موضوع: "تغذیه وسلامت"

معجزه در يك خوراكي سهل الوصول ... .

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 29ام تیر, 1398

فواید نمک...

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 16ام فروردین, 1397

فواید خوردن نمک قبل و بعد از غذا

متخصصان تغذیه در مورد فواید استعمال نمک پیش از غذا چنین گفته اند:

*دهان محل تجمع شدن انواع و اقسام میکروب ها می‌باشد و در اثر استعمال نمک پیش از غذا، این میکروب ها برطرف می شوند.
*به دنبال وارد شدن نمک در دهان، غدد اطراف دهان تحریک شده و ترشح آن‌ها زیادتر می‌گردد، به همین دلیل غذا زودتر هضم و برای بلع و هضم نهایی آماده می شود.
*وقتی نمک وارد معده ی خالی از غذا می شود، غده های معده را تحریک کرده و ترشحات زیادی را به وجود می آورد، در این صورت نمک موجب زود بلعیدن و زود هضم شدن غذا بوده و مدخلیت کاملی دارد.
*گفته شده که استفاده از کمی نمک پیش از طعام، تحریک‌کننده غدد هاضمه است و در اثر تحریک شدن غدد هاضمه انسان میل به خوردن غذا می‌کند و تولید اشتها می شود؛ پس در این صورت نمک پیش از طعام سبب زیاد شدن اشتها می گردد.
*اگر انسان غذایی را بخورد و نمک آن کم باشد و یا در معده ترشحات مواد نمکی اندک باشد، باعث دیر هضم شدن یعنی سوء هضم می گردد، پس در این صورت اگر پیش از طعام نمک خورده شود، جبران این دو ضرر خواهد شد.
*اگر در ترشحات معده مواد شیمیایی دیگری زیادتر از مقدار معمول تولید شود (که این هم باعث سوء هضم است)، نمک پیش از طعام بر اثر اسیدی که دارد آن را خنثی و بی اثر کرده و بدین سبب سوء هاضمه را بر طرف می نماید.
*مصرف به اندازه ی نمک، در حل و هضم کننده مواد غذایی که در معده هضم نشده، مؤثر است، زیرا نمک مسهل بی‌آزار و ضروری است و مقدار متوسط آن باعث تحریک کردن قلب می‌گردد. در طب، آب‌های معدنی که مواد نمکی دارند، برای برطرف نمودن سوء هضم تجویز شده است.
*روشن است که در ساختمان بدن و خون، مقدار معینی نمک وجود دارد که کمبود آن موجب بروز امراض مختلفی در بدن خواهد شد؛ در این صورت نمک پیش از طعام، وقتی وارد معده می‌شود مقداری از آن را که بدن لازم دارد برای جبران کسری جذب می نماید.
*بدن انسان برای برطرف کردن نمک احتیاج به آب دارد و استعمال نمک پیش از خوراک، انسان را مجبور به نوشیدن آب می نماید. این خود سبب ازدیاد «ادرار» شده و بدین صورت «کلیه و مثانه» شستشو داده می‌شود.
*در اثر خوردن نمک، مقداری آب از منافذ پوست بیرون آمده، و در نتیجه سوراخ‌های تنفس جلدی، پاک و پاکیزه می شوند.
*در اثر استعمال نمک بعد از غذا [ خوردن نمک بعد از غذا ]، غدد بزاقی تحریک شده و موجب تولید آب دهان می‌شود که نهایتاً انسان آب دهان را یا فرو می‌برد یا بیرون می‌ریزد؛ در این صورت چربی و یا گوشت که میان دندان‌ها و دهان باقی‌مانده به همراه آب دهان برطرف می‌شود.alodoctor.com

 

چهار عمل شما را از پزشك بي نياز مي كند!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 4ام بهمن, 1396

 

اصبغ بن نباته از امير المؤمنين (علیه السلام) نقل مى‏ كند كه به پسرش امام حسن مجتبي(علیه السلام) فرمود:

فرزندم، آيا به تو نياموزم چهار خصلتى را كه با آن از طبيب بى‏ نياز شوى؟

عرض كرد: آرى يا امير المؤمنين،

امام فرمود: بر سر غذا منشين مگر اينكه گرسنه باشى و از سر غذا برنخيز مگر اينكه اشتهاى آن را داشته باشى (سير نخورى) و غذا را خوب بجوى و هر گاه كه خواستى بخوابى قضاي حاجت بنما. اگر اين‏ها را به كار بردى از طبّ بى ‏نياز خواهى شد.

