« امام رضا علیه السلام و مقامی بر قاف فهم بشربا این نکات، باهوش‌ها را بشناسیم! »

4چیز نشانه بدبختی است!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 8ام شهریور, 1393


غفلت




فراموشی گناه موجب بیچارگی انسان می شود و انسان را از عیوب و نقاط ضعف خود غافل می سازد و در نهایت موجب خسارت در دنیا و آخرت خواهد شد
.


«علامة الشقاوة اربعه» چهار چیز نشانه بدبختی است:

«نسیان الذنوب الماضیه» فراموش كردن گناه

کسی که گناهی را انجام می دهد ولی خیلی راحت، فراموشش می کند، به مرحله ای خواهد رسید، که دیگر گناه برایش عادی می شود!

تازه خداوند در ابتدای آیه 10 از سوره کهف می فرماید: این دسته از افراد ستمکارترین افراد هستند!

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ ذُكِّرَ بِآیاتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَ نَسِی مَا قَدَّمَتْ یدَاهُ (الکهف/57)

چه کسی ستمکارتر است از کسی که آیات پروردگارش به او تذکر داده شده، ولی از آن روی گرداند، و آنچه را انجام داده بود، فراموش کرد؟!

اینکه بعضی ها خیلی راحت ادعا می کنند: من که هیچ گناهی ندارم! از همین دسته افراد هستند، و ادعایی رو با تکبّر و غرور مطرح می کنند، که هیچ پیغمبر و امامی مطرح نکرده!

لذا شیطان خیالش از بابت این افراد راحت راحت است. به عبارتی فراموشی گناه موجب بیچارگی انسان می شود و انسان را از عیوب و نقاط ضعف خود غافل می سازد و در نهایت موجب خسارت در دنیا و آخرت خواهد شد.

از امام صادق- علیه السلام- نقل شده است که فرمودند: فراموش كردن و غفلت از معصیت و گناه، از بزرگترین عذاب ها و عقوبت هاى خداوند است در دنیا، و از موثرترین اسباب گرفتارى و سختى است در روز قیامت. و تا بنده مومن اشتغال به طاعت خدا و معرفت عیوب نفسانى خود داشته، و آنچه را كه به دین او صدمه و ضرر دارد ترک مى ‏كند؛ پس او از آفات دور و محفوظ بوده، و در دریاى رحمت پروردگار غوطه‏ ور خواهد شد. و چنین شخصى از جواهر حكمت و از لطائف معارف و حقایق استفاده خواهد كرد.

و اگر كسى در انجام وظائف خود غفلت ورزیده و معاصى خود را فراموش كرده، و تمام اعتماد و توجه و اتكاء او به قدرت و قوت و نیروى خود شد، به طور مسلم چنین آدمى رستگار نخواهد بود.( مصباح الشریعة/ ترجمه مصطفوى/ ص: 34)

به امام سجاد (علیه السلام) گفتند خیلى عبادت مى‏‌كنى فرمود: من كجا و على (علیه السلام) كجا، به امام على (علیه السلام) گفتند خیلى عبادت مى‌‏كنى، فرمود: من كجا و رسول الله (صل الله علیه و آله و سلم) کجا…

نشخوار کردن ذهن

یکی از مسائلی که در دعاهای بسیاری من جمله دعای کمیل می بینیم نشخوار ذهنی است.

عبارت است از ” تکرار و مرور دائمی خطاهای گذشته و سرزنش کردن خود به خاطر آن ها “. این چیزی است که در همه ی دعاها می بینیم. مثلا در دعای کمیل، از اول تا آخرش داریم تکرار می کنیم که ما چه موجود بد و پست و حقیر و آلوده و کثیفی بوده ایم و لایق این بوده ایم که بدترین بلاها سرمان بیاید.

صفحات: 1·


فرم در حال بارگذاری ...