هاي قيامت - شعور حيوانات - تغذيه در اسلام - فوائد امر به معروف - ازدواج موقت - اهميت ازدواج - غنا و موسيقي - آثار مخرب موسيقي و غنا - احسان به والدين - سيمايي از نماز - تواضع - اخلاص - راه هاي کسب اخلاص - روش برخورد با مخالفان - اهميت تدبر در قرآن - تمسخر و استهزا در قرآن - چرا عبادت کنيم و ده ها عنوان و موضوع ديگر و

در ادامه به عنوان مثال قسمت هايي از اين کتاب را بيان مي کنيم:

حجت الاسلام و المسلمين قرائتي در کتاب دقايقي با قرآن براي رهايي قران از مهجوريت، براساس روايات توصيه مي کند هر روز پنجاه آيه از قرآن را بخوانيد و هدفتان رسيدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانيد و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهيد و هرگاه فتنه ها همچون شب تاريک به شما هجوم آورد، به قرآن پناه بريد.

سوره مبارک فرقان: (و قال الرسول يا رب ان قومي اتخذوا هذا القران مهجورا) پيامبر (در روز قيامت از روي شکايت) مي گويد: پروردگارا! قوم من اين قرآن را رها کردند.

حجت الاسلام و المسلمين قرائتي در تشريح اين آيه شريفه در کتاب دقايقي با قرآن مي نويسد:

اين آيه، از گلايه پيامبر اسلام (صلي الله و عليه وآله) سخن مي گويد و آن حضرت چون «رحمة للعالمين» است ، نفرين نمي کند.

نخواندن قران، ترجيح غير قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبر نکردن در آن،‌ به ديگران و عمل نکردن به آن، از مصاديق مهجور کردن قرآن است. حتي کسي که قرآن را فراگيرد، ولي آن را کنار گذارد به آن نگاه نکند و تعهدي نداشته باشد، او نيز قران را مجهور کرده است

امام رضا(عليه السلام) فرمود: دليل آن که در نماز، قرآن مي خوانيم آن است که قرآن از مهجوريت خارج شود.


در روايات آمده است: هر روز پنجاه آيه از قرآن را بخوانيد و هدفتان رسيدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانيد و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهيد و هرگاه فتنه ها همچون شب تاريک به شما هجوم آوردند، به قرآن پناه بريد.

وي در ادامه اين مطلب مي نويسد، به نظرم رسيد اقرار بعضي بزرگان را درباره ي مهجوريت قرآن نقل کنم:

الف) ملاصدرا در مقدمه تفسير سوره واقعه مي گويد: بسيار به مطالعه کتب حکما پرداختم تا آنجا که گمان کردم کسي هستم، ولي همين که کمي بصيرتم باز شد، خودم را از علوم واقعي خالي ديدم.

در آخر عمر به فکر رفتم که به سراغ تدبر در قرآن و روايات محمد (صلي الله و عليه وآله) بروم. يقين کردم که کارم بي اساس بوده است، زيرا در طول عمرم به جاي نور در سايه ايستاده بودم. از غصه جانم آتش گرفت و قلبم شعله کشيد، تا رحمت الهي دستم را گرفت و مرا با اسرار قران آشنا کرد و شروع به تفسير و تدبر در قرآن کردم، در خانه وحي را کوبيدم، درها باز شد و پرده ها کنار رفت و ديدم فرشتگان به من مي گويند: «سلام عليكم فادخلوها خالدين».

ب) فيض کاشاني مي گويد: کتاب ها و رساله ها نوشتم، تحقيقاتي کردم، ولي در هيچ يک از علوم دوايي براي دردم و آبي براي عطشم نيافتم، بر خودم ترسيدم و به سوي خدا فرار و انابه کردم تا خداوند مرا از طريق تعمق در قرآن و حديث هدايت کرد.

حجت الاسلام و المسلمين قرائتي در کتاب دقايقي با قرآن براي رهايي قران از مهجوريت، براساس روايات توصيه مي کند هر روز پنجاه آيه از قران را بخوانيد و هدفتان رسيدن به آخر سوره نباشد، آرام بخوانيد و دل خود را با تلاوت قرآن تکان دهيد و و هرگاه فتنه ها همچون شب تاريک به شما هجوم آورد، به قرآن پناه بريد

ج) امام خميني در گفتاري از اينکه تمام عمر خود را در راه قرآن صرف نکرده، تاسف مي خورد و به حوزه ها و دانشگاه ها سفارش مي کند که قرآن و ابعاد گوناگون آن را در همه رشته ها، مقصد اعلي قرار دهند تا مبادا در آخر عمر بر ايام جواني تاسف بخورند.

«هجر»، جدايي با عمل، بدن، زبان و قلب را شامل مي شود. رابطه ميان انسان و کتاب آسماني، بايد دائمي و در تمام زمينه ها باشد، زيرا کلمه «هجر» در جايي به کار مي رود که ميان انسان و آن چيز رابطه باشد.

بنابراين، بايد تلاشي همه جانبه داشته باشيم تا قرآن را از مهجوريت در آوريم و آن را در همه ابعاد زندگي، محور علمي و عملي خود قرار دهيم تا رضايت پيامبر عزيز اسلام را جلب کنيم.

نخواندن قرآن، ترجيح غير قرآن بر قرآن، محور قرار ندادن آن، تدبر نکردن در آن،‌ به ديگران و عمل نکردن به آن، از مصاديق مهجور کردن قرآن است. حتي کسي که قرآن را فراگيرد، ولي آن را کنار گذارد به آن نگاه نکند و تعهدي نداشته باشد، او نيز قران را مجهور کرده است.

 

نظر از: گیلان غرب [عضو] 
گیلان غرب

سلام بزرگوار
ممنون از حضور سبزتون پاینده باشید.

1392/09/03 @ 16:31


فرم در حال بارگذاری ...