پي نوشت:
الخصال، ترجمه جعفرى ؛ ج‏1 ؛ ص355، حديث شماره67

کاهش استرس با این خوراکی ها

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 15ام آبان, 1396

طب الائمه برای لاغری و کاهش وزن

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 1ام آبان, 1396

توصیه امام رضا (ع) به عنوان یک روش اصولی برای کنترل وزن کاستن از حجم غذای شام و نه ترک کامل آن است. آن حضرت می فرماید: «کسی که می خواهد سالم و بدنی سبک و کم گوشت داشته باشد از شامش بکاهد. »
 

در این میان گیاهان خوراکی و چاشنی‌ها که حفظ سلامت اعضای مختلف بدن را بعهده دارند می توانند در کنترل وزن نیز بسیار موثر باشند. یکی از این گیاهان مفید دارچین است. کارشناسان تغذیه معتقدند مواد طبیعی بسیاری برای کاهش وزن در دسترس قرار دارند اما دارچین به دلیل کمک به کنترل قند خون، مفیدترین گیاه برای کمک به کاهش وزن است. مطابق نظرات پزشکی امام رضا (ع) و ابن سینا دارچین کلیه را گرم  می کند، نیرو را افزایش و ضعف پا ها وکمر را از بین می برد .کم خونی را هم ازبین    می برد.آرامش بخش و شاداب کننده است وگیاهی است که هم انسان ها و هم حیوانات را آرام می کند. تب بر است.رگ ها را باز می کند و اثر خوبی بر گردش خون دارد.

 

امروزه متخصصین به این نتیجه رسیده اند که چای حاوی عسل و دارچین یکی از دلپذیرترین مواد طبیعی برای کاهش وزن باشد.یکی دیگر از گیاهان کنترل کننده وزن زنجبیل است. زنجبیل علاو بر آن که یکی از مؤثرترین مواد طبیعی در برقراری جریان خون و جلوگیری از لخته شدن آن است با پاکسازی سیستم گوارشی از ذخیره چربی‌های اضافی در بدن جلوگیری می‌کند.امام رضا (ع) برای حفظ چابکی و انجام بهتر کارهای روزانه زنجبیل را توصیه کرده    می فرماید: «اگر مایل هستید فراموشی ونسیان شما کم شود وکارهای روزانه را به خوبی انجام دهید ، زنجبیل و عسل بخورید . »متخصصین می گویند یکی از راههای کاهش اشتهای کاذب و کمک به کاهش وزن بدن ، خوردن جو پخته شده در ابتدای صبح و قبل از صبحانه می باشد. جو تاثیر بسزایی در کاهش کلسترول ،فشار خون،چربی و کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد. فیبر موجود در جو باعث می شود که این غذا به آهستگی در بدن هضم شود و در نتیجه فرد برای مدت طولانی تری سیر می ماند.

 

امام رضا (ع) در تعریف از این ماده شگفت انگیز می فرماید:« برتری نان جو بر گندم ، همانند برتری ما بر دیگرمردمان است . هیچ پیامبری نیست که برای خورندۀ نان جو دعا نکرده و برای او برکت نخواسته باشد . و هیچ درونی نیست که جو ، بدان در آمده و همۀ دردها از آن بیرون نرفته باشد . جو ، خوراک پیامبران و غذای نیکان است.»متخصصین تغذیه همچنین توصیه می کنند برای اینکه سریع‌تر به وزن ایده‌آل خود برسید بهتر است قبل از خوردن صبحانه، آب با لیمو ترش بنوشید. مطابق این نظر نوشیدن آب همراه با لیموترش نه تنها به روند کاهش وزن شما سرعت می‌بخشد، بلکه بدن شما را از سموم پاک کرده و باعث افزایش انرژی در شما می‌شود.
مرکّبات در طب الأئمّه (ع) هم از ارزش و اهمّیت ویژه ای برخوردار است .

پیشوایان دین با بهره گیری از الهامات ربّانی جوامع بشری را به ارزش دقیق علمی میوه ها و فرآورده های طبیعی آگاه نموده اند. در توصیه های پزشکی ائمه (ع) خوردن مرکبات قبل از غذا خوب و بعد از غذا بسیار پسندیده دانسته شده است. امام رضا (ع) هم مصرف این میوه با ارزش را برای هضم و جذب غذا و کمک به رسوب زدایی از خون بدن و بهبود سوخت و ساز و پیشگیری از غلظت خون مفید شمرده اند.

در طب سنتی اسلامی از گیاهانی مثل هل، زرچوبه، گزنه، زیره و هلیله هم به عنوان کاهنده وزن بدن و پاکسازی خون و چربی‌سوزی و لاغر کننده یاد شده است که به سوخت و ساز بهتر چربی‌ها کمک می کنند. یکی دیگر از گیاهان مفید برای درمان بیماریها که خاصیت لاغر کنندگی داشته و نام آن به همراه چند گیاه دیگر در زمره مواد چربی سوز و ضد چاقی مطرح است هلیله است و از دیگر مواد خوراکی موثر در کاهش وزن می‌توان به فلفل سیاه، کاسنی زرد و دانه کتان اشاره کرد.

 

همچنانکه کرفس نیز به کاهش وزن کمک می‌کند و با مصرف روزانه آب کرفس، ولع خوردن شیرینی‌جات، از بین می‌رود.امام رضا (ع) در بیانی دیگر نحوه حمام کردن را در چاقی و لاغری دخیل دانسته اند. سلیمان جعفرى می گوید حضرت رضا (ع) فرمود: «حمام یک روز در میان گوشت بدن را زیاد می کند، و هر روز حمام رفتن پیه‏ هاى کلیه را آب می سازد. »

منبع: الکوثر-طب الائمه

4علامتی که می گوید کلسیم کافی دریافت نمی کنید!

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 27ام شهریور, 1396

آیا تا به حال به علائم سفید روی ناخن‌های خود توجه کرده‌اید؟ در واقع این لکه‌های سفید نیاز بدن‌تان برای مصرف کلسیم بیشتر است.

 

اگر این ۴ علامت را در خودتان حس می‌کنید، احتمالا کمبود کلسیم دارید:

1-اگر بیش از حد احساس خستگی می‌کنید.

۲- تلاش می‌کنید تناسب اندام داشته باشید.

۳- اگر دستتان با کاغذ هم ببرد خونریزی شدید دارد.

۴- استخوان‌های بدن‌تان به راحتی می‌شکنند.

alodoctor.ir

راهکار ساده و ارزان برای مبارزه با خستگی مفرط... .

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 22ام اسفند, 1395

   آب مایه ی حیات   

 

نوشیدن مقدار کافی آب برای مبارزه با خستگی مفرط بسیار حائز اهمیت است.

تاثیر این آب خوردن درست مانند آب دادن به گیاهان پژمرده است.

آب اما در نوع خود نه اسیدی است نه قلیایی و میزان آن در پی اچ خون حدود 7.0 است.

با این حال راه‌هایی وجود دارد تا شما بتوانید آبی را که می‌نوشید قلیایی کنید که از موثرترین آنها اضافه کردن آب لیمو ترش و یا بیکینگ سوداست.

خواب کافی و برنامه ریزی برای ورزش منظم از واجبات یک سبک زندگی سالم هستند.shahrekhabar.com

 

تنظیم وزن و فشارخون با این میوه

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 21ام اسفند, 1395

انجیر سرشار از پتاسیم است که می‌تواند به کاهش جذب قند پس از هر وعده غذایی کمک کند.

هرچه میزان پتاسیم در بدنبیشتر باشد، نوسانات قند در بدن کاهش می‌یابد

و دیابتی‌ها می‌توانند زندگی عادی‌تری داشته باشند.


کاهش وزن

فیبر موجود در انجیر خواص زیادی دارد. یکی از کارهایی که فیبر انجام می‌دهد، کمک به کاهش وزن است. به همین دلیل است که معمولاً به افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن توصیه می‌شود فیبر زیادی مصرف کنند. البته توجه داشته باشید که انجیر نسبتا دارای کالری زیادی است و می‌تواند منجر به افزایش وزن شود، خصوصاً اگر همراه با شیر مصرف شود. به همین دلیل بهتر است در مصرف آن از این جهت جانب تعادل را رعایت کرد. مصرف چند عدد انجیر برای دریافت مواد مغذی آن کافی است. پس بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

 

کنترل فشارخون

سدیم معمولاً به شکل نمک در وعده‌های غذایی وارد بدن می‌شود. اما اگر افزایش سدیم با کاهش پتاسیم همراه شود، نتیجه آن افزایش فشارخون است. انجیر از طرفی دارای مقادیر زیادی پتاسیم و از طرف دیگر دارای میزان کمی سدیم است. در نتیجه این میوه برای مبارزه با فشارخون گزینه بسیار مناسبی است. انجیر با ایجاد تعادل در فشارخون برای شما آرامش به همراه می‌آورد

 

سلامت جسم

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 23ام آبان, 1394

*تدابیر حفظ صحت در فصل پاییز

 

تدابیر نامناسب

در فصل پاییز در مقایسه با فصول دیگر، در بدن خون كمتری، ساخته مى شود. در اين فصل اخلاط غليظ تجمع یافته در بدن که حاصل حرارت تابستان، است، باعث بروز برخی از بیماری ها، میشود. از طرفى قواى بدن به علت گرماى شديد فصل قبل (تابستان) مقداری تحليل رفته است. بنابراین، هرآنچه که به کاهش رطوبت بدن، افزایش خشکی بدن و افزایش سردی بدن بیانجامد، از تدابیر نامناسب فصل پائیز، محسوب می شود.

برخی از تدابیر نامناسب فصل پاییز به قرار ذیل است:

•فصد و حجامت و هرکاری که خون را کم کند.

•قى كردن (استفراغ عمدی) در پاييز منع شده است چون بدون آن كه توان دفع اخلاط غلیظ را داشته باشد، باعث حركت و جريان يافتن اين اخلاط در بدن،مى شود. قی در این فصل، زمینه را برای بیماری های تب دار، فراهم می کند.

•استعمال مسهلات قوی در فصل پاییز ممنوع است.

•در اين فصل پائیز، خوابيدن در مكان سرد و برهنه نمودن سر و كم پوشيدن لباس توصيه نمى شود، زيرا تغييرات دما در اين فصل زياد است.

•در پاييز، بايد از استحمام با آب سرد خوددارى شود چرا كه آب سرد، مسدود كننده منافذ بدن است و در نتيجه مواد زايد تبخير نمى شوند و در بدن تجمع يافته و باعث برخی از بيمارى ها مى شود.

•در فصل پائیز، نپوشاندن سر به ویژه در اوایل صبح و هنگام خواب در شب، نامناسب است. زیرا سرما، موجب بسته شدن منافذ پوستی می شود. بسته شدن این منافذ، سبب می شود که بخارات دفع نشود و تجمع آن ها در سر باعث بروز برخی بیماری ها، از جمله نوعی زکام و سرفه می گردد.

•افراط در نزدیکی جنسی و کثرت مجامعت، هر چند که در هر زمانی برای جسم و روح مضر است، ولی در فصل پاییز، ضرر بیشتری دارد، زیرا مقاربت جنسی از خشکی افزاهای بسیار قوی بدن و جسم است.

•همچنین در این فصل باید از این موارد نیز پرهیز نمود: مواجهه با گرمای نیمروز و سرمای بامداد و شبانگاه، خواب و بیداری به افراط یا تفریط.

•اعراض نفسانی، به ویژه غم و اندوه، در هر فصلی ضرر است، ولی در فصل پاییز به ویژه برای افرادی که زمینه بیماری های سوداوی دارند، ضرر بیشتری دارد و باید تا حد امکان از این موارد پرهیز نمود و به اموری مشغول شد که موجب سرور و شادی گردد.

•همچنین در این فصل، از خوابیدن با معده پر، نوشیدن آب خیلی سرد بویژه ناشتا باید اجتناب شود.

*تدابیر مناسب ؛

هرآنچه که به افزایش رطوبت بدن و کاهش خشکی بدن کمک موثری می کند، از تدابیر مناسب فصل پائیز، محسوب می شود. برخی از تدابیر مناسب در این فصل عبارتند از:

•استفاده از عطریات طبیعی معتدل، چرب کردن سر و صورت با روغن های مناسب مانند روغن بادام و بنفشه، حمام معتدل با آب نیمگرم.

•استفاده بیشتر از نور خورشید، در ساعات محدودی که امکان استفاده از نور خورشید هست.

•گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر، مخصوصاً موقع خواب.

•پوشیدن لباس پوشیده حتی اکر احساس سردی نکنید، چرا که باد پاییزی، مضر است و باید بدن را از آن دور کرد. بنابراین لباس مناسب فصل پائیز که بدن تان را از بادهای پائیزی بپوشاند به تن کنید. همان طور که باد خزان برای درختان و طبیعت، میراننده است و موجب برگ ریزان و به خواب رفتن درختان می‌شود و برای انسان که جزئی از نظام طبیعت است، نیز اثرات منفی دارد.

•انجام حجامت عام به عنوان اقدامي پیشگیرانه در نیمه دوم ماه قمری در ابتدای فصل پاییز. (اصولاً در محدوده زمانی روزهای هفدهم هر ماه قمری تا بیست و هفتم هر ماه، انجام حجامت، بهتر است.)

*تغذیه فصل پاییز

همان‌طور که انسان‌ها و فصل‌ها دارای مزاج‌های خاص خود هستند، غذاها هم دارای مزاج‌اند. بر اساس آنچه گفته شد می‌توان فهمید که در هر فصل نیز لازم است از غذاهای مناسب آن فصل بهره برد و غذاهای نامناسب را کنار گذاشت.

متأسفانه امروزه مردم بدون توجه به شرایط فصل و اقلیم و سن و مزاج خود می‌خورند و می‌آشامند و در نتیجه می‌بینیم در فصل تابستان برخی مرکبات مثل پرتقال در دسترس‌اند و اتفاقاً بهای بالاتری هم دارند یا مصرف حلیم گندم و کله‌پاچه و آبگوشت در ظهرهای گرم تابستان شایع شده است و در مقابل در روزهای سرد سال، مردم ما از هندوانه و گوجه و ماست و دوغ زیاد دست نمی‌کشند! در حالیکه همه جابجا و برعکس مصرف می شوند. کاهو، گوجه و خیار مخصوص فصل گرم سال است و مصرف آنها در فصول سرد سال بویزه هنگام بیماری، باعث طولانی شدن درمان بیماری می شود.

*تغذیه مناسب در تمام فصول سال

برخی از غذاهای مناسب مشترک تمام فصول سال عبارتند از:

•نوشیدن آب گرم در صبح بویژه ناشتا با عسل، ضربان قلب را زیاد و اعصاب را تقویت می‌کند.

•مصرف مویز، روغن زیتون، آلوبخارا، انجیر خشک و عسل برای تمام فصول سال بسیار مناسب می باشند.

•در صورت مصرف برنج حتما مصلحات آن مانند زعفران، شوید و زیره استفاده شود.

*تغذیه مناسب در فصل پاییز

برخی از غذاهای مناسب فصل پاییز عبارتند از:

•استفاده فراوان از دم نوشهای گرم مانند چای افتیمون و استخدوس، چای به، چای پونه و آویشن و … .

•همچنین استفاده از نوشيدنى هاي گل شكر، آب انار و آشاميدنى هاى مفرح وخوش بو مثل شربت بیدمشک گلاب زعفرانی

•خوردن انواع آش های سنتی مناسب فصل سرما توصیه می شود.

•در فصل پاییز، مصرف کباب گوسفندی، آبگوشت و کله پاچه توصیه شده است.

•از مصرف انواع میوه های حاکم فصل پاییز بویژه، انار شیرین و ملس، نارنگی، لیموشیرین، سیب، انجیر خشک، به و گلابی، خرمالو، هویج، شلغم، کدو حلوایی و… بهره ببرید.

•بطور کلی مصرف مواد غذايى گرم و تر به علت سردی و خشكى مزاج پاييز توصيه مى شود چرا كه بدن را با توجه به مزاج سرد و خشك فصل به تعادل مى رساند. برخی عبارتند از: گوشت بره، شتر، بوقلمون، بلدرچین، حلیم، گندم (نان، جوانه، در آش و سوپ)، نخود و لوبیا (با خیساندن نفخ آن گرفته شود)، سیب، به و گلابی، مواد غذایی آب‌پز و یا کبابی، میوه‌های شیرین و آبدار (انار شیرین و انگور شیرین)، خشکبار (کشمش، مویز، بادام، گردو، فندق و پسته)، زرده تخم‌مرغ (آب پز یا عسلی)، شیره خرما و انگور، مربای بالنگ، به، سبزیجات، چغندر، ترب، هل و دارچین، انجیر، شیر با عسل، شیر برنج، فرنی و کنجد و … ./پایگاه خبری حوزه

20توصیه ناب تغذیه ای از امام رضا (ع)

نوشته شده توسطمدیریت استانی لرستان 16ام شهریور, 1393

کسانی که به ضعف حافظه دچارند،‌ بهتر است همه روزه هفت مثقال کشمش سیاه، ناشتا بخورند و نیز سه تکه زنجبیل که در عسل خوابانده‌اند (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخورند.


 

طب الرضا

 

از نخستین کسانی که در زمینه علم پزشکی کتاب نوشته‌اند، امام علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام است. امام وقتی به سوی طوس می‌آمدند، در نیشابور در مجلس مأمون با جماعتی از فلاسفه و پزشکان، چون یوحنابن‌ماسویه و جبرئیل‌بن‌یخشوع و ابن‌بهله‌هندی و دیگر کسان گرد آمدند و سخن از طب به میان آمد. وقتی مأمون دراین‌باره از امام علیه‌السلام پرسش کرد،‌ حضرت فرمود: برای من به مرور زمان تجربیاتی حاصل گشته که آن را برای شما می‌نویسم. حضرت علیه‌السلام،‌ کتابی را درباره امور پزشکی نوشت و برای او فرستاد و مأمون دستور داد تا آن را با آب طلا بنویسند؛ از این رو به “رساله ذهبیه” موسوم گردید.

 

در ادامه، قسمتی از سخنان گوهربار حضرت امام رضا علیه‌السلام را در مورد رعایت نکات بهداشتی و حفظ سلامتی بدن آورده‌ایم. امیدواریم با توجه به توصیه‌های آن حضرت و بهره‌گیری از علوم جدید پزشکی، همیشه از بدنی سالم و به دور از هرگونه بیماری برخوردار باشید.

 

1. کسی که نمی‌خواهد معده‌اش آزار و آسیب ببیند، موقع غذا خوردن آب ننوشد. کسانی که هنگام غذا خوردن آب می‌نوشند،‌ دستگاه هاضمه را از ابتدای کارش،‌ از کار بازمی‌دارند. این افراد به عارضه ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد؛‌ زیرا نوشیدن آب در اول غذا،‌ معده را از هم باز می‌کند و عارضه گشادی معده می‌آورد.

 

2. آنان که می‌خواهند از بیماری بواسیر و رنج روده‌ای و درد قسمت پشت بدن در امان باشند،‌ هر شب ده دانه خرمای برشته‌شده را با روغن گاو بخورند.

 

3. کسانی که به ضعف حافظه دچارند،‌ بهتر است همه‌روزه هفت مثقال کشمش سیاه ناشتا بخورند و نیز سه تکه زنجبیل که در عسل خوابانده‌اند (زنجبیل پرورده) با کمی خردل ضمن غذای روزانه خود بخورند. برای تقویت نیروی فکری خوب است که همه‌روزه سه دانه هلیله با نبات کوبیده بخورند.

 

4. از افراط در خوردن تخم‌مرغ بپرهیزید زیرا این افراط کبد را از عمل منظم بازمی‌دارد و در سر و معده بادهای زیان‌بخشی به وجود می‌آورد.

 

کسی که نمی‌خواهد معده‌اش آزار و آسیب ببیند، موقع غذا خوردن آب ننوشد.

 

کسانی که هنگام غذا خوردن آب می‌نوشند،‌ دستگاه هاضمه را از ابتدای کارش،‌

 

از کار بازمی‌دارند. این افراد به عارضه ضعف دستگاه گوارشی مبتلا خواهند شد؛‌

 

زیرا نوشیدن آب در اول غذا،‌ معده را از هم باز می‌کند و عارضه گشادی معده می‌آورد

 

 

 

5. هر کس می‌خواهد در فصل زمستان از بیماری سرماخوردگی در امان بماند،‌ همه‌روزه سه قاشق عسل بخورد. آن دسته از عسل‌ها که وقتی جلوی بینی می‌گیرید، بوی تندش شما را به عطسه وا‌می‌دارد یا عسلی که آدم را دچار بی‌حالی و سستی می‌کند و آن عسلی که زبان آدم را می‌سوزاند، عسل‌های خوبی نیستند.

 

6. برای جلوگیری از گرمازدگی در روزهای تابستان، ضمن پرهیز از آفتاب خوردن، روزی یک عدد خیار فایده فراوانی دارد.

 

7. کسانی که می‌خواهند از سردرد و باد شکم در امان باشند، ماهی تازه بخورند. این کار را هم در فصل زمستان و هم در تابستان انجام دهند؛ زیرا ماهی تازه برای پیشگیری از این‌گونه دردها بسیار سودمند است.

 

8. آنان که می‌خواهند همیشه بانشاط باشند،‌ تا می‌توانند از شام بکاهند و شب‌ها سبک‌بار به رختخواب بروند.

 

9. کسانی که نمی‌خواهند گوش‌هایشان سست و فرو آویخته باشد یا این که از افتادن و بزرگ شدن لوزه‌های خود بیمناک هستند، بهتر است هر وقت که شیرینی می‌خورند، به دنبالش اندکی سرکه غرغره کنند.

 

10. آنان که از بادهای دردناک و شدید در بدن خود می‌ترسند،‌ هفته‌ای یک‌بار سیر بخورند.

 

11. آنان که به دندان خود علاقه‌مند هستند قبل از خوردن شیرینی، کمی نان بخورند؛ زیرا خرده‌های نان میان دندان‌ها را پر می‌کند و نمی‌گذارد مواد شیرین به آن‌ها آسیب برساند.

 

انجیر

 

12. کسانی که از بوی بد دهان رنج می‌برند انجیر می‌تواند آن‌ها را از این رنج نجات دهد. امام رضا علیه‌السلام در این مورد فرموده‌اند: اَلتّینُ یَذهَبُ بِالبَخرِ؛ انجیر بوی بد دهان را برطرف می‌کند. (1) علاوه بر این می‌فرمایند: «یشّد الفم و العظم» انجیر، دهان و استخوان را محکم می‌کند. (2) و درخت انجیر شبیه‌ترین گیاه به گیاهان بهشتی است. (3)

 

13. در بهار گوشت‌های چربی‌دار و سایر غذاهای مخصوص زمستان را تبدیل به غذاهای سبک و معتدل و زودهضم کنید، این غذاها عبارت‌اند از: حبوبات، سبزی‌ها و میوه‌ها. در ماه دوم بهار گوشت و چربی کم بخورید و بیشتر از غذاهای با طبع سرد استفاده کنید، آب زیاد بنوشید و صبح‌ها استحمام کنید و بانشاط به تلاش مشغول شوید.

 

14. بهترین غذاها در تابستان میوه، شیر و سبزی‌ها و انواع نوشیدنی‌های حلال (گیاهی) هستند. حمام با آب سرد در صبح و عصر مفید است،‌ به شرطی که بلافاصله پس از کار یا پس از خوردن غذا نباشد. مصرف گوشت در این فصل مناسب نیست چون سموم آن به واسطه عرق فراوان هم دفع نمی‌شود. مصرف انواع ترشی‌ها نیز برای دفع صفرا مفید است.

 

15. در تابستان به دلیل گرمای هوا چربی‌های بدن آب می‌شوند؛ از این رو در پاییز نیاز ضروری به ذخیره کردن مواد چربی که مولد حرارت هستند،‌ پیدا می‌شود و باید با مصرف غذاهای مناسب آن را ذخیره کنید تا بدن خود را برای مقابله با سرمای زمستان مجهز کنید. بدن به انواع غذاهای اصلی و میوه‌هایی مانند انگور و انار نیاز دارد. همچنین استفاده از نوشیدنی‌هایی که از آن‌ها تهیه می‌کنند،‌ مفید است. به طور کلی مصرف میوه‌های ترش قبل از غذا و میوه‌های شیرین بعد از غذا مفید است.

 

16. در زمستان باید غذاهای پر انرژی مصرف کرد. مالیدن روغن و ماساژ استخوان‌ها در حال استراحت با روغن‌های شب بو،‌ زیتون و گل سرخ به تقویت و استحکام آن‌ها کمک می‌کند. مصرف سیر نیز هفته‌ای یک بار مفید است و موجب تحریک جنسی می‌شود. مصرف خرما گاهی با شیر و تخم‌مرغ مناسب است و از سستی اواخر و نیمه دوم زمستان و اوایل بهار جلوگیری می‌کند.

 

کسانی که می‌خواهند از سردرد و باد شکم در امان باشند، ماهی تازه بخورند. این کار را هم در فصل زمستان و هم در تابستان انجام دهند؛ زیرا ماهی تازه برای پیشگیری از این‌گونه دردها بسیار سودمند است

 

 

17. آنان که می‌خواهند غذایشان زود هضم شود و دستگاه هاضمه‌شان کار خود را به آسانی انجام دهد، هر وقت که می‌خواهند با شکم سیر به رختخواب بروند، به پهلوی راست بخوابند و پس از مدتی به پهلوی چپ بغلتند تا به خواب راحت فرو روند.

 

18. توصیه امام رضا علیه‌السلام به عنوان یک روش اصولی برای کنترل وزن کاستن از حجم غذای شام و نه ترک کامل آن است. آن حضرت می‌فرماید: کسی که می‌خواهد سالم و بدنی سبک و کم گوشت داشته باشد از شامش بکاهد. (4)

 

19. امام رضا (ع) برای ماه آب که تقریباً مطابق شهریور است در طب‌الرضا می‌فرمایند: آب سی و یک روز است، بادهای سموم در این ماه شدید می‌شود. هنگام شب زکام به هیجان می‌آید باد شمال وزیدن می‌گیرد در این ماه مزاج به ترید و چیزهای مرطوب خوردن صالح و سالم می‌گردد. (5) همان طور که اشاره شد امام رضا (ع) احتمال ابتلا به زکام در این ایام را دور از انتظار ندانسته‌اند. بنابراین یکی از ناراحتی‌های پایانی فصل تابستان ممکن است ابتلا به زکام باشد. امام رضا (ع) در بیانی دیگر برای پیشگیری از این بیماری می‌فرمایند: مَن أرادَ دَفَعَ الزُّکامِ فِی الشِّتاءِ أجمَعَ، فَلیَأکُل کُلَّ یَومٍ ثَلاثَ لُقَمِ شَهدٍ؛ هر کس می‌خواهد در همه زمستان از زکام ایمن بماند، هر روز، سه لقمه عسل با موم آن بخورد. (6)

 

20. امام رضا (ع) برای ماه آب همچنین خوردن ماست را نافع دانسته‌اند و در ادامه فرموده‌اند: هر کس مایل به خوردن ماست است و نیز می‌خواهد که زیانی به او نرسد آن را با زنیان مصرف کند. (7)

 

 پانوشت‌ها:

 

1. اصول کافی- جلد 6- ص 358

 

2. محاسن ج 2 ص 554 - مکارم الاخلاق- ص 198

 

3. مکارم الاخلاق: ج 376 ح 1251

 

4. طب‌الرضا/ص 270 و 271

 

5. طب‌الرضا - طب و بهداشت از امام رضا (ع) ص 53

 

6. بحار الأنوار، جلد 62، صفحه 324

 

7. الکافی 6 ر 